Glem bilens makseffekt – her er ladetallet du bør bry deg om
Bilprodusenter oppgir den maksimale ladeeffekten til en elbil, men dette sier lite om hvor raskt bilen egentlig lader.
Oppgitt makseffekt er den høyeste mengden strøm elbilen er i stand til å ta imot på én gang. Makseffekten gir imidlertid lite informasjon om hvor lang tid bilen bruker på ladingen.
Fordeler for deg med elbil!
Som medlem i NAF får du gode fordeler som forsikring, billån og lading. Vi står også klare for å hjelpe deg med vedlikehold, verkstedtjenester og service.
Ladeeffekter til besvær
Hvor lenge bilen holder makseffekten under ladeøkten varierer stort mellom ulike bilmodeller og -produsenter. Noen modeller starter ladeøkten med høy effekt og demper farten etter hvert som batteriet fylles. Teslas modeller er et typisk eksempel her.
Andre oppnår makseffekten først et godt stykke inn i ladeøkten. Og noen holder en jevn, men middels høy effekt hele ladeøkten.
Et mer informativt mål på hvor raskt bilene lader, er derfor gjennomsnittseffekten gjennom ladeøkten fra 10 til 80 prosent.
Imponerende resultater i vinterens ladetest
Flere av vinterens testbiler gjorde det skarpt i ladetesten. Mest oppmerksomhet vakte kanskje duellen mellom Xpeng G9 og Lotus Eletre, som ladet 10 til 80 på henholdsvis 19 og 22 minutter.
Les mer:
Når vi ser på gjennomsnittseffekten gjennom hele ladeøkten, er det Lotus som topper lista med hele 221 kW, tett fulgt av Xpeng med 219 kW. Deretter følger Kia EV9 (186 kW) og de to NIO-ene (173/165), som også oppnådde solide gjennomsnittseffekter.
Hvis vi tar gjennomsnittseffekten målt opp mot oppgitt makseffekt, trer et enda tydeligere bilde frem.
Med kun 4 prosent avvik fra oppgitt makseffekt, er NIO EL6 svært nære å holde oppgitt makseffekt hele ladeøkten fra 10 til 80 %.
Også NIO ET5, Kia EV9 og Ford F-150 Lightning har lavt avvik målt mot oppgitt makseffekt.
NIO EL6 og ET5 Touring har samme batteri og ladeteknologi og skal derfor i teorien prestere likt, men under vinterens ladetest hadde EL6 hatt en mer optimal forvarming av batteriet enn ET5, ut fra resultatene å dømme.
Og pinlig dårlige laderesultater
Ser vi på bilene med lavest gjennomsnittseffekt, finner vi BYD Dolphin, Toyota bZ4X og trioen Jeep Avenger, Peugeot e-308 og Opel Astra.
Særlig bZ4X leverte her et svært skuffende resultat.
Gjennomsnittseffekten til Toyota bZ4X var 64 kW, noe som gir et avvik fra oppgitt maks ladeeffekt på hele 57 prosent. Den høyeste effekten vi målte under testen, var 85 kW, som i seg selv er 43 prosent lavere enn oppgitt makseffekt på 150 kW.
Den fargerike trioen har derimot ikke noe på bunnlista å gjøre, selv om gjennomsnittseffekten ikke er veldig høy. For her er oppgitt makseffekt for alle tre bilene 100 kW. Derfor holder en gjennomsnittseffekt på 71-78 kW absolutt til et godkjent-stempel.
Både Opel og Peugeot er i tillegg svært nærme å lade på oppgitt ladetid 10-80 %. Opel ladet to minutter raskere enn de oppgitte 30 minuttene, mens Peugeot brukte 29 minutter, ett minutt mer enn oppgitt.
Publisert: 22. februar 2024