Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Familie

BYD Tang

Tang EV fra den kinesiske produsenten BYD er en en helelektrisk SUV med firehjulstrekk og rekkevidde på 400 km(WLTP).

El Prix sommer 2022

El Prix vinter 2022

Testet av

Foto: Tomm W. Christiansen Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

BYD beskriver selv bilen som en romslig familiebil, det at det er mulighet for takstativ og tilhengerfeste gjør at det er en modell som har gode muligheter på det norske markedet.

Modellen har en batterikapasitet på 82,8 kWh (brutto) og en rekkevidde på 400 km (WLTP). BYD sikter seg inn på familiemarkedet i Norge med Tang og den kinesiske modellen er allerede et innslag man ofte kan se på norske veier.

Fordeler

  • God komfort

  • God plass i baksetet

Ulemper

  • Stor svingradius

  • Mange konkurrenter i samme segment

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

80

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

BYD Tang lader med CCS-kontakt. Tang skal bruke 30 minutter på å lade fra 30 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten er oppgitt å være 110 kW.

Ladeeffekt (kW) sommer (6-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.

Testresultater

Under sommertesten brukte vi 45 minutter og 11 sekunder på å lade fra 5 til 80%. Da hadde vi mottatt 71,5 kWt. Den høyeste effekten vi målte var 119 kW ved 45 og 55%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 104 kW. Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.

I sommerens test ble ladekurven noe spesiell, ettersom ladeeffekten plutselig falt et par ganger under lading. Vår ladeekspert Jan Tore Gjøby tror årsaken er at batteriet rett og slett ble for varmt, og at effekten ble påvirket av dette. Bilen ble kjørt langt i høy hastighet før lading.

BYD reklamerer for ladetiden ved å opplyse om ladetiden fra 30 til 80 prosent. Vår erfaring viser at når det reklameres for ladetid fra 30 prosent tar det betydelig lengre tid enn det som oppgis i reklamen.

BYD Tang bruker litt tid på å varme opp, og når ikke toppeffekten før 31 prosent. Den lader mest effektivt mellom 25 og 60 prosent, som skiller seg litt fra de øvrige elbilene i testen.

Om testbilen

Chassis

SUV

Pris for testbil

619 900 kr

Rekkevidde (WLTP)

400 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

21.6 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak med alle setene i bruk: 192 liter
  • Bagasjerom bak med bakerste seterad nedslått: 578-763 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i BYD Tang oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Midterste seterad kan justeres frem og tilbake, som vil påvirke bagasjeplassen når de bakerste setene er nedslått.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet med bakerste seterad nedslått.

Fysiske mål

Gulv bredde

114 cm

Gulv lengde

112 cm

Høyde opp til setekant

43 cm

Åpning bredde

104 cm

Åpning høyde

73 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

192 liter

Nyttelast

496 kg

Taklast

50 kg

Egenvekt uten fører

2489 kg

Tillatt totalvekt

3060 kg

Hengerfeste

Nei

Tilhengervekt

1500 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller