BYD Tang
Tang EV fra den kinesiske produsenten BYD er en en helelektrisk SUV med firehjulstrekk og rekkevidde på 400 km(WLTP).
El Prix sommer 2022
El Prix vinter 2022
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
BYD beskriver selv bilen som en romslig familiebil, det at det er mulighet for takstativ og tilhengerfeste gjør at det er en modell som har gode muligheter på det norske markedet.
Modellen har en batterikapasitet på 82,8 kWh (brutto) og en rekkevidde på 400 km (WLTP). BYD sikter seg inn på familiemarkedet i Norge med Tang og den kinesiske modellen er allerede et innslag man ofte kan se på norske veier.
Fordeler
God komfort
God plass i baksetet
Ulemper
Stor svingradius
Mange konkurrenter i samme segment
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
80
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
BYD Tang lader med CCS-kontakt. Tang skal bruke 30 minutter på å lade fra 30 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten er oppgitt å være 110 kW.
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
På vinteren brukte vi 44 minutter og 1 sekund på å lade fra 5 til 80%. Da hadde vi mottatt 69,1 kWt. Høyeste effekt vi målte var 119 kW. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 100 kW. Vintertesten ble utført i temperatur på 0 grader.
BYD reklamerer for ladetiden ved å opplyse om ladetiden fra 30 til 80 prosent. Vår erfaring viser at når det reklameres for ladetid fra 30 prosent tar det betydelig lengre tid enn det som oppgis i reklamen.
BYD Tang bruker litt tid på å varme opp, og når ikke toppeffekten før 31 prosent. Den lader mest effektivt mellom 25 og 60 prosent, som skiller seg litt fra de øvrige elbilene i testen.
Om testbilen
Chassis
SUV
Pris for testbil
619 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
400 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
21.6 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
BYD Tang lader med CCS-kontakt. Tang skal bruke 30 minutter på å lade fra 30 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten er oppgitt å være 110 kW.
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Under sommertesten brukte vi 45 minutter og 11 sekunder på å lade fra 5 til 80%. Da hadde vi mottatt 71,5 kWt. Den høyeste effekten vi målte var 119 kW ved 45 og 55%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 104 kW. Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.
I sommerens test ble ladekurven noe spesiell, ettersom ladeeffekten plutselig falt et par ganger under lading. Vår ladeekspert Jan Tore Gjøby tror årsaken er at batteriet rett og slett ble for varmt, og at effekten ble påvirket av dette. Bilen ble kjørt langt i høy hastighet før lading.
BYD reklamerer for ladetiden ved å opplyse om ladetiden fra 30 til 80 prosent. Vår erfaring viser at når det reklameres for ladetid fra 30 prosent tar det betydelig lengre tid enn det som oppgis i reklamen.
BYD Tang bruker litt tid på å varme opp, og når ikke toppeffekten før 31 prosent. Den lader mest effektivt mellom 25 og 60 prosent, som skiller seg litt fra de øvrige elbilene i testen.
Om testbilen
Chassis
SUV
Pris for testbil
619 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
400 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
21.6 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak med alle setene i bruk: 192 liter
- Bagasjerom bak med bakerste seterad nedslått: 578-763 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i BYD Tang oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Midterste seterad kan justeres frem og tilbake, som vil påvirke bagasjeplassen når de bakerste setene er nedslått.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
114 cm
Gulv lengde
112 cm
Høyde opp til setekant
43 cm
Åpning bredde
104 cm
Åpning høyde
73 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
192 liter
Nyttelast
496 kg
Taklast
50 kg
Egenvekt uten fører
2489 kg
Tillatt totalvekt
3060 kg
Hengerfeste
Nei
Tilhengervekt
1500 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?