El Prix 2024:
Slik gikk det da vi veide årets testbiler
Hvis du pleier å fullpakke bilen, bør du styre unna flere av årets testbiler.
Foto: Kjersti Stuestøl / © NAFHvor mye veier bilen egentlig – og er dette det samme som står oppgitt i vognkortet? Under årets El Prix dro vi frem de gigantiske badevektene for å finne ut av nettopp dette.
Resultatet? 15 av årets 22 testbiler veier mer enn oppgitt.
Og når bilen veier mer, krymper nyttelasten tilsvarende. Med andre ord, for 15 av årets testbiler kan du ha med deg mindre last enn hva som står i vognkortet.
Her er det også verdt å minne om at passasjerer teller som last, samt det som sjåføren eventuelt veier over 75 kilo.
Vær oppmerksom på at mange av bilene i denne testen er topp utstyrt, som betyr at de veier mer. Om du for eksempel velger bort panoramatak når bilen utstyres, vil bilens vekt bli lavere, og nyttelasten høyere.
Stor plass og stort avvik
En av testbilene som i år leverte solide tall både på rekkevidde, lading og forbruk, var Kia EV9. Dessverre for familie-SUV-en leverer den også et solid avvik fra oppgitt vekt.
Med 58 kilo ekstra på vekten, ender den faktiske nyttelasten på 420 kilo – noe som innebærer 12 prosent avvik fra oppgitt nyttelast på 478 kilo. For en familie på fire har NAF tidligere anbefalt at bilen bør ha minst 480 kilo tilgjengelig nyttelast. 420 kilo i Kia EV9 står ikke helt i stil med størrelsen på bilen. EV9 er en stor og romslig 7-seter (vår testmodell hadde 6 seter), så her er det fort gjort å la seg lure av et hav av tilgjengelig plass.
Tilfeldig vektkontroll
Under årets test ble bilene vinket inn til vektkontroll hos Statens Vegvesen på Otta. Det var selvfølgelig null problem, vi hadde full kontroll på hva bilene veide.
Og slik slik så vår veiestasjon ut. Fire store badevekter og en maskin som leste av vektene per hjul.
Lite samsvar mellom tilgjengelig plass og faktisk nyttelast må det også sies å være for Xpeng G9. Med 35 kilo ekstra på vekta, får den allerede beskjedne oppgitte nyttelasten på 365 kilo en reduksjon på 10 prosent – og en faktisk nyttelast på 330 kg.
EV9 og G9 er gode eksempler på biler hvor du som forbruker er nødt til å ha et bevisst forhold til hvor mye du laster inn i bilen. Er dere to voksne og to mindre barn er det antagelig uproblematisk, men skal du på hyttetur med venner eller kollegaer, kan det være at dere kun får med dere en tannbørste hver.
Dette sier regelverket om nyttelast
I henhold til regelverket for personbiler er hver passasjer tildelt en vektkvote på 75 kilo. Det vil si at bilen må ha minst 300 kilo i tilgjengelig nyttelast for å kunne registreres som en femseter; fire ganger 75 kilo. For å registreres som en sjuseter, må bilen derfor ha minst 450 kg i nyttelast.
Tillatt nyttelast finner du ved å ta den maksimalt tillatte totalvekten og trekke fra egenvekten til bilen. Vekten av sjåfør er inkludert i bilens egenvekt, men her går man ut fra en standardvekt på 75 kilo. Hvis sjåføren veier mer enn dette, går overskytende vekt også av nyttelast-kvoten.
Bedre resultater enn i fjor
Likevel er det verdt å merke at årets testbiler jevnt over klarte seg bedre enn året før. Av de 22 testbilene, hadde 11 av de mindre enn 20 kilo i avvik fra oppgitt vekt. Syv av disse veide cirka oppgitt eller mindre.
Og det er ett land som går foran med et godt eksempel: Tyskland. De fire øverste på lista - BMW, Audi, Mercedes-Benz og Volkswagen - veide alle mindre enn oppgitt.
Best ut kommer BMW i5, som har en oppgitt nyttelast på 409 kilo og ender med en faktisk nyttelast på 440 kilo. Det vil si at du får 31 kilo ekstra i «bonus» nyttelast. Også Audi Q8 ender opp med en pen «bonus» på 22 kilo.
Slik gikk det i nyttelast-testen i fjor:
Hvorfor veier vi bilene?
Det er to grunner til at vi fortsetter å misjonere om nyttelast. Først og fremst handler det om å gjøre deg som sjåfør oppmerksom på misforholdet mellom tilgjengelig plass og muligheten til å benytte seg av denne plassen i elbiler. Selv om du har plass, er det ikke sikkert at du kan bruke den.
Det ser vi også i årets test, der for eksempel Xpeng G9 sitter igjen med 30 kilo til bagasje når du fyller bilen med sjåfør og passasjerer på de standardiserte 75 kiloene.
Det andre handler om å avdekke den faktiske vekten til bilen. Tidvis har vi sett store avvik mellom vektene som har blitt oppgitt i vognkortet og hvor mye nyttelast du har i praksis. Dette gir grobunn til forvirring og kan i ytterste konsekvens føre til farlig feilbruk av bilen.
Kompakte BYD Dolphin er et eksempel her. I vognkortet har testbilen en oppgitt nyttelast på 335 kilo, men på grunn av avviket på 13 prosent, ender nyttelasten i praksis på 295 kilo. Her ville du ha overlastet bilen dersom du tok med deg fire standard-passasjerer i tillegg til deg selv, enda bilen er registrert som femseter.
Så mye nyttelast trenger en familie
For en familie på fire, har NAF tidligere anbefalt at bilen bør ha minst 480 kilo tilgjengelig nyttelast.
Dette tallet er basert på et regnestykke hvor vi bruker vekten av familien Gjennomsnitt; mor, far og de to barna, Kari på 7 år og Petter på 11 år, og vekten av utstyret de trenger til ferien sin.
Vi har også gått ut ifra at familien Gjennomsnitt ønsker å beholde bilen over flere år og tatt hensyn til at barna vokser seg større og tyngre med tiden.
Din families behov kan skille seg ut fra familien Gjennomsnitt. Du kan ha større eller mindre barn, dere kan ha andre interesser. Nøyaktig hvor mye nyttelast du har behov for, er det derfor bare du som kan vite.
Avviket spiser av nyttelasten
På grunn av feilmarginer og målenøyaktighet på vektene, vil en veiing hos Statens Vegvesen sjelden medføre konsekvenser for produsent eller eier i form av at bilens tillatte passasjertall må reduseres.
I praksis er det derfor du som kjøper av bilen som sitter igjen med svarteper hvis du kjøper en bil som viser seg å være tyngre enn oppgitt. For bilens maksimalt tillatte totalvekt er den samme, selv om egenvekten er høyere.
Det er heller ikke så enkelt å finne ut hvor tung bilen er.
Der hvor produsentene faktisk oppgir egenvekt i spesifikasjonene i reklamemateriell, er tallet gjerne lavere enn det som står i vognkortet. Og tallet i vognkortet kan man heller ikke ta for god fisk, for det er kun «veiledende, avhengig av utstyr».
Som vi har skrevet om tidligere, var det inntil nylig rutine å registrere bilen med den laveste vekten som er oppgitt i typegodkjenningen, som i de fleste tilfeller tilsvarte vekten til den dårligst utstyrte versjonen av bilen.
I henhold til den nye rutinen, skal det tas hensyn til alt fastmontert utstyr fra fabrikk når egenvekt oppgis i vognkortet.
Merk at testbilene i El Prix ofte er topputstyrte modeller, så ved å velge vekk ekstrautstyr som panoramatak, hengerfeste og større felger, vil du kunne få mer nyttelast. Du kan lese mer om utstyrsnivå for hver enkelt testbil på testsidene.
Dette er NAFs råd til deg
I lys av at testresultatene viser både tidvis store avvik i vekt og skuffende lav nyttelast i mange av årets bilnyheter, har bilteknisk rådgiver i NAF, Tom Andre Nilsen, en oppfordring til deg som skal kjøpe elbil:
– Skal du kjøpe elbil i dag må du ha en formening om hvilke behov du har for å frakte personer og utstyr. Det er ganske stor forskjell om du skal bruke bilen alene til og fra jobb, eller om du skal ha en bil hvor du skal ta med familien på ferie.
Det er maksimalt tillatt totalvekt Statens Vegvesen sjekker hvis du blir stoppet på veien. Er bilen over den, må du laste av overvekten før du kan kjøre videre.
Nilsen gjentar oppfordringen om å ha nyttelast i tankene når du skal kjøpe elbil og påpeker at det fremdeles bare én måte du kan være helt sikker på:
– Vet du at du pleier å ha med deg mye på tur, både av personer og gjerne full takboks og bagasjerom, er det dessverre sånn at du ikke kan stole på tallene som står i vognkortet eller reklamen. Den eneste måten du kan være helt sikker på hvor god nyttelast bilen har, er å stikke inn om en vekt og veie bilen når du prøvekjører den.
Publisert: 15. mars 2024
Sist oppdatert: 8. oktober 2024