Kia EV3
Kia EV3 er en kompakt SUV som er blitt beskrevet som en mindre og mer kompakt versjon av storebror EV9.
El Prix vinter 2025
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Ladeeffekt
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Ingen hengerfeste
EV3 er forhjulsdrevet og kommer med to batterialternativer. Standard-modellen har en batterikapasitet på 58,3 kWt og 410 kilometer rekkevidde (WLTP). Long Range utgaven er utstyrt med et batteri med kapasitet på 81,4 kWt og dermed 600 kilometer rekkevidde (WLTP).
For å være en kompakt SUV er bagasjeromsplassen på 460 liter noe av det mer romslige i klassen. Taleassistenten i bilen er Chat GPT-drevet og EV3 har mulighet for digital nøkkel funksjon, slik at du kan starte bilen med telefonen din. Dette er en bil som appellerer til familie-segmentet og som i følge Kia skal være stor nok til være en nummer 1 for mange norske familier.
De første bilene ventes på norske veier i løpet av fjerde kvartal 2024.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Kia EV3
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Kia EV3 ladet fra 10 til 80 prosent på 30 minutter og 47 sekunder under vintertesten 2025.
Om testbilen
Pris for testbil
464 900 kr
Chassis
Sport Utility Vehicle
Rekkevidde (WLTP)
590 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.4 kWh
Netto batteripakke
81.4 kWh
Maksimal ladeeffekt
128 kW
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 460 liter
- Bagasjerom foran: 25 liter
Bagasjeromsstørrelsen i Kia EV3 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
105 cm
Gulv lengde
79 cm
Høyde opp til setekant
42 cm
Åpning bredde
110 cm
Åpning høyde
66 cm
Frunk bredde
46 cm
Frunk høyde
18 cm
Frunk lengde
25 cm
Om testbilen
Chassis
Sport Utility Vehicle
Bagasjerom bak
460 liter
Nyttelast
415 kg
Taklast
80 kg
Egenvekt uten fører
1810 kg
Tillatt totalvekt
2355 kg
Hengerfeste
Nei
Tilhengervekt
1000 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?