El Prix vinteren 2024:
Disse elbilene gir deg lavere strømutgifter
En elbil med lavt forbruk trenger mindre strøm for å kjøre, som betyr lavere strømutgifter for deg. Her er bilene i vinterens rekkeviddetest med lavest forbruk.
Hver sommer og vinter tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten til nye elbiler. Under testen måler vi også bilenes forbruk.
Mens man i en dieselbil snakker om liter per mil, måles forbruket i en elbil med kilowattimer (kWh) per kilometer (km). Eller kWh per 100 km, som er slik forbruket gjerne vises i bilen når du kjører.
En elbil med lavt forbruk trenger mindre strøm for å kjøre. Det betyr lavere strømutgifter for deg, sammenlignet med om du kjører en elbil med høyt forbruk.
Har du spørsmål om elbil?
Som NAF-medlem har du tilgang på bilteknisk rådgivning. Enten du skal kjøpe, lade, ta service, selge eller trenger veihjelp til din elbil – kan vi hjelpe deg.
Biler med lavt forbruk
I rekkeviddetesten vinteren 2024 var det flere biler som imponerte med lave forbrukstall.
Best var Hyundai Ioniq 6, som med sin aerodynamiske form landet på et snittforbruk på 16,8 kWh/100 km. Det er imponerende i en vintertest som også inkluderer en del kjøring oppover.
Andre biler som imponerte med sitt lave forbruk var Peugeot e-308 Combi, Byd Dolphin og Opel Astra Sports Tourer.
MG4, Jeep Avenger og Tesla Model 3 var også blant bilene som brukte minst strøm per kilometer, i tillegg til den nye utgaven av Hyundai Kona.
Bilen med høyest forbruk i testen var ikke overraskende pickupen Ford F-150 Lightning, som med sitt store lasteplan og egenvekt på 2730 kilo har andre kvaliteter enn lavt forbruk.
Mye som spiller inn på forbruket
Husk at forbruket til en elbil vil variere ut fra en rekke faktorer.
Nye elbiler oppgis med et WLTP-forbruk, som er et tall man har kommet fram til gjennom testing på laboratorium. Det faktiske forbruket påvirkes blant annet av temperatur, bruk av klimaanlegg og din egen kjørestil.
I det oppgitte WLTP-forbruket tas det hensyn til hvordan noe av strømmen du lader opp bilen med går tapt i prosessen, kalt ladetap. Forbrukstallet du ser i bilen tar derimot ikke hensyn til ladetap, og viser i stedet kun hvor mye strøm bilen bruker på å kjøre. Du kan lese mer om dette her.
På vinteren kan du regne med et betydelig høyere forbruk enn på sommeren, fordi elbilbatterier blir mindre effektive i kulda og fordi mye energi går til oppvarming.
Hvis det er viktig for deg at elbilen er billig i drift, bør du finne en elbil som har lavt forbruk.
Publisert: 8. mars 2024
Sist oppdatert: 15. mai 2024