Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Familie, Mellomklasse

Hyundai IONIQ 5

Hyundai Ioniq 5 er en mellomklasse familiebil som kan leveres med tohjulstrekk eller firehjulstrekk. Modellen har vært svært populær på det norske markedet etter lanseringen.

El Prix vinter 2023

El Prix sommer 2022

El Prix vinter 2022

El Prix sommer 2021

Testet av

Foto: Tomm W. Christiansen Foto: Tomm W. Christiansen / © Tomm W. Christiansen /Motor/ NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Hyundai Ioniq 5 ble raskt en av de mest populære elektriske familiebilene i Norge etter lanseringen. Bilens innovative design har gitt estetisk inspirasjon til mange av konkurrentene vi har blitt vant med å se på norske veier.


Fordeler

  • Praktisk familiebil med god bagasjeplass

  • Justerbare for- og bakseter

  • God plass i bredden med akselavstand på 3 meter

Ulemper

  • Lav nyttelast

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

85

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

el prix Sommer 2022

Hyundai IONIQ 5

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
18 min
Maks effekt
220 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
25 min (+7min)
Maks effekt
186 kW (-15.5%)
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Hyundai Ioniq 5 RWD ladet fra 10 til 80 prosent på 25 minutter og 32 sekunder under sommertesten 2022.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Netto batteripakke

72.6 kWh

Pris for testbil

464 000 kr

Rekkevidde (WLTP)

481 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

16.8 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 527 liter
  • Bagasjerom foran: 57 liter (RWD) / 24 liter (AWD)

Bagasjeromsstørrelsen i Hyundai Ioniq 5 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åningen.

Baksetene i Hyundai Ioniq 5 kan justeres fram og tilbake, som påvirker hvor stor bagasjeplass du har.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

104 cm

Gulv lengde

96 cm

Høyde opp til setekant

45 cm

Åpning bredde

103 cm

Åpning høyde

74 cm

Frunk bredde

52 cm

Frunk høyde

30 cm

Frunk lengde

39 cm

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Bagasjerom bak

527 liter

Nyttelast

445 kg

Taklast

80 kg

Egenvekt uten fører

2020 kg

Tillatt totalvekt

2540 kg

Hengerfeste

Nei

Tilhengervekt

1600 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2021)

5/5

Voksne

88% beskyttelse i kollisjon

Barn

86% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

63% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 88% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller