Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Testbiler på rekke og rad

NAFs krav til bransjen:

Informasjon om rekkevidde og ladehastighet må bli bedre

I dag oppgis rekkevidde og ladehastighet på elbilene svært ulikt. NAF ønsker en bransjestandard for informasjon om elbilens rekkevidde, batteristørrelse og ladefart.

Foto: Siv Seglem / © NAF

Når du skal kjøpe elbil blir rekkevidde og ladehastighet beskrevet med betegnelser som «inntil» og «opptil». Det gir grobunn for forvirring og forventninger som ikke innfris.

For at det skal være lettere for forbrukerne å kjøpe elbil, må informasjonen blir bedre, spesielt informasjonen som forbereder kjøperen på effekten vinterkulda har på elbilen.

Vi i NAF jobber for at bilbransjen skal samles om en felles standard for hvordan informasjon om bilene presenteres til deg som bilkjøper.

Da Toyota bZ4X var med i vintertesten i 2023, kjørte den 35,7 prosent kortere enn oppgitt WLTP-rekkevidde. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF
Toyota BZ4X var med i vintertesten 2023.
Lang rekke med elbiler på fjellet

Dette er våre krav til bilbransjen:

1. Oppgi WLTP-rekkevidde for kombinert kjøring

WTLP-tallet forteller hvor lang rekkevidde elbilen har under kontrollerte forhold i et testkammer. Testing etter WLTP-standarden er pålagt for alle biler som selges i Norge.

Utfordringen er at rekkevidde kan oppgis både for bykjøring og kombinert kjøring (by og landevei). Det er tallet for bykjøring som gir lengst rekkevidde, mens det er tallet for blandet kjøring som er mest relevant for forbrukeren.

Vi ber bilbransjen konsekvent benytte WLTP-rekkevidde for kombinert kjøring i reklamemateriellet.

2. Oppgi realistisk vinterrekkevidde

Det finnes i dag ikke en lovpålagt test av elbilenes rekkevidde i kalde temperaturer. WLTP-testen foregår i 23 plussgrader, med klimaanlegg og andre komfortfunksjoner avskrudd. Disse forholdene gjenspeiler ikke realistisk bruk, spesielt ikke i land med tydelige sesongvariasjoner.

Våre rekkeviddetester viser at rekkevidde om vinteren kan være mellom fire prosent til så mye som 35 prosent kortere enn oppgitt WLTP-rekkevidde.

Derfor er vi en pådriver for at det skal komme en internasjonal, offisiell rekkeviddetest i kulde. Altså en vinter-WLTP, som gjøres i minusgrader i et testkammer.

I påvente av en slik offisiell test har bransjen et spesielt ansvar for å sikre best mulig informasjon til forbrukerne. Mange merker har egne rekkeviddekalkulatorer som kan gi et godt bilde av rekkevidden på vinteren, men disse er ikke alltid enkle å finne.

Vi ber bransjen gjøre slike kalkulatorer lett tilgjengelig, for å gi forbrukerne best mulig informasjon om hva de kan realistisk forvente av rekkeviddetap på ulike modeller.

Mens vi venter er også NAF og Motors store elbiltest, El Prix, et bidrag til bedre forbrukerinformasjon om bilenes vinteregenskaper. Her tester vi rekkevidde, forbruk og lading i norsk vintervær, på norske vinterveier. Disse testene gir deg som forbruker en pekepinn på hvordan bilene gjør det under typisk norske forhold.

Dette er El Prix

To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Biler i rekke om vinteren

3. Oppgi rekkevidde basert på utstyrsnivå

Utstyrsnivået på bilen har betydning for rekkevidden. Mer utstyr betyr høyere vekt og dekkdimensjonen påvirker også rekkevidden. Spesielt det siste kan gi store utslag i rekkevidden for SUV’er, som ofte benytter større dekkdimensjoner.

Vi ber bilbransjen angi spennet i de ulike utstyrsmodellene ved å oppgi rekkevidden fra x km – x km, avhengig av utstyrsnivå.

4. Oppgir netto batterikapasitet

I brutto batteristørrelse ligger det gjerne en sikkerhetsmargin (buffer) både i topp og bunn. Størrelsen på denne varierer mellom produsentene, og kan i enkelte tilfeller utgjøre en betydelig andel av batteriet.

Vi ber om at bilbransjen informerer om netto batteristørrelse. Det vil si at det informeres om batteristørrelsen som faktisk er tilgjengelig for forbrukeren.

5. Oppgi ladetid fra 10 til 80 prosent

De fleste produsenter oppgir tiden det tar å lade batteriet til en viss prosent. Det varierer imidlertid mye på hvilken måte de ulike forhandlerne oppgir denne tiden.

Noen forhandlere oppgir tiden det tar å lade batteriet fra 0 til 80 prosent, noen oppgir tiden fra 10 til 80 prosent, mens andre igjen oppgir tiden det tar å lade batteriet fra 30 til 80 prosent.

Vi ber bilbransjen enes om å oppgi ladetid fra 10-80 prosent, slik at det blir lettere for bilkjøperne å sammenligne.

Det er mange måter å omtale ladehastighet på. Som et felles utgangspunkt bør alle reklamere med ladetiden for 10-80%. Så kan slik informasjon som her komme i tillegg.
Det er mange måter å omtale ladehastighet på. Som et felles utgangspunkt bør alle reklamere med ladetiden for 10-80%. Så kan slik informasjon som Fiat oppgir her komme i tillegg. © NAF

6. Publiser ladekurven

Omtale av maks ladeeffekt er populært i reklamen for elbil, men det går sjelden frem at denne effekten ofte bare holdes i en kort periode under optimale forhold.

Vi ber om at ladekurven til bilen er tilgjengelig hos forhandlere og at de oppgir hvor høy ladefart [effekt i kW] bilen gir for hver tiende prosent batteriet er fylt.

Mange bilprodusenter reklamerer med at du lader med x-antall kilowatt - for eksempel 150 kW. Sjelden opplyser de om at du kun lader med den effekten i korte perioder. Vi ber produsentene opplyse om ladekurven til bilen - gjerne sommer og vinter.
© NAF