Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

BYD Dolphin og Ford F-150 Lightening ved ladestolpen.

El Prix sommer 2024:

Så effektivt lader bilene

Maks ladeeffekt forteller ingenting om hvor godt bilen lader. Derfor kikker vi nærmere på gjennomsnittlig ladeeffekt gjennom hele ladeøkten.

Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Produsentene oppgir ladeeffekt med en maksverdi. Denne sier egentlig ikke så mye om hvor godt bilene lader. Noen biler har en høy makseffekt som de kun oppnår i en liten andel av ladeøkten, mens andre kan ha en lavere makseffekt, som de til gjengjeld holder over lengre tid.

Et mer informativt mål på hvor raskt bilene lader, er derfor gjennomsnittseffekten gjennom ladeøkten fra 10 til 80 prosent.

Vi ser også på differansen mellom gjennomsnittlig ladeeffekt og oppgitt toppeffekt, da dette forteller oss hvor stor del av ladeøkten som foregår i maks effekt.

Nærmest makseffekt

Blant årets testbiler er det Seres 5 som har minst differanse mellom oppgitt makseffekt og gjennomsnittseffekten, med henholdsvis 105 kW og 94,2 kW. Også disse hadde lav differanse:

  • Kia EV9 med 210 kW i makseffekt og 181,5 kW i gjennomsnittseffekt
  • NIO ET5 Touring med 180 kW i makseffekt og 155,5 kW i gjennomsnittseffekt
  • Ford F-150 Lightning 150 kW i makseffekt og 129,5 kW i gjennomsnittseffekt

Men det er Porsche Taycan som stikker av med den høyeste gjennomsnittseffekten, med svimlende 262 kW i snitt hele ladeøkten. Lotus Eletre havner på en hederlig andreplass med 239 kW i snitt.

Grønn Taycan og sort Eletre lader.
Sommerens store duell sto mellom Porsche Taycan og Lotus Eletre. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Lengst unna makseffekt

Høyest differanse mellom gjennomsnittseffekt og makseffekt finner vi hos Tesla Model Y, med henholdsvis 250 kW som makseffekt og 106,5 kW i gjennomsnitt.

De som har fulgt våre elbiltester en stund, har kanskje lagt merke til at Teslaene har en tendens til å starte ladeøkten med høyest effekt, for så å la effekten dale sakte, men sikkert nedover. Dette stemmer fremdeles for de to modellene som var med i sommerens test.

Her er de andre bilene med høyest differanse mellom makseffekt og gjennomsnittseffekt:

  • Peugeot E-3008 med 160 kW i makseffekt og 81 kW i gjennomsnittseffekt
  • Tesla Model 3 med 170 i kW i makseffekt og 90 kW i gjennomsnittseffekt

Hva med batteristørrelsen?

Det blir fort mange tall å forholde seg til når vi snakker om lading. I forrige artikkel om ladetesten, så vi på hvilke biler som lader fra 10 til 80 på den oppgitte tiden eller mindre. Felles for de fleste av bilene er at det går stadig raskere å fylle batteriet.

Men heller ikke gjennomsnittlig effekt ladeøkten igjennom er et fullgodt mål på hvor godt bilen lader – vi må også kikke innom batteristørrelsen.

Veldig enkelt forklart: Jo større batteri som skal fylles, dess viktigere er det at gjennomsnittseffekten er høy. Lotus Eletre har testens største batteri, men også den nest høyeste gjennomsnittseffekten.

Rød Opel Astra ved ladestasjonen.
Opel Astra lader akkurat som oppgitt. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Søskenbarna Opel Astra og Peugeot E-308 har derimot testens minste batterier og kommer seg fint i mål innenfor oppgitt ladetid 10-80 prosent, relativt lav gjennomsnittseffekt til tross.

I boblediagrammet nedenfor kan du kikke nærmere på ladetider, batteristørrelse (netto) og gjennomsnittlig ladeeffekt for alle sommerens testbiler.

I diagrammet over kan du sammenligne ladetid, batteristørrelse og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Publisert: 26. juni 2024

Sist oppdatert: 3. juli 2024

Kjersti Stuestøl,

Fant du det du lette etter?