Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

To voksne og to barn laster inn i bagasjerommet på en bil

Disse elbilene er best på nyttelast

Er du på utkikk etter en bil som har plass til hele familien og halve huset? Her får du en oversikt.

© Johner

Det har blitt mye å velge blant når du skal kjøpe elbil, men mange av modellene har overraskende lav nyttelast i forhold til hva størrelsen på bil og bagasjerom tilsier.

Hvor mye nyttelast trenger du?

Veldig enkelt forklart er nyttelasten det antallet kilo last som bilen er godkjent for å ha med. Både passasjerer og bagasje, samt eventuelt løst utstyr slik som ladekabler og gulvmatter teller som nyttelast.

Jo flere passasjerer og mer bagasje du er avhengig av å ha med deg, jo viktigere er nyttelasten. En familie som reiser mye på bilferie med barn, har behov for mer nyttelast enn et par eller en som kjører mest alene. Med andre ord, om høy nyttelast er viktig for deg, er det bare du som kan svare på.

Men hva er god nyttelast? Det er ikke så enkelt å ha et klart bilde av hva en gitt vekt innebærer. 300 kilo høres for eksempel ut som mye bagasje. Totalt 300 kilo fordelt på fire personer i tillegg til bagasje høres derimot ikke fullt så romslig ut.
I henhold til regelverket for personbiler er hver passasjer tildelt en vektkvote på 75 kilo. Det vil si at bilen må ha minst 300 kilo i tilgjengelig nyttelast for å kunne registreres som en femseter; fire ganger 75 kilo.

Er nyttelasten lavere enn 300 kilo, må bilen registreres som en fireseter eller mindre. Merk at vekten av sjåføren, som også har fått en standard på 75 kg, inngår i bilens egenvekt.

Les også: Vi veide alle El Prix-testbilene - resultatet skuffet

Hva veier en familie?

La oss ta et tenkt eksempel: Møt familien Gjennomsnitt. Mor og far veier henholdsvis 71,6 og 86,6 kilo. Det gjennomsnittsvekta for kvinner og menn i Norge i henhold til den nyeste oversikten. Kari Gjennomsnitt på 7 år veier 28 kilo og Petter Gjennomsnitt på 11 år veier 48 kilo.

Vekten av disse fire vil da være 234,2 kilo. Fordi vekten av sjåføren inngår i bilens egenvekt, kan vi trekke fra 75 kg av totalvekten av familien, slik at vi sitter igjen med 159,2 kilo.

I tillegg bør vi plusse på cirka 20 kilo i obligatorisk «løsøre», slik som bilstoler til barna, ladekabler, gummimatter og diverse væsker i bilen. For enkelhets skyld sier vi derfor at familien Gjennomsnitt trenger 180 kg nyttelast bare til seg selv i hverdagen. Det er uproblematisk for de aller fleste elbiler.

Kvinne fester sikkerhetsbelte på barn i baksetet.
Familiebil. Foto: Johner / © Johner

Den fullastede ferien

Utfordringen kommer når familien Gjennomsnitt skal på ferie. Somrene tilbringes på bilferie i Norden, og de må være forberedt på det meste av vær. De er heller ikke så flinke til å pakke lett. Derfor har alle fire med seg en koffert som veier 20 kilo hver.


På taket sitter en takboks som veier 35 kilo, mens takstativet veier 5 kilo. I tillegg har ungene mast seg til å ha med hver sin sykkel, så bakpå bilen henger det ca. 40 kilo der også.


Nå er familien oppe i 340 kilo. Ennå går det ganske greit for de fleste elbilene, men det skal ikke mye til før familien får færre modeller å velge i. De har nemlig blitt veldig begeistret for ferie i campingtelt. Da må telt, soveposer, bord og stoler, kjøleboks, liggeunderlag, kjøkkenutstyr og mye mer med. Vi snakker i hvert fall om 100 kilo til.


Ikke minst vokser barn veldig fort. Fire år senere har for eksempel Kari og Petter vokst til henholdsvis 50 og 60 kilo, og vi må legge til 34 kilo ekstra. Vips er vi oppe i nesten 480 kilo nødvendig nyttelast.


Husk at dette er et tenkt scenario. Du og familien din kan ha en helt annen sammensetning og andre behov.

Bilene med best nyttelast

I tabellen nedenfor finner du elbilene i personbilsegmentet som har mer enn 480 kilo i nyttelast per august 2024 og som fremdeles er i salg som nybil. Hvis det er en bil du ikke finner, har den enten lavere nyttelast enn 480 kg eller så er den ikke i salg som nybil lenger.

Merk at egenvekten og nyttelasten kan variere ut fra modell- og utstyrsnivå. Det kan også være avvik mellom reell egenvekt og egenvekten som er registrert i oversikten til OFV (Opplysningskontoret for Veitrafikken).

Les også: Derfor er det viktig å ikke overlaste bilen