El Prix sommeren 2024:

Budsjettbil kjørte lengst i regntung rekkeviddetest

Regn og lave sommertemperaturer sørget for at kun én av 26 elbiler kjørte lenger enn sin offisielle rekkevidde (WLTP) i NAF og Motors store rekkeviddetest. Samtidig imponerte flere billige familiebiler.


Hvit bil kjører på vei
Kjørte lengst: Renault Scenic E-Tech var bilen som kjørte lengst i rekkeviddetesten, med 562,7 tilbakelagte kilometer. Foto: Siv Seglem

Alle saker i serien

Testvinneren

Onsdag kjørte NAF og Motor 26 elbilnyheter til de var helt tomme for strøm, for å finne ut hvordan bilene presterer i en praktisk test under norske forhold.

– Værforhold spiller inn på hvor langt en elbil kan kjøre, og værfasiten under årets sommertest var mye regn og temperaturer mellom 13 og 2,5 grader. Det var et dårlig utgangspunkt for nye rekkevidde-rekorder, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal I NAF.

Se resultatene fra rekkevidde- og ladetesten her.

Dette er El Prix

To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Biler i rekke om vinteren

Mini Countryman SE All4 var den eneste bilen som klarte å kjøre lenger enn sin offisielle rekkevidde (WLTP), med 428,1 kjørte kilometer og en WLTP-rekkevidde på 411 kilometer. Mini Countryman SE All4 ble dermed årets testvinner.

– I rekkeviddetesten er det bilen som gjør det best målt mot sin offisielle rekkevidde som er vinneren. Mini Countryman imponerte med å kjøre lenger enn sin WLTP-rekkevidde under krevende værforhold, sier Sødal.

hvit bil foran murbygg i elbiltest
Testvinner: Mini Countryman SE All4 kjørte 4,2 prosent lenger enn sin offisielle rekkevidde. Foto: Siv Seglem

Gode budsjettbiler for familien

Bilen som kjørte aller lengst i testen var den budsjettvennlige familiebilen Renault Scenic E-Tech, med 562,7 kjørte kilometer.

Også flere andre biler som egner seg for familier i den lavere prisklassen gjorde det bra, som BYD Seal U (499 km), Peugeot e-3008 (448 km) og bakhjulsdrevet Tesla Model Y (528 km).

– Utvalget av nye familieelbiler som koster under 500.000 har blitt betydelig bedre de siste årene, og vi ser at mange av disse også har god rekkevidde, sier Sødal.

Store rekkeviddetap

Samtidig som majoriteten av bilene leverte sterke resultater i testen, var det noen av bilene som hadde et betydelig rekkeviddetap målt mot offisiell rekkevidde.

Seres 5, Volkswagen ID.7 og Volvo EX30 kjørte alle mer enn 20 prosent kortere enn offisiell rekkevidde. Det er store rekkeviddetap i en sommertest.

– Rekkeviddetapet på sommerføre viser at det fortsatt er behov for god forbrukerinformasjon fra bilbransjen for å forberede kjøperne på elbilhverdagen. Samtidig viser den lange rekkevidden bilene har fått, at teknologien går fremover og at utvalget av elbiler svarer til folks behov mer og mer, sier Sødal.

Lavt forbruk

Grunnen til at de fleste bilene klarte seg så bra under utfordrende forhold, var et lavt strømforbruk.

– Bilprodusentene har gjort en god jobb de siste årene med å få ned forbruket, og det gir utslag i bedre rekkevidde og drivstofforbruk, sier Sødal, og fortsetter:

– Det er ikke bare de store og dyre elbilene som nå leverer godt. Også de rimeligere bilene har lavt forbruk og bra rekkevidde. Det er godt nytt for bilkjøperne.

Med lavt forbruk sparer du penger på lavere strømutgifter.

Raskere og enklere lading

Majoriteten av de 26 bilene som ble testet oppgir nå en ladetid fra 10 til 80 prosent på en halvtime eller mindre.

– Flere budsjettbiler lader nå så raskt at du er ute på veien igjen etter en kort ladepause, sier Sødal.

Mann i bil smiler til kamera
Senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal. Foto: Kjersti Stuestøl

Testen viser at det fortsatt er premiumbilene som leder an i ladeutviklingen. Dette gjelder både rask lading og hvordan bilen navigerer og forbereder seg til lading.

– I de siste elbiltestene har vi hatt med biler som har sprengt skalaen for lading. Det skjedde igjen denne gangen, sier Sødal, og legger til:

– Det er også flere og flere biler som gjør at bilens batteri blir varmt til lading og gir sjåføren et godt estimat på hvor mye det er igjen på batteriet dit man har tenkt seg. Dette er teknologi som vil finne veien til rimeligere segmenter, som viser at lading er på vei til å bli raskere og enklere for forbrukeren.

Publisert: 7. juni 2024

Sist oppdatert: 20. juni 2024

Kasper Furulund Frøjd,

Les også


Fant du det du lette etter?