Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

to menn står ved ladestolpe og biler

Lade ved 10 eller 30 prosent? Her kan du spare mye tid

Hvis du skal hurtiglade elbilen så den kan kjøre 20 mil til, kan det være mange minutter å spare på å starte ladingen ved 10 istedenfor 30 prosent.

En elbil lader raskere når batteriet er varmt og det er lite strøm på batteriet. Etter hvert som batteriet fyller seg opp, går ladingen saktere.

Hvis du ønsker å få mest mulig ut av et ladestopp, lønner det seg derfor å vente til det er lite strøm på batteriet.

Bare ved å vente til bilen har 10 prosent batteri, istedenfor å lade når bilen har 30 prosent, kan du oppleve stor forskjell.

Vi har undersøkt hvor mye tid du kan spare.

Fordeler for deg med elbil!

Som medlem i NAF får du gode fordeler som forsikring, billån og lading. Vi står også klare for å hjelpe deg med vedlikehold, verkstedtjenester og service.

Illustrasjon av elbil som lader

Store forskjeller i ladetid

Med utgangspunkt i resultatene fra rekkevidde- og ladetesten vinteren 2024, har vi beregnet hvor lang tid bilene bruker på å lade nok til å kjøre 200 kilometer fra de starter å lade.

Hvor mye lengre tid tar det når du starter ladingen ved 30 prosent batteri sammenlignet med 10 prosent batteri?

Ganske mye lengre, viser tallene.

Slik har vi regnet ut ladetiden

Under El Prix, som gjennomføres hver sommer og vinter, gjør vi en ladetest av alle bilene. Disse gjennomføres ved at batteriene kjøres varme i over to timer på motorvei, til det gjenstår under 10 prosent igjen på batteriet.

Deretter lades bilene til 85 prosent mens vi noterer ned ladeeffekt, antall kilowattimer fylt og tiden det tar. Det er denne testen som resulterer i ladekurvene vi publiserer per bil. Samtidig får vi også sammenlignet ladetiden mellom 10 og 80 prosent med det produsentene selv oppgir at bilen skal bruke. I hvert fall de produsentene som oppgir ladetiden mellom 10 og 80 prosent.

Med dette og bilens forbruk under rekkeviddetesten som utgangspunkt, beregner vi hvor lang tid bilene bruker på å lade nok til å kjøre 200 kilometer fra de starter å lade fra ulike batterinivåer.

Merk at dette er en teoretisk beregning ut fra ladekurve og forbruk oppnådd på testdato. Vi har regnet ut hvor lang tid det tar før bilen har ladet 200 km fra en batteristatus på henholdsvis 10 og 30 prosent.

Vinterens ladetest ble gjennomført i oppholdsvær og temperaturer like under null grader.

Utetemperatur, temperatur i batteriet, hvor tomt batteriet er og så videre, vil gjøre utslag i hvordan bilene lader.

Artikkelen fortsetter nedenfor grafen.

Mange minutter å spare

Alle bilene bruker lengre tid på å lade opp batteriet til å kjøre 200 km når de starter ladingen ved 30 prosent istedenfor 10 prosent. Noen biler bruker betydelig lengre tid ved ladestart fra 30 prosent.

Hyundai Kona bruker eksempelvis 23 minutter på å lade 200 km rekkevidde fra 10 prosent, men 40 minutter på å lade 200 km fra 30 prosent. Volvo C40 Recharge lader 200 km på 18 minutter fra 10 prosent, men bruker 30 minutter fra 30 prosent. 

Elbil ved hurtigladestasjon. Skilt med teksten "ladetest pågår" står ved siden av bilen
Hyundai Kona ladet betydelig raskere fra 10 prosent enn fra 30 prosent under vinterens ladetest.

Også Tesla Model 3 er blant bilene som lader betydelig raskere med lav batteriprosent. Model 3 bruker 19 minutter på å lade 200 km fra 10 prosent, men bruker 31 minutter fra 30 prosent.

NIO ET5 Touring har på sin side en mer jevn ladefart, som betyr at det ikke har like stor betydning når du starter ladingen. ET5 lader 200 km på 16 minutter fra 10 prosent, og bruker 22 minutter fra 30 prosent.

Den raskeste til å lade 200 km blant bilene i vintertesten 2024 er Xpeng G9, som bruker 11 minutter fra 10 prosent og 19 minutter fra 30 prosent. Like bak er Lotus Eletre, som bruker ett minutt lenger fra 10 og 30 prosent.

Elbil kjører på vei
Xpeng G9 var raskest til å lade 200 km. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Planlegg ladepausene

Tiden du bruker på å fylle 200 kilometer rekkevidde på batteriet gir deg et praktisk eksempel på hva du selv kan oppleve på langtur.

Maksimal ladehastighet forteller deg ikke nok om hvordan bilen lader. Ofte ser du denne makshastigheten bare i noen minutter når bilen lader, og kun under helt ideelle forhold – altså når batteriet er passe tomt og passe varmt.

To biler med samme makshastighet kan bruke helt ulik tid på ladingen avhengig av disse faktorene.

Det kan være mye tid å spare på å vite hvordan din bil lader fra ulike batterinivåer, og planlegge ladepausene etter det. Husk samtidig at anbefalingen generelt er å lade når du kan, ikke når du må.

Testbiler på rekke og rad

Del 1: Alt om El Prix vinter 2024

Hvordan ladet bilene og hvor langt kjørte de under vinterens rekkevidde- og ladetest? Her får du hele oversikten.

elbil

Del 2: El Prix 2024: Nykommer kjørte fra Tesla

Vi er vant til at Tesla kjører lengst i våre rekkeviddetester, men i vintertesten 2024 måtte Tesla Model 3 se seg slått av en bil du trolig aldri har sett før.

Lotus Eletre ved ladestolpen

Del 3: En ladethriller av de sjeldne

Vinterens ladetest skulle vise seg å by på mer enn bare en ny laderekord. Her har det skjedd ekstremt mye, og det bare siden i sommer!

elbiler

Del 4: El Prix: Disse elbilene gir mest rekkevidde for pengene

Er du på jakt etter en elbil med god rekkevidde på vinteren, men som ikke sprenger budsjettet? Da er denne listen for deg.

Testbiler på rekke og rad

Del 5: Så lang er rekkevidden i praksis vinter 2024

De færreste kjører elbilene helt tomme for strøm. Se hvor langt vinterens testbiler kommer når de har 10 prosent igjen på batteriet.

Elbil kjører på vei

Del 6: Store forskjeller: Så langt kjører elbilene etter 0 prosent

Selv om elbilen viser 0 prosent, er ikke nødvendigvis batteriet helt tomt. Men hvor langt du kan kjøre etter 0 prosent, varierer stort.

Du leser nåto menn står ved ladestolpe og biler

Del 7: Lade ved 10 eller 30 prosent? Her kan du spare mye tid

Hvis du skal hurtiglade elbilen så den kan kjøre 20 mil til, kan det være mange minutter å spare på å starte ladingen ved 10 istedenfor 30 prosent.

Elbil ved ladestasjon

Del 8: Glem bilens makseffekt – her er ladetallet du bør bry deg om

Bilprodusenter oppgir den maksimale ladeeffekten til en elbil, men dette sier lite om hvor raskt bilen egentlig lader.

Elbiler

Del 9: Disse elbilene gir deg lavere strømutgifter

En elbil med lavt forbruk trenger mindre strøm for å kjøre, som betyr lavere strømutgifter for deg. Her er bilene i vinterens rekkeviddetest med lavest forbruk.

Gul Jeep Avenger kjøres på vekta

Del 10: Slik gikk det da vi veide årets testbiler

Hvis du pleier å fullpakke bilen, bør du styre unna flere av årets testbiler.

Elbiler

Del 11: 12 nye elbiler i familiebiltest – se hvilke som imponerer

Vi har testet hvilke nye elbiler som egner seg best som familiebiler, med kriteriene pris, plass, nyttelast, rekkevidde, forbruk og ladehastighet.