El Prix 2024: Nykommer kjørte fra Tesla
Vi er vant til at Tesla kjører lengst i våre rekkeviddetester, men i vintertesten 2024 måtte Tesla Model 3 se seg slått av en bil du trolig aldri har sett før.
Kinesiske HiPhi Z, med mange finurlige teknologiske morsomheter, knuste konkurrentene på rekkeviddedagen i El Prix.
– Tesla har dominert rekkeviddetestene våre siden 2020. I dag slo faktisk HiPhi Tesla Model 3 ned i støvlene på rekkevidde, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
– Imponerende av en nykommer
HiPhi Z har mange lysdetaljer som blinker og lyser. Du kan også designe dine egne lyslister med tekst, symboler, farger og lignende. Den blinker nærmest som et amerikansk juletre, men er en kinesisk teknikkbombe.
Offisiell rekkevidde på testbilen er 555 kilometer. Det er 74 kilometer kortere oppgitt rekkevidde enn Tesla Model 3, som hadde lengst rekkevidde på papiret av alle testbilene.
– Likevel kjørte HiPhi 81 kilometer lengre enn Tesla Model 3 i rekkeviddetesten. Det er imponerende av en nykommer, sier Sødal.
Minst avvik fra WLTP
HiPhi Z kjørte nesten like langt som oppgitt rekkevidde.
– Da bilen var tom for strøm, hadde den kjørt 522 kilometer, som er 6 prosent kortere enn WLTP-rekkevidden. Det er imponerende i vinterkulda, sier Sødal.
HiPhi er et ukjent merke for de fleste, men har tydeligvis noe å by på. Med et minimalt rekkeviddetap slo den konkurrentene etter noter, og er bilen som oppnådde minst avvik fra offisiell rekkevidde.
– I rekkeviddedelen av El Prix om vinteren er vi opptatt av bilene som leverer minst avvik sammenlignet med den offisielle rekkevidden. Her var HiPhi klart best i dag, sier Sødal.
Familiebiler som kjører langt
I årets vinter-El Prix var det med en rekke familiebiler. Med et par unntak, hadde familiebilene lavt avvik fra den offisielle rekkevidden. Blant topp tre av familiebilene lå rekkeviddetapet mellom 12,5 og 13,8 prosent.
– Dette er imponerende resultater og godt nytt for alle barnefamilier som er på jakt etter en ny elbil, sier Sødal.
Elbil er mer enn rekkevidde
Bilkjøperne trenger ikke å stirre seg blind på rekkevidde. Vel så viktig er hvor raskt elbilene lader. Derfor tester NAF og Motor også ladehastigheten til elbilene. Den testen ble gjennomført 1. februar og publiseres så snart resultatene er gjennomgått og godkjent.
Værforholdene under testen
Under testen var det mellom minus 2 og minus 10 grader. Med uværet «Ingunn» på vei nordfra ble det vindfullt utover ettermiddagen. Bilene måtte snu i området ved Enden ved Atnsjøen i Stor-Elvdal.
Publisert: 31. januar 2024