Hvit Mini og hvit Peugeot under ladetest på Dal

El Prix 2024:

Ladingen går stadig raskere unna

Sommerens ladetest bød på rekordhastigheter og stadig kortere ladeøkter.

Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Alle saker i serien

Sommeren for to år siden brukte bilene i gjennomsnitt 34 minutter og 16 sekunder på å lade fra 10 til 80 prosent. Årets testbiler har skrellet av over fire minutter, med en gjennomsnittlig ladetid på 30 minutter og to sekunder.

Hele 13 av 24 biler er i mål på 30 minutter eller under.

Vel så interessant er det at 18 av bilene bruker mindre enn ett minutt lenger eller kortere enn ladetiden oppgitt av produsent. Med andre ord lever de fleste bilene opp til det reklamen sier på ladetid.

Men, og dette er et stort men – det kan være utfordrende å oppnå optimale ladeforhold.

To menn holder opp ladeskjema mellom Porsche og Lotus.
To fornøyde testsjåfører med bilene som ladet desidert raskest. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Ny rekord

Den gjennomsnittlige ladetiden får selvfølgelig litt drahjelp av lademonstrene Porsche Taycan og Lotus Eletre.

Taycan ladet fra 10 til 80 prosent på 17 minutter og 30 sekunder, mens Eletre, som har et større batteri å fylle enn Taycan, brukte knappe 20 minutter. Det er kjapt for et batteri på nesten 108 kWt (netto).

Foto 1: Foto: Kjersti Stuestøl / © NAFFoto 2: Fullt fokus på å følge med når det settes nye laderekorder. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF
En gruppe folk står rundt en ladestolpe og følger nøye med.
En gruppe menn står rundt en ladestolpe og følger nøye med.

Eletre satte også en solid rekord i oppnådd maksimal ladeeffekt: hele 343 kW. Oppgitt maksimal ladeeffekt er 350 kW.

Dermed slår den sin egen rekord fra vinterens test, 327 kW, med god margin, og kan nok en gang skilte med den høyeste ladeeffekten vi har målt i El Prix noen gang.

Høyeste effekt vi målte hos Taycan var 324 kW, knepent høyere enn oppgitt makseffekt på 320 kW.

I diagrammet over kan du sammenligne ladetid, batteristørrelse og gjennomsnittlig ladeeffekt.

BYD Dolphin lades ved siden av Ford F-150 Lightening
Testens minste lader sammen med testens største: Delfinen mot Lynet. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Akkurat passe varmt

De som har kjørt elbil en stund og hurtigladet i ulike situasjoner, har antagelig blitt godt kjent med hvor vanskelig det kan være å få elbilen til å lade optimalt.

Men etter antall henvendelser vi får om «hvorfor lader bilen min så sakte» å dømme – og ikke bare fra ferske elbilister – er det åpenbart at vi må snakke mer om hva som skal til for å få en optimal ladeøkt.

Batteriet må nemlig være akkurat passe varmt for å ta til seg lading på best mulig måte. Er batteriet for kaldt, vil ladingen gå saktere. Men det kan også gå saktere hvis batteriet blir for varmt, fordi bilen forsøker å skåne batteriet.

Dette er El Prix

To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Biler i rekke om vinteren

Også proffene bommer

Når vi ladetester bilene, kjøres de minst to timer sammenhengende på motorvei i forkant. De kjøres også til godt under 10 prosent gjenværende batteri, ettersom de fleste bilene har høyest ladeeffekt når batteriet har mellom 10 og 20 prosent (men ikke alle!).

Der hvor bilen har forvarming av batteri før lading, skrur vi den på etter instruksjonene vi får fra produsenten. Hvis bilen har både manuell aktivering av forvarming og automatisk aktivering basert på navigasjon til ladestasjon, velger vi automatisk og lar bilen ta seg av tenkingen.

To blågrønne BMW lader
To menn konsentrerer seg om ladetest.
Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF
Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Selv da er det ikke alltid vi treffer blink. Noen ganger bommer bilen på forvarmingen, noen ganger bommer sjåføren, ofte på grunn av manglende brukervennlighet.

Da forsøker vi å gjøre en ny ladetest så fort som mulig. Andre ganger er det ingen åpenbar grunn til at ladingen ikke går som forventet. Og innimellom er det noen biler som bare ikke vil samarbeide i det hele tatt.

BYD Dolphin lades ved siden av Ford F-150 Lightening
Testens minste lader sammen med testens største: Delfinen mot Lynet. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Bilene som ikke ville lade

Hver test er det alltid én eller to biler som får litt vondt i viljen sin når ladetesten står for tur. Ofte handler det om at 12V-batteriet – det lille batteriet som styrer «ladehjernen» til fremdriftsbatteriet, ikke har kommet seg helt til hektene etter at bilen har blitt kjørt helt tom dagen i forveien.

Det kan også dreie seg om feilmeldinger som henger igjen fra dagen før om fremdriftsbatteriet som må slettes før bilen tillater at den hurtiglades på maksimal hastighet.

Hvit Renault forsøker å lade.
Renault Scenic ville ikke samarbeide under sommerens ladetest.

Under sommerens test var det Renault Scenic og Hongqi EH-7 som ikke ville være med på ladingen. Sistnevnte var riktignok en prototype, så den kommer vi tilbake til når produksjonsmodellen er på plass.

Renault Scenic, som var bilen som kjørte lengst av alle, har vi dessverre ikke fått mulighet til å teste på nytt ennå. Vi håper å kunne komme med en ladetest ved en senere anledning.

Ingen standard for oppgitt ladetid

Fremdeles er det slik at det er opp til produsentene hvordan de skal opplyse om ladetid. Bare blant sommerens testbiler oppgis ladetid i 10 til 80 prosent, 15 til 80 prosent, 20 til 80 prosent og «282 km på 15 minutter» (!).

Da blir det vanskelig for forbrukeren å sammenligne bilens ladeegenskaper.

Derfor har vi i NAF også tatt til orde for at det blir standard at ladetid skal oppgis i antall minutter fra 10 til 80 prosent.

Du kan lese mer om våre krav til bransjen her.

BYD Dolphin lades ved siden av Ford F-150 Lightening
Testens minste lader sammen med testens største: Delfinen mot Lynet. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Alle bilene i sommerens test kan du bla deg gjennom nedenfor.

Publisert: 25. juni 2024

Sist oppdatert: 26. juni 2024

Kjersti Stuestøl,

Fant du det du lette etter?