Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

I 100 år har vi fått Norge Vel frem

Par som tar en pause langs veien

0

NAF Senter

0

Øvingsbaner

0

Lokalavdelinger

0

Frivillige

0

Ansatte

Vi jobber for de du er glad i

NAF er Norges største medlemsorganisasjon. Vi jobber for deg som trafikant. Med 1600 frivillige over hele landet jobber vi for de sakene som er viktig for deg der du bor.

Barn på sykkel

Jobb i NAF

Med 480 ansatte, tilbyr vi et utviklende fellesskap med mening.

Illustrasjon av glade ansatte

NAF i 100 år

NAF ble stiftet i 1924. Vi har vært medlemmenes hjelper og forkjemper gjennom historien. Fra et Norge preget av bønder og fiskere, til dagens moderne samfunn der teknologi er en del av hverdagen vår.

1920-1930

21. mai 1924 ble vi stiftet og medlemsorganisasjon, Norges Automobil-Forbund (NAF), ble til. Medlemskontingenten var på 30 kroner og 400 medlemmer var med fra start.

En forsikringskomité ble nedsatt i 1925, og året etter var vi allerede aktive i politikken – motstander av høye avgifter.

I 1925 ble også medlem av AIT – Alliance Internationale de Tourisme og i 1928 ga vi ut vår aller første veibok.

Logo fra 1924

logo 1924

1930-1940

På 30-tallet fortsatte vi å vokse, flere veibøker ble til og vi innledet et samarbeid med Norsk Bilforsikring, Gjensidig.

Nå ble også bladet Norsk Motortidende til – bedre kjent som det vi kjenner i dag, magasinet MOTOR.

NAF Veipatrulje

Veipatrulje

1940-1950

Under andre verdenskrig ble vi tvunget til å redusere aktiviteten sin på grunn av mangel på drivstoff og ressurser.

Myndighetene la ned Norsk Motortidende i 1943, og i 1945 var NAF-lokomotivet i gang i igjen.

1950-1960

I 1954 startet vi vår første veipatrulje hvor vi kjørte over Dovre og Hardangervidda. Året etter investerte vi i en BSA 650 kubikk motorsykkel, en Golden Flash med sidevogn som patruljere over Haukelifjell.

Ytterlige seks motorsykler ble med i NAF Veipatrulje i 1956, også kalt "Landeveiens riddere". I dette tiåret ble Norges første nødtelefon satt opp av NAF på Strynefjellet.

Vi fortsatte å hjelpe medlemmene våre med veikart og bilturer, og hele fire fire veibøker ble til fra 1950 til 1960.

1960-1970

Allerede i 1960 opprettet vi vår første juridiske avdeling for å hjelpe medlemmene våre med juridiske og biltekniske spørsmål.

Nå kjørte NAF Veipatrulje på hele 19 strekninger, slik at vi også kunne hjelpe medlemmene våre på landeveien.

I 1964 ble den første testestasjonen i Oslo åpnet og vår første testebuss kjørte rundt til medlemmene.

Vi ga også ut et leirplasshefte (bedre kjent som campingguiden i dag) og NAF Reisebyrå så dagens lys.

1970-1980

I 1974 fylte vi 50 år og alle våre medlemmer fikk boken, Rett og urett i trafikken. Vi hadde også vokst til 25 veipatruljebiler og i 1976 ble NAF Alarmsentral til.

Vi inngikk avtale med Vegdirektoratet om utbygging av øvingsbaner, noe vi kjenner som NAF Øvingsbaner i dag.

Mot slutten av 70-tallet hadde vi nå 574 campingplasser, passerte 400 000 medlemmer og MOTOR hadde 900 000 lesere.

1980-1990

Radio MOTOR kom på lufta i 1982 og ble drevet av NAFs lokalavdeling i Oslo.

I 1985 meldte medlem nummer 500 000 seg inn og vår første første medlemsrekord kom året etter.

Vår reiseavdeling var stadig i vekst og besto nå av hele 17 reisebyråer, mens campingavdelingn omfattet over 600 plasser.

1988

Internt motto:

NAF ordner alt!

1990-2000

Vår kjære NAF Veibok var fortsatt populær på 90-tallet og vi ga ut tre nye veibøker. Det var også nå alt materiell ble digitalisert.

I 1994 fylte vi 70 år. Det var OL på Lillehammer og vi fikk æren av å reparerer vannpumpa på Hillary Clintons BMW. Vi fikk også historiens første kvinnelige NAF-direktør, Monika Juul.

Radio MOTOR ble solgt og det ble også NAF reisebyrå noen år etter.

2000-2010

Nå er nødtelefonene på Strynefjellet historie, mobiltelefonene har overtatt kommunikasjonen også på veien.

På 2000-tallet lager vi NAF Ruteplanlegger med kart for hele Europa ble det til.

Politisk får vi gjennomslag for et mer miljøbasert bilavgiftssystem.

2010-2020

I 2013 vedtar vi en ny strategisk retning på landsmøtet og blir en trafikantorganisasjon. Noen år etter blir NAF Verksted til.

Vi viser også at vi er en sterk og synlig deltager i motstanden mot økende bompenger og i Høyesterett vinnerr NAF Advokat en sak om reklamasjonsmuligheter for bruktbiler.

I 2018 nærmer MOTOR på nett, Motor.no seg en million sidevisninger per måned.

2020-

Vi får nå gjennomslag for kravet om bedre vinterdekk på tunge kjøretøyer, og «Vel frem» blir nytt overordnet kommunikasjonskonsept.

NAF Camp blir omorganisert og vi blir medeier i Utflukt AS.

Vi lanserer nye medlemstilbud for motorsyklister og syklister, og arrangerer «El Prix» verdens største rekkeviddetest for elbiler.

Sveip

Hvorfor vi er til:

NAF er til for å få deg vel frem. Vi tilbyr tjenester og jobber frivillig for at din hverdagsreise skal være enkel, trafikksikker og miljøvennlig.

Mor og datter lader bil
Mor og barn ser på solnedgang
Bilberger fra NAF
Elbil som lader

Vår visjon

NAF viser vei og er trafikantenes hjelper og forkjemper for en trygg, effektiv og enkel hverdag.

Ansvarlig

Vi tar beviste og bærekraftige valg på vegne av våre medlemmer. Vi holder våre løfter og er til å stole på.

Hjelpsom

Vi møter medlemmer og hverandre med åpenhet, respekt og trygghet.

Nyskapende

Vi fornyer oss og utfordrer det etablerte. Vi bruker vår erfaring, kunnskap og læring. Vi finner løsninger til beste for våre medlemmer og organisasjonen.