El Prix 2025:

17 nye elbiler i test – her er de beste familiebilene

Er dere på jakt etter ny familie-elbil? Vi har testet 17 nye elbiler – sjekk hvilke som imponerer og hvilke som skuffer!


biler kjører på fjellet
Familiebiler: Polestar 3, XPeng G6, BYD Sealion 7 og Volkswagen ID.7 stasjonsvogn er blant bilene i NAFs familiebiltest vinteren 2025. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Hvert år tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten til nye elbiler i El Prix. For tredje år på rad har vi også sett nærmere på hvilke av bilene som egner seg best for familier.

Kriteriene i familiebiltesten er pris, plass og nyttelast, i tillegg til resultatene fra rekkevidde- og ladetesten under El Prix.

Ulike familier har ulike behov, og vi har derfor ikke kåret én vinnerbil. I stedet fremhever vi noen biler i ulike kategorier som imponerer.

Alle 17 bilene har punktlister med fordeler og ulemper, i tillegg til mer detaljert informasjon om testresultatene. Slik kan dere selv vurdere hvilken elbil som vil dekke familiens behov.

Har du spørsmål om elbil?

Som NAF-medlem har du tilgang på bilteknisk rådgivning. Enten du skal kjøpe, lade, ta service, selge eller trenger veihjelp til din elbil – kan vi hjelpe deg.

Smilende mann i blå skjorte

En av bilene som kommer best ut i testen er en gammel kjenning, som med bare én svært nødvendig oppgradering har gått fra å være nesten ubrukelig til å bli en komplett familiebil.

Her er bilene vi har testet:

Den første bilen vi vil fremheve, er en mellomstor familiebil som imponerer:

Allerede medlem?

Les hele saken som NAF-medlem

Få tilgang til dette innholdet og mange andre fordeler når du melder deg inn.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Hyundai Ioniq 5 var med i NAFs familiebiltest også i 2023. Den gangen scoret bilen bra på mange kriterier, men den hadde ett problem: Veldig lav nyttelast. Dette problemet er nå løst, ettersom den nye utgaven av Ioniq 5 har fått betydelig høyere nyttelast. Nye Ioniq 5 fremstår dermed nå som en komplett familiebil, og i vår test vinteren 2025 scorer den bra i samtlige kriterier.

Pluss:

  • Gunstig pris
  • God plass i bagasjerommet, med bakseter som kan justeres frem og tilbake
  • Forbedret nyttelast
  • Lavt forbruk
  • Rask hurtiglading
  • Har forvarming av batteri før hurtiglading

Minus:

I vår test har Ioniq 5 ingen direkte svakheter, men dette er greit å vite om:

  • Hvis bakerste seterad stilles i bakerste posisjon, blir det åpenbart noe mer begrenset plass i bagasjerommet. Gulvet i bagasjerommet blir da 96 centimeter langt, mens dette øker til 111 centimeter om du justerer baksetene til fremste posisjon
  • I modeller med firehjulstrekk er frunken veldig liten

Mer info

Hyundai Ioniq 5

Startpris:
485.900 kroner

Pris på modellen i testen:
544.375 kroner

Bagasjerom lengde x bredde x høyde (cm):
96 x 104 x 45

Frunk:
39 x 52 x 11

Nyttelast (hentet fra Statens vegvesen):
464 kilo

WLTP-rekkevidde:
546 kilometer

Distanse kjørt i rekkeviddetesten vinteren 2025:
440 kilometer

Snittforbruk i rekkeviddetesten:
18,7 kWh per 100 kilometer

Tid brukt på å lade 10-80 % i ladetesten vinteren 2025:
20 minutter

Se bilens resultater i rekkeviddetester, ladetester og bagasjeromstest.

Et annet alternativ i mellomstor familiebil-kategorien som imponerer i familiebiltesten er XPeng G6.

I klassen for de litt mindre familiebilene, vil vi fremheve Ford Explorer.

Ford Explorer

Ford Explorer. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Ford Explorer har ikke det største bagasjerommet, men scorer ellers bra på de andre kategoriene i familiebiltesten. Om familien ikke trenger å ha med barnevogner, reisesenger og hundebur i bagasjerommet på bilferien, kan Ford Explorer være et interessant alternativ til en fornuftig pris.

Pluss:

  • Pris
  • God nyttelast
  • Lavt forbruk
  • Godkjent ladehastighet
  • Har forvarming av batteri før hurtiglading

Minus:

  • Blant bilene i testen med minst bagasjerom
  • Har heller ikke frunk

Mer info

Ford Explorer

Startpris:
399.500 kroner

Pris på modellen i testen:
564.574 kroner

Bagasjerom lengde x bredde x høyde (cm):
82 x 101 x 46

Frunk:
Nei

Nyttelast (hentet fra Statens vegvesen):
503 kilo

WLTP-rekkevidde:
525 kilometer

Distanse kjørt i rekkeviddetesten vinteren 2025:
430 kilometer

Snittforbruk i rekkeviddetesten:
18,4 kWh per 100 km

Tid brukt på å lade 10-80 % i ladetesten vinteren 2025:
25 minutter

Se bilens resultater i rekkeviddetester, ladetester og bagasjeromstest.

Et annet alternativ som imponerer i kategorien for litt mindre familiebiler er Kia EV3.

I klassen for de største familiebilene, vil vi fremheve NIO EL8.

NIO EL8

NIO EL8. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

NIO EL8 er en 6-seter som gir følelse av luksus og høy komfort. Når det gjelder de mer praktiske egenskapene vi ser på i familiebiltesten, kommer EL8 også godt ut. Høyt forbruk trekker noe ned, men det er også en stor bil det er snakk om. Bilen imponerer med rask lading. NIOs mulighet for batteribytte, som lar deg bytte til et fullt batteri på bare noen minutter, trekker opp. Dersom du velger batteri-abonnement istedenfor å kjøpe bilen med batteri, blir kjøpsprisen betydelig lavere. Dette fordrer imidlertid at du betaler 1399 eller 1999 kr/mnd for batteri-abonnementet, avhengig av batteristørrelse.

Pluss:

  • God plass
  • Stort bagasjerom med bakerste seterad slått ned
  • Høy nyttelast
  • Rask hurtiglading
  • Mulighet for batteribytte gjør at du aldri trenger å være redd for at batteriet skal bli skadet
  • Har forvarming av batteri før hurtiglading

Minus:

  • Noe høyt forbruk
  • Ikke blant bilene i testen med lengst rekkevidde
  • Stemmeassistenten NOMI på dashbordet er en smakssak

Mer info

NIO EL8

Startpris:
719.000 kroner

Pris på modellen i testen:
829.249 kroner (med kjøp av batteri)

Bagasjerom lengde x bredde x høyde (cm):
116 x 102 x 48 (med bakerste seterad slått ned)

Frunk:
Nei

Nyttelast (hentet fra Statens vegvesen):
517 kilo

WLTP-rekkevidde:
503 kilometer

Distanse kjørt i rekkeviddetesten vinteren 2025:
414 kilometer

Snittforbruk i rekkeviddetesten:
21,7 kWh per 100 km

Tid brukt på å lade 10-80 % i ladetesten vinteren 2025:
21 minutter

Se bilens resultater i rekkeviddetester, ladetester og bagasjeromstest.

Et annet alternativ som imponerer i kategorien for de største familiebilene er BYD Tang.

XPeng G6

XPeng G6. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

XPeng G6 ligner på Teslas storselger Model Y, og er en bil som vil kunne dekke behovene til mange familier. Rekkevidden kunne vært noe bedre, men bilen har ellers ingen store svakheter i familiebiltesten. Gunstig pris og lynrask lading gir plusspoeng, mens bilens plass og nyttelast vurderes som verken spesielt bra eller veldig dårlig.

Pluss:

  • Pris
  • Lynrask lading
  • Har forvarming av batteri før hurtiglading

Minus:

  • Innebygd hattehylle stjeler mye plass fra bagasjerommet
  • Ok plass i bagasjerommet bak, men ingen frunk
  • Noe høyt avvik fra sin WLTP-rekkevidde

Mer info

XPeng G6 AWD Performance

Startpris:
499.900 kroner

Pris på modellen i testen:
499.900 kroner

Bagasjerom lengde x bredde x høyde (cm):
95 x 103 x 48

Frunk:
Nei

Nyttelast (hentet fra Statens vegvesen):
420 kilo

WLTP-rekkevidde:
550 kilometer

Distanse kjørt i rekkeviddetesten vinteren 2025:
429 kilometer

Snittforbruk i rekkeviddetesten:
19,6 kWh per 100 km

Tid brukt på å lade 10-80 % i ladetesten vinteren 2025:
20 minutter

Se bilens resultater i rekkeviddetester, ladetester og bagasjeromstest.

Kia EV3

Kia EV3. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Som en kompakt-SUV vil ikke EV3 egne seg for alle familier, men om du ikke har behov for masse plass, kan den være et godt valg. Kia EV3 er den nest billigste bilen i testen, og har den aller laveste startprisen. Med testens laveste forbruk i tillegg, er EV3 et godt økonomi-alternativ. Den imponerte i rekkeviddetesten, og kjørte nest lengst blant bilene i familiebiltesten.

Pluss:

  • Pris
  • Brukbar frunk
  • Lang rekkevidde
  • Laveste forbruk blant bilene i familiebiltesten
  • Har forvarming av batteri før hurtiglading

Minus:

  • Mindre bagasjerom bak enn konkurrentene i familiebiltesten. Samtidig må det nevnes at plassen i bagasjerommet blir betydelig større om du tar ut gulvet
  • Treg lading, særlig med batteristørrelsen tatt i betraktning

Mer info

Kia EV3

Startpris:
359.900 kroner

Pris på modellen i testen:
471.800 kroner

Bagasjerom lengde x bredde x høyde (cm):
79 x 105 x 42

Frunk:
25 x 46 x 18

Nyttelast (hentet fra Statens vegvesen):
415 kilo

WLTP-rekkevidde:
590 kilometer

Distanse kjørt i rekkeviddetesten vinteren 2025:
504 kilometer

Snittforbruk i rekkeviddetesten:
16,2 kWh per 100 km

Tid brukt på å lade 10-80 % i ladetesten vinteren 2025:
31 minutter

Se bilens resultater i rekkeviddetester, ladetester og bagasjeromstest.

BYD Tang

BYD Tang. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Med BYD Tang i ny utgave får du god plass og lang rekkevidde. Bilen befinner seg i det høyere prissjiktet, men det er til gjengjeld en stor bil. Trenger din familie en 7-seter, kan BYD Tang være et fornuftig valg.

Pluss:

  • Svært god plass
  • Stort bagasjerom når bakerste seterad er slått ned
  • Godkjent nyttelast
  • Blant bilene som kjørte lengst i rekkeviddetesten
  • Blant bilene i testen med lavest avvik fra sin WLTP-rekkevidde
  • Har forvarming av batteri før hurtiglading

Minus:

  • Treg lading
  • Høyere pris enn mange av de andre bilene i familiebiltesten, som kan gjøre den uaktuell for en del familier. Samtidig er ikke prisen veldig høy tatt i betraktning at det er en stor 7-seter

Mer info

BYD Tang Long Range 4x4

Startpris:
699.900 kroner

Pris på modellen i testen:
761.155 kroner

Bagasjerom lengde x bredde x høyde (cm):
112 x 114 x 43 (med bakerste seterad slått ned)

Frunk:
Nei

Nyttelast (hentet fra Statens vegvesen):
499 kilo

WLTP-rekkevidde:
530 kilometer

Distanse kjørt i rekkeviddetesten vinteren 2025:
479 kilometer

Snittforbruk i rekkeviddetesten:
21,1 kWh per 100 km

Tid brukt på å lade 10-80 % i ladetesten vinteren 2025:
43 minutter

Se bilens resultater i rekkeviddetester, ladetester og bagasjeromstest.

Peugeot e-3008

Peugeot e-3008. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Peugeot e-3008 er blant testens billigste, og vil på grunn av det være aktuell for mange familier. Bilen har greit lavt forbruk, men utover det når ikke e-3008 helt opp sammenlignet med sine konkurrenter. Lav nyttelast, lav rekkevidde og treg lading trekker ned. 

Pluss:

  • Pris
  • Greit forbruk

Minus:

  • Blant de mindre bagasjerommene i testen
  • Lav nyttelast
  • Blant bilene i testen med lavest rekkevidde
  • Stort avvik fra sin WLTP-rekkevidde
  • Treg lading
  • Har ikke forvarming av batteri før hurtiglading. Det er imidlertid varslet at dette skal komme for modellen

Mer info

Peugeot e-3008

Startpris:
458.900 kroner

Pris på modellen i testen:
505.600 kroner

Bagasjerom lengde x bredde x høyde (cm):
88 x 103 x 44

Frunk:
Nei

Nyttelast (hentet fra Statens vegvesen):
352 kilo

WLTP-rekkevidde:
510 kilometer

Distanse kjørt i rekkeviddetesten vinteren 2025:
364 kilometer

Snittforbruk i rekkeviddetesten:
19,5 kWh per 100 km

Tid brukt på å lade 10-80 % i ladetesten vinteren 2025:
47 minutter

Se bilens resultater i rekkeviddetester, ladetester og bagasjeromstest.

Peugeot e-5008

Peugeot e-5008. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Peugeot e-5008 er til forveksling lik e-3008, men er altså en del større. Til å være en 7-seter har e-5008 svært fordelaktig pris, og i motsetning til sin lillebror, har den høy nyttelast. På rekkevidde og ladehastighet er den ikke blant bilene som imponerer. 

Pluss:

  • Pris, særlig tatt i betraktning at det er en 7-seter
  • Stort bagasjerom med bakerste seterad slått ned
  • Høy nyttelast

Minus:

  • Blant bilene i testen med lavest rekkevidde
  • Stort avvik fra sin WLTP-rekkevidde
  • Treg lading
  • Har ikke forvarming av batteri før hurtiglading. Det er imidlertid varslet at dette skal komme for modellen

Mer info

Peugeot e-5008

Startpris:
498.900 kroner

Pris på modellen i testen:
536.700 kroner

Bagasjerom lengde x bredde x høyde (cm):
104 x 102 x 39 (med bakerste seterad slått ned)

Frunk:
Nei

Nyttelast (hentet fra Statens vegvesen):
514 kilo

WLTP-rekkevidde:
488 kilometer

Distanse kjørt i rekkeviddetesten vinteren 2025:
353 kilometer

Snittforbruk i rekkeviddetesten:
20,1 kWh per 100 km

Tid brukt på å lade 10-80 % i ladetesten vinteren 2025:
39 minutter

Se bilens resultater i rekkeviddetester, ladetester og bagasjeromstest.

BMW i5 Touring

BMW i5 Touring. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

I Motors test av stasjonsvogn-utgaven av BMW i5 trekkes det blant annet fram gode kjøreegenskaper, utmerket fjæring, høy materialkvalitet og gode forseter. BMW i5 xDrive40 Touring er en bil som garantert vil tilfredsstille mange familiers behov, men med utgangspunkt i kriteriene i NAFs familiebiltest, er den ikke blant bilene som imponerer mest.

Pluss:

  • Stort og bredt bagasjerom
  • Godkjent nyttelast
  • Har forvarming av batteri før hurtiglading

Minus:

  • Pris
  • Blant bilene i testen med lavest rekkevidde
  • Noe høyt avvik fra sin WLTP-rekkevidde

Mer info

BMW i5 xDrive40 Touring

Startpris:
764.519 kroner

Pris på modellen i testen:
921.319 kroner

Bagasjerom lengde x bredde x høyde (cm):
106 x 114 x 44

Frunk:
Nei

Nyttelast (hentet fra Statens vegvesen):
456 kilo

WLTP-rekkevidde:
497 kilometer

Distanse kjørt i rekkeviddetesten vinteren 2025:
387 kilometer

Snittforbruk i rekkeviddetesten:
22,2 kWh per 100 km

Tid brukt på å lade 10-80 % i ladetesten vinteren 2025:
33 minutter

Se bilens resultater i rekkeviddetester, ladetester og bagasjeromstest.

Polestar 3

Polestar 3. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Polestar 3 får skryt for høy komfort, stilig design og gode kjøreegenskaper. I familiebiltesten imponerer den med god plass og lang rekkevidde, men pris og dårlig nyttelast trekker ned.

Pluss:

  • Stort bagasjerom, med mye plass under gulvet
  • Stor frunk
  • Lengst rekkevidde blant bilene i testen
  • Lavt forbruk, tatt i betraktning bilens størrelse
  • Har forvarming av batteri før hurtiglading

Minus:

  • Pris
  • Lav nyttelast

Mer info

Polestar 3 Long Range Dual Motor

Startpris:
799.900 kroner

Pris på modellen i testen:
948.900 kroner

Bagasjerom lengde x bredde x høyde (cm):
102 x 110 x 42 (med bakerste seterad slått ned)

Frunk:
38 x 51 x 26

Nyttelast (hentet fra Statens vegvesen):
341 kilo

WLTP-rekkevidde:
560 kilometer

Distanse kjørt i rekkeviddetesten vinteren 2025:
537 kilometer

Snittforbruk i rekkeviddetesten:
19,4 kWh per 100 km

Tid brukt på å lade 10-80 % i ladetesten vinteren 2025:
33 minutter

Se bilens resultater i rekkeviddetester, ladetester og bagasjeromstest.

BYD Seal U

BYD Seal U. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Testens billigste kan være et smart alternativ for familier som ønsker seg en elbil som ikke sprenger budsjettet. Svært lavt forbruk bidrar til at bilen kan være økonomisk lurt valg. Samtidig har BYD Seal U noen klare svakheter du bør være bevisst på før du velger den som familiens neste bil.

Pluss:

  • Pris
  • Svært lavt forbruk
  • Har forvarming av batteri før hurtiglading

Minus:

  • Minst bagasjerom blant bilene i testen, og ingen frunk
  • Lav nyttelast
  • Treg lading

BYD Seal U Design

Startpris:
399.900 kroner

Pris på modellen i testen:
443.300 kroner

Bagasjerom lengde x bredde x høyde (cm):
77 x 96 x 46

Frunk:
Nei

Nyttelast (hentet fra Statens vegvesen):
335 kilo

WLTP-rekkevidde:
500 kilometer

Distanse kjørt i rekkeviddetesten vinteren 2025:
418 kilometer

Snittforbruk i rekkeviddetesten:
17,7 kWh per 100 km

Tid brukt på å lade 10-80 % i ladetesten vinteren 2025:
42 minutter

Se bilens resultater i rekkeviddetester, ladetester og bagasjeromstest.

BYD Sealion 7

BYD Sealion 7. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

BYD Sealion scorer ganske bra på mange kriterier, men har én klar svakhet: Veldig lav nyttelast. Kun 320 kilo er lavest blant bilene i testen, og det vil være fort gjort å overlaste bilen på bilferie med hele familien. Utover nyttelasten, er Sealion en bil til en relativt rimelig pris som kan dekke mange familiers behov.

Pluss:

  • Pris
  • Stort bagasjerom og brukbar frunk
  • Har forvarming av batteri før hurtiglading

Minus:

  • Lavest nyttelast blant alle bilene i testen
  • Noe treg lading

Mer info

BYD Sealion 7 Excellence AWD

Startpris:
511.800 kroner

Pris på modellen i testen:
511.800 kroner

Bagasjerom lengde x bredde x høyde (cm):
102 x 101 x 41

Frunk:
25 x59 x 35

Nyttelast (hentet fra Statens vegvesen):
320 kilo

WLTP-rekkevidde:
502 kilometer

Distanse kjørt i rekkeviddetesten vinteren 2025:
429 kilometer

Snittforbruk i rekkeviddetesten:
19,6 kWh per 100 km

Tid brukt på å lade 10-80 % i ladetesten vinteren 2025:
31 minutter

Se bilens resultater i rekkeviddetester, ladetester og bagasjeromstest.

Audi Q6 e-tron

Audi Q6 e-tron. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Audis nye premium-SUV har mange kvaliteter, som gode kjøreegenskaper og et bredt utvalg av utstyr. Den er rask ved ladestolpen og er blant bilene i testen med lengst rekkevidde. Høy pris gjør likevel sitt til at den ikke kommer best ut i vår familiebiltest.

Pluss:

  • Blant bilene i testen med lengst rekkevidde
  • Rask lading
  • Har forvarming av batteri før hurtiglading
  • Brukbar frunk

Minus:

  • Pris
  • Noe høyt avvik fra sin WLTP-rekkevidde

Mer info

Audi Q6 e-tron

Startpris:
761.100 kroner

Pris på modellen i testen:
1.049.900 kroner

Bagasjerom lengde x bredde x høyde (cm):
98 x 104 x 55

Frunk:
28 x 65 x 20

Nyttelast (hentet fra Statens vegvesen):
435 kilo

WLTP-rekkevidde:
616 kilometer

Distanse kjørt i rekkeviddetesten vinteren 2025:
477 kilometer

Snittforbruk i rekkeviddetesten:
20,5 kWh per 100 km

Tid brukt på å lade 10-80 % i ladetesten vinteren 2025:
22 minutter

Se bilens resultater i rekkeviddetester, ladetester og bagasjeromstest.

Hongqi EHS7

Hongqi EHS7. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

EHS7 har et roligere design enn Hongqis velkjente E-HS9, og vil også være mer aktuell for familier flest. Hongqi EHS7 har ganske høyt forbruk, men scorer ellers bra på alle kriterier i familiebiltesten. Vær oppmerksom på hvordan batteristørrelse og utstyrsnivå påvirker prisen; den billigste modellen starter på 479.900 kroner, mens modellen vi hadde med i testen koster 649.900 kroner.

Pluss:

  • Gunstig pris hvis du ikke trenger det største batteriet
  • Stort bagasjerom bak og stor frunk foran
  • Godkjent nyttelast
  • Rask lading
  • Har forvarming av batteriet før hurtiglading

Minus:

  • Nest høyeste forbruk blant bilene i testen
  • Modellen med større batteri, som vi har testet, kan bli i dyreste laget for mange familier

Mer info

Hongqi EHS7

Startpris:
479.900 kroner

Pris på modellen i testen:
649.900 kroner

Bagasjerom lengde x bredde x høyde (cm):
97 x 109 x 45

Frunk:
40 x 56 x 26

Nyttelast (hentet fra Statens vegvesen):
460 kilo

WLTP-rekkevidde:
540 kilometer

Distanse kjørt i rekkeviddetesten vinteren 2025:
450 kilometer

Snittforbruk i rekkeviddetesten:
22,4 kWh per 100 km

Tid brukt på å lade 10-80 % i ladetesten vinteren 2025:
25 minutter

Se bilens resultater i rekkeviddetester, ladetester og bagasjeromstest.

Porsche Macan

Porsche Macan. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Porsche Macan kan beskrives som en «billig» Porsche, men prisen vil fortsatt gjøre den uaktuell for de fleste familier. Laveste startpris i skrivende stund er 836.684 kroner, mens modellen vi testet koster 1.354.739 kroner. Macan imponerer med lynrask lading, men når ikke helt opp i kriteriene plass og forbruk.

Pluss:

  • Brukbar frunk
  • Lynrask lading
  • Har forvarming av batteri før hurtiglading

Minus:

  • Pris
  • Ikke blant de største bagasjerommene i testen
  • Høyt forbruk

Mer info

Porsche Macan

Startpris:
876.939 kroner

Pris på modellen i testen:
1.354.739 kroner

Bagasjerom lengde x bredde x høyde (cm):
89 x 105 x 48

Frunk:
31 x 62 x 15

Nyttelast (hentet fra Statens vegvesen):
395 kilo

WLTP-rekkevidde:
552 kilometer

Distanse kjørt i rekkeviddetesten vinteren 2025:
429 kilometer

Snittforbruk i rekkeviddetesten:
22,1 kWh per 100 km

Tid brukt på å lade 10-80 % i ladetesten vinteren 2025:
21 minutter

Se bilens resultater i rekkeviddetester, ladetester og bagasjeromstest.

Volkswagen ID.7 stasjonsvogn

Volkswagen ID.7 Tourer. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Den elektriske «passaten» vil appellere til mange som ønsker seg en elektrisk stasjonsvogn. Om du bestiller en Volkswagen ID.7 Tourer, kan du velge mellom to batteristørrelser og en rekke ulike utstyrspakker som vil påvirke prisen. Vår testmodell GTX 4Motion Exclusive koster 606.575 kroner. ID.7 Tourer er blant de raskere ved ladestolpen, men scorer utover det ganske middels på de fleste kriteriene i familiebiltesten.

Pluss:

  • God plass i bagasjerommet
  • Ganske rask lading
  • Har forvarming av batteri før hurtiglading

Minus:

  • Burde hatt høyere nyttelast
  • Blant bilene med høyest avvik fra WLTP-rekkevidden

Mer info

Volkswagen ID.7 GTX Tourer

Startpris:
587.500 kroner

Pris på modellen i testen:
606.575 kroner

Bagasjerom lengde x bredde x høyde (cm):
105 x 100 x 42

Frunk:
Nei

Nyttelast (hentet fra Statens vegvesen):
392 kilo

WLTP-rekkevidde:
571 kilometer

Distanse kjørt i rekkeviddetesten vinteren 2025:
434 kilometer

Snittforbruk i rekkeviddetesten:
20 kWh per 100 km

Tid brukt på å lade 10-80 % i ladetesten vinteren 2025:
26 minutter

Se bilens resultater i rekkeviddetester, ladetester og bagasjeromstest.

Voyah Dream

Voyah Dream. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Voyah Dream skiller seg definitivt ut i trafikken, så får det være opp til den enkelte om det er på en positiv eller negativ måte. Bilen er en 7-seter, og i familiebiltesten scorer den bra på plass og nyttelast. Bilen leverer høy komfort og luksusfølelse, men når det gjelder pris, rekkevidde og forbruk, er den blant de dårligste i testen.

Pluss:

  • God plass
  • Stort bagasjerom med bakerste seterad slått ned
  • Brukbar frunk
  • Meget høy nyttelast, som forventet for en bil av denne størrelsen
  • Har forvarming av batteri før hurtiglading

Minus:

  • Pris
  • 5,30 meter lang, som kan gjøre den vanskelig å parkere og manøvrere på trange steder
  • Lavest rekkevidde blant bilene i testen
  • Stort avvik fra sin WLTP-rekkevidde
  • Desidert høyeste forbruk blant bilene i testen
  • Treg lading

Mer info

Voyah Dream

Startpris:
939.000 kroner

Pris på modellen i testen:
939.000 kroner

Bagasjerom lengde x bredde x høyde (cm):
120 x 118 x 34

Frunk:
28 x 52 x 30

Nyttelast (hentet fra Statens vegvesen):
631 kilo

WLTP-rekkevidde:
482 kilometer

Distanse kjørt i rekkeviddetesten vinteren 2025:
340 kilometer

Snittforbruk i rekkeviddetesten:
27 kWh per 100 km

Tid brukt på å lade 10-80 % i ladetesten vinteren 2025:
43 minutter

Se bilens resultater i rekkeviddetester, ladetester og bagasjeromstest.