Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

El Prix sommeren 2024:

Disse er raskest på langtur – rekkevidde-vinneren er ikke engang på topp 10

Trenger du en elbil til å dra på skikkelig langtur, er det fort gjort å tenke utelukkende på lang rekkevidde. Men faktisk er ladetiden vel så viktig for hvor raskt du kommer frem.


En gruppe biler står parkert
Mens noen biler kun trenger fem ladestopp på den lange turen, må andre stanse syv ganger for påfyll av energi. Foto: Siv Seglem

5. og 6 juni testet NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten til en rekke nye elbiler. Resultatene i testen er ikke en fasit, men gir en indikasjon på hva du kan forvente av bilene under faktiske forhold.

Bilen som kjørte aller lengst i rekkeviddetesten var Renault Scenic E-Tech, med 562,7 tilbakelagte kilometer før batteriet var tomt. Men det betyr ikke nødvendigvis at Renault Scenic er den mest effektive på langtur, av sommerens testbiler.

Hvor raskt bilene lader har også stor betydning.

Dette er El Prix

To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Biler i rekke om vinteren

Fra NAF Senter Halden til NAF Senter Alta

Så hvilken av bilene i sommerens test er raskest på en skikkelig langtur, dersom man ser på både rekkevidde og ladetid?

For å finne ut av dette har vi brukt rekkevidde- og laderesultatene fra El Prix til en teoretisk øvelse hvor bilene skal kjøre fra NAF Senter Halden til NAF Senter Alta – en kjøretur på rundt 2000 kilometer, om man følger E6.

I denne øvelsen ser vi på hvor mange kilometer bilene kjørte i rekkeviddetesten fra 100 til 10 prosent. Ved 10 prosent må bilene stoppe og lade opp igjen til 80 prosent.

Antall ladestopp de ulike bilene trenger i løpet av den 2000 kilometer lange turen, og hvor lang tid de bruker på å lade fra 10 til 80 prosent, avgjør hvor lang tid bilene totalt må bruke på lading.

Mens noen biler kun trenger fem ladestopp på den lange turen, må andre stanse syv ganger for påfyll av energi.

I ren kjøretid tar turen rundt 28 timer, som er likt for alle bilene.

Merk at dette er et tenkt eksempel for å se hvilke biler som er mest effektive på langtur – i virkeligheten vil man ta hyppigere pauser og neppe kjøre hele strekket i ett.

Ladetid vel så viktig som rekkevidde

Selv om Renault Scenic E-Tech hadde kjørt lengst da det var 10 prosent igjen på batteriet i rekkeviddetesten, er det likevel 15 biler som er mer effektive på turen fra Halden til Alta. Årsaken er at de lader betydelig raskere enn rekkevidde-vinneren.

Elbiler kjører etter hverandre
Renault Scenic E-Tech, her i front, kjørte lengst i rekkeviddetesten. Den er likevel ikke den mest effektive på en skikkelig langtur. Foto: Siv Seglem

Hyundai Ioniq 5 N var blant bilene som kjørte kortest i rekkeviddetesten, men selv med syv ladestopp fra Halden til Alta, er Ioniq 5 N femte raskest til å fullføre turen på grunn av rask lading.

Dette viser at selv om rekkevidde er viktig på langtur, kan rask lading være vel så viktig.

Aller raskest på den 2000 kilometer lange turen er Porsche Taycan, XPeng G6 og Lotus Eletre, som alle har både lang rekkevidde og lynrask lading.

Publisert: 20. juni 2024

Sist oppdatert: 20. august 2024

Kasper Furulund Frøjd,

Fant du det du lette etter?