Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.
To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten til elbilene på det norske markedet.
Alle bilene testes på samme dag under like forhold, slik at du kan sammenligne rekkevidden og ladehastigheten til elbilene under typisk nordiske forhold, sommer og vinter.
På motor.no kan du følge vinterens rekkeviddetest direkte og se på kart hvor langt bilene har kjørt. Bilene begynner å kjøre onsdag 15. januar klokken 9.
Bilene kommer til å gå tomme for strøm fra cirka klokken 14.00 og utover ettermiddagen.
Bilene ladetestes puljevis fra klokken 12.00 og utover.
Mens vi venter på vinterens test, kan du se hvordan testbilene klarte seg under både rekkeviddetest og lading sommer 2024, og du kan også sammenligne dine favoritter.
Maks ladeeffekt forteller ingenting om hvor godt bilen lader. Derfor kikker vi n...
Trenger du en elbil til å dra på skikkelig langtur, er det fort gjort å tenke ut...
Utvalget av elbiler med lang rekkevidde i det lavere prissjiktet blir stadig bed...
Vi kjører elbilene helt tomme for strøm, men det bør ikke du gjøre. Sjekk hvor l...
Regn og lave sommertemperaturer sørget for at kun én av 26 elbiler kjørte lenger...
Vi har testet hvilke nye elbiler som egner seg best som familiebiler, med kriter...
Hvis du pleier å fullpakke bilen, bør du styre unna flere av årets testbiler....
NAF og Motor tester elbiler under norske forhold for å få indikasjoner på hvor s...
Med Elton kan du lade på veien hos en rekke ladeoperatører. Nå får NAF-medlemmer et veldig bra tilbud på lading med Elton.
Her svarer vi på alt du måtte lure på om elbiltesten. Merk at du må være logget inn for å kunne sende inn spørsmål, men du trenger ikke å være NAF-medlem.
For å sende inn spørsmål er du nødt til å være logget inn.
Onsdag kl. 15:38
Hei.
Er det en minimumtemp/fast temperatur i kupeen?
Ser nemlig at noen sitter bare i genser mens andre sjåfører har vinterjakker og lue!!
Hei Lars Erik,
sjåførene skal stille inn temperaturen slik at de får 21 grader i kupeen. Dette måler vi med et eksternt termometer, hvor sensoren plasseres i skulderhøyde mellom setene.
Det har tidvis vært temmelig surt i dag og noen har nok valgt å beholde lue og jakke på for å få varmen igjen.
Onsdag kl. 08:47
Når blir resultatene av testen klare og presentert?
Hei Jan Peder,
Du kan følge testen live hos motor.no. Når bilene stanser, legges sluttresultatene fortløpende ut her på siden. Det samme med resultatene av Ladetesten i morgen.
Onsdag kl. 08:45
Kvifor har ikkje de inkludert VW ID7 med det største batteriet eller som Tourer? Som har WLTP på over 700km med bakhjulstrekk
Hei Ole-Thomas,
det er Tourer GTX som er med oss i dag. :) Når det gjelder batteristørrelse, er det opp til produsenten hva de ønsker å sende til test.
13.01.2025
Er Ford Explorer med? Spent på hvordan den gjør det på vinterveier da jeg kun har sett tester i varme strøk.
Hei Rune,
Ford Explorer er med!
Nå skal Testbiler-siden være oppdatert med alle bilene som er med i årets test.
13.01.2025
Vil dere markere i testen hvilke biler som har fast firehjuls trekk eller ikke. Mulig de fleste har auto innkopling av firhjulstrekk ved behov, men dette vil jo ha utslag på totalforbruk pr. km.
Hei John Arild,
det fleste vil nok ha automatisk aktivering av firhjulstrekk ved behov, ja. WLTP-rekkevidden for bilen vil uansett reflektere forskjellen firhjulstrekken utgjør for rekkevidden. Da vi testet begge utgaver av Toyota bZ4X sommeren 2022, var oppgitt rekkevidde henholdsvis 503 og 459 km. For Kia EV6 samme år var oppgitt rekkevidde 528 og 484 km.
12.01.2025
Har sett litt nærmere på disse testene, og særlig vintertesten som i svært stor grad er direkte missvisende.
Det er helt grunnleggende feil å lagre disse bilene i oppvarmet hall i dager før testen. Alle som er noe interessert, vet at 500Kg batteri, IKKE blir særlig nedkjølt på en kjøretur, selv om det er noe kaldere ute. Dette har lite å si foor rekkevidden, men ladetesten er helt missvisende, spesielt for biler uten aktiv batterivarming.
Start testen ute på innlandet, så hadde det blitt bedre
Hei Bsto,
ladetesten gjøres på dag to og starter fra tjukkeste Innlandet, ja. ;) Bilene kjøres varme på motorvei i minst to timer og batteriet forvarmes dersom bilen har mulighet for dette. Både rekkeviddetesten og ladetesten skal best mulig etterligne hvordan folk flest ville ha brukt bilen.
Før selve rekkeviddetesten står bilene tilkoblet lader natta over, men de står i garasje, ikke oppvarmet hall.
Når vi har målt batteritemperatur ved kjøring i minusgrader tidligere, har vi hatt en annen erfaring. I -5 grader sank temperaturen i batteriet markant, vel å merke på langtur, slik som rekkeviddetesten vår er. Her er det likevel mange variabler, slik som temperatur, vind, hastighet, kjørelengde og mer. Det er nok også avhengig av bilmodell.
Vi håper du vil hygge deg med å følge årets test også!
12.01.2025
Som Norges mest solgte bil, må Tesla Y med.
Hei Svein,
Model Y er ikke med denne gangen, men vi håper at den nye er klar til sommerens test. Model 3 med WLTP-rekkevidde på 702 km er derimot med nå!
12.01.2025
Er Mercedes EQB med ?
Hei Knut Arne,
dessverre ikke denne gangen!
12.01.2025
noen sjanse for å få med Citroën ë-C3?
Hei Sigbjørn,
vi undersøker muligheten for å kjøre en separat test av de nye "småbilene" som kommer nå fremover, sånn at de blir testet på en måte som er mer relevant for bruksområdet. Da ville ë-C3 vært en soleklar kandidat til å være med!
10.01.2025
Hei,
Spennende liste med biler som deltar i årets vintertest. Likevel er det noen biler jeg savner, som: Tesla Model Y LR RWD (var vel med i sist sommertest), Skoda Enyaq IV85X (selv om det kommer en facelift er det vel samme drivlinje, batteri og ladehastighet), VW ID7 Tourer GTX.
Håper dere kan inkludere nevnte biler i årets vintertest :)
Hei Kristian,
ID.7 GTX Tourer er med!