Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Testbiler i kolonne opp fjellet, en Golf står strandet i veikanten.

El Prix 2025

Slik taklet elbilene vinterværet

Ikke siden 2021 har det vært større sprik mellom beste og svakeste resultat. Vinterens rekkeviddetest ble en tøff prøvelse.

El Prix er ingen konkurranse om å komme lengst og vi kårer aldri noen vinner basert på rekkevidde alene. De bilene som gjør det best i rekkeviddetesten, er bilene som kommer nærmest – eller overgår – oppgitt WLTP-rekkevidde.

Testen er heller ingen fasit, men fordi bilene kjøres samtidig, under like forhold og forutsetninger, er testen et godt verktøy for å sammenligne bilenes prestasjoner. Du kan lese mer om hvordan og hvorfor vi tester her.

Sort Polestar 3 i forkant av en lang rekke biler.
Sort Polestar 3 i forkant av en lang rekke biler.
Polestar 3 imponerte stort i vintertesten. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / © Motor
Polestar 3 imponerte stort i vintertesten. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / © Motor

De beste av de beste

I årets test er det Polestar 3 som feier gulvet med konkurrentene. Med et avvik fra WLTP på kun -4,1 prosent, tangerer den store SUV-en det historisk beste resultatet i en vintertest, nemlig BMW iX3 med -4 prosents avvik i 2021. iX3 kjørte i sammenlignbare temperaturer, men på tørre veier.

Også BYD Tang, med -9,6 prosent, og Mini Countryman, med -10,4 prosent, fortjener hederlig omtale. Sommer 2024 var Countryman den eneste bilen som gikk lengre enn oppgitt WLTP-rekkevidde, så den sjarmerende tyskeren har all grunn til å klappe seg på skulderen.

Gjennomsnittlig avvik fra WLTP-rekkevidden var i vinter 19,4 prosent.

Ny vinterrekord, nye testrutiner til tross

Selv om El Prix ikke er en konkurranse om å komme lengst, er det likevel verdt å nevne at Polestar 3 også kjørte seg inn til en ny vinterrekord i rekkevidde. Totalt 537 kjørte kilometer skyver Tesla Model S ned fra tronen, som i 2022 kjørte 530 kilometer før det var full stopp.

Det til tross for at vi nå har endret kriteriene for når bilene avslutter rekkeviddetesten. Der hvor bilene tidligere kjørte helt frem til de ikke fysisk klarte å rikke seg mer, skulle testbilene nå kjøre frem til at de ikke var i stand til å opprettholde fartsgrensen på stedet.

Denne endringen innfører vi av to årsaker: det er mer i tråd med hvordan bilene testes internasjonalt, og det gjør det enklere og tryggere for testsjåførene å planlegge for stans hvis de kan bruke nødmodus for å komme seg til et sikrere stoppested. En fin bonus er at eventuell restkapasitet kan hjelpe sjåførene å holde varmen til de blir berget.

Grå Tesla Model 3.
Tesla Model 3 hadde lengst rekkevidde - på papiret. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / © Motor

De som skuffer mest

Når vi snur bunken, er det Voyah Dream som får den tvilsomme æren av å ha det største avviket fra WLTP, med hele 29,5 prosent kortere rekkevidde enn laboratorietesten. Også de to løvene, Peugeot E-3008 og E-5008, kommer til kort med henholdsvis 28,6 og 27,7 prosent kortere rekkevidde.

Likevel er det kanskje Tesla Model 3 som skuffer mest, fordi forventningene i forkant var høye. Med en oppgitt rekkevidde på over 700 kilometer og en listepris på under 400 000, er det nok flere som hadde håpet på et bedre sluttresultat enn 23,6 prosent avvik. Det er vel å merke en forbedring fra fjorårets test, der forrige utgave av Model 3 kjørte nesten 30 prosent kortere enn oppgitt WLTP-rekkevidde.

Sammenlignbare rekkevidderesultater

I etterkant av rekkeviddetesten har vi brukt GPS-posisjonen der bilene stoppet til å beregne en mer nøyaktig oppnådd rekkevidde, basert på kjøreruta i Google Maps. På denne måten sikrer vi at alle rekkevidderesultatene kan sammenlignes på like vilkår.

Tidligere har vi belaget oss på tallene som rapporteres inn fra bilens instrumentpanel – akkurat som du ville ha gjort om du selv ville måle kjøreturen din. Denne gangen ble det tidlig åpenbart at det ikke ville være nok.

Allerede da vi nådde Gjøvik, var tripptellerne i et par av bilene på blåbærtur. Sjåførene rapporterer inn forbruk, batteriprosent og gjenværende rekkevidde over samband hver 50. kilometer. Teslaen, som var først ut i løypa, ville konsekvent melde inn forbruk nesten 10 kilometer før det faktiske avlesningspunktet.

Dette er El Prix

To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Biler i rekke om vinteren

Aller størst misvisning mellom trippteller og faktiske kjørte kilometer var det likevel Peugeot E-3008 som hadde. Her viste tallene i bilen, 347 kilometer, hele 4,67 prosent kortere rekkevidde enn de faktisk kjørte 364 kilometrene. E-3008 ender derfor på et avvik fra WLTP-rekkevidden på 28,6 prosent fremfor det temmelig triste opprinnelige avviket på 32 prosent.

Model 3 meldte på sin side inn totalt 548 kjørte kilometer, men ender opp med 536 faktisk kjørte kilometer.

Her kan du se hvor langt alle bilene kjørte.

WLTP Rekkevidde (km)

Målt rekkevidde (km)

Avvik (km)

Her kan du se hvor langt alle testbilene kjørte totalt.

Utfordrende kjøreforhold

Det er mye logistikk som skal gå opp når man arrangerer verdens største elbiltest. Dato for testen settes mange måneder i forveien, og vi er prisgitt det været vi får på testdagen. Under årets vintertest, ga dette utslag i svært ukarakteristiske temperaturer for årstiden, spesielt oppe på fjellet. Der målte vi opp mot 8 plussgrader. Midt i januar!

Likevel var det det absurde regnværet i minus 6 grader som bød på den største hodepinen. Dette traff testbilkaravanen på strekningen Lunner til Lygna, og det resulterte i temmelig sleipe kjøreforhold enkelte områder frem til Gjøvik.

Bilkø på glatte snøveier
Bilkø på glatte vinterveier
Hit, men ikke lengre. En ufrivillig pause rett før Gjøvik grunnet trailere i trøbbel. Foto: Kjersti Stuestøl
Hit, men ikke lengre. En ufrivillig pause rett før Gjøvik grunnet trailere i trøbbel. Foto: Kjersti Stuestøl

På riksvei 4 ved Reinsvoll ble det full stans i over én time, i påvente av at flere lastebiler skulle klare å komme seg videre. Gjennomsnittshastigheten på den første etappen av rekkeviddetesten var derfor også lavere enn normalt.

Om kjøreforholdene ikke var helt sammenlignbare med tidligere vintertester, er det viktig å påpeke at forholdene var de samme for alle testbilene under rekkeviddetesten. Alle fikk den samme, ufrivillige pausen før Gjøvik, alle holdt det samme, rolige tempoet på strekningene som var glatte.

Kjell Angeltveit fra OEG og det mobile batteriet, Ford F-150 Lightning i front.

Mobil batteristasjon – et lite innblikk i bergingslogistikken

I vinterens test kom de aller fleste bilene seg opp på fjellet og der er det trangt om saligheta ved ladestasjonene. På Folldal står det to triste, eldre 50 kW-søyler og venter på oss hvert år. Da kan det ta tid når 7-8 testbiler trenger påfyll nok til å komme seg ned av fjellet.

Derfor tok vi like gjerne med oss en egen ladestasjon, i form av et mobilt kjempebatteri fra OEG, som til overmål er bygget av resirkulerte Tesla-batterier. Den mobile ladestasjonen ble selvfølgelig trukket av en annen elbil, en råsterk F-150 Lightning Ford lot oss låne.

Kjell fra OEG kunne i etterkant fortelle at seks biler fikk en påtår oppe på fjellet, og det var totalt 110 kWt som ble delt ut. Da hadde han også måttet gi trekkbilen en liten boost på fjellet.

Økt internasjonal interesse

Det er ingen tvil om at produsentene ser til Norge som et foregangsland for elbiler. Det merker vi på interessen for El Prix, både fra internasjonale medier, men også fra produsentene selv.

I år var det flere produsenter enn noen gang som valgte å følge testen i en egen «skyggebil». På den måten kan de gjøre egne målinger underveis og bli bedre kjent med kjøreforholdene som møter norske forbrukere. Både BMW, BYD, Lotus, Polestar og Xpeng kjørte testruta sammen med oss.

Nedenfor kan du se alle bilene som var med i årets test.

Publisert: 21. januar 2025

Kjersti Stuestøl,

Fant du det du lette etter?