Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Fjelllandskap

Dette er El Prix

Derfor er elbiltestene viktige

NAF og Motor tester elbiler under norske forhold for å få indikasjoner på hvor store avvikene er fra det reklamen sier. Vårt mål er at det blir enklere for deg å velge bil.

© NAF

Det å gå fra en bensin- eller dieselbil til elbil er ikke uten utfordringer. Selv etter mange år med norsk elbilsuksess er ikke forbrukerne godt nok forberedt på hva som venter dem når de kjøper sin første elbil.

Derfor må vi tørre å snakke om det som ikke fungerer.

Så lenge elbilene markedsføres med rekkevidde testet i sommertemperatur, med en ladehastighet du kun får deler av ladetiden, kommer behovet til å være der for å teste dem under praktiske, norske forhold. Det er NAFs oppdrag.

– Måten elbilenes rekkevidde markedsføres på, er forvirrende. Derfor ønsker vi å gi deg en bedre innsikt i hva du kan forvente deg av rekkevidde og ladehastighet på en typisk norsk vinterdag og sommerdag, forklarer Anette Berve, som organiserer testene.

Slik foregår testen

Over to dager testes rekkevidde- og ladehastighet for alle nye elbiler.

– Dette er den ultimate, praktiske testen som tester egenskapene elbilene markedsføres etter. Testen er ingen fasit, men en pekepinn, understreker Berve.

Første dag starter bilene med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Bilberging av Cupra Born elbiltesten 2022
Biler som lader på vinteren

Når bilene har kjørt tomme for strøm, er bilbergerne på pletten for å plukke de opp.

Det følges nøye med når bilene lades. Effekt og kilowatt noteres ned fortløpende.

Dag to kjøres bilene gode og varme i minst to timer, til de har en gjenværende batteriprosent på under ti prosent. Der hvor bilene har forvarming av batteriet, aktiveres denne. Så lades bilene opp til over 80 prosent mens vi tar tiden og noterer ladeeffekt og hvor mye energi som fylles på.

Disse tallene ender opp i en ladekurve som avslører hvor lang tid bilen bruker på lading fra 10 til 80 prosent. I tillegg kan man se om og hvor lenge bilen eventuelt klarer å lade med avertert makseffekt.

Inntil og opptil

Når du skal kjøpe elbil blir rekkevidde og ladehastighet beskrevet med betegnelser som «inntil» og «opptil». Alle bilene testes etter en standardisert metode i et laboratorium, og tallene fra denne testen er de såkalte WLTP-tallene produsentene viser til når de reklamerer for bilene.

WLTP-testen kjøres i 23 grader. Dette er en temperatur vi kun ser noen få uker hver sommer her i Norge, og når vi vet at utetemperatur har stor innvirkning på hvor langt bilen kommer, gir ikke WLTP-tallene nødvendigvis så realistiske tall for norske forhold.

Dette er ikke en laboratorietest og skal heller ikke være det. Testen vår er et øyeblikksbilde som gir deg et eksempel på hvor langt bilene kjører på en helt typisk norsk kjørerute, og hvordan de lader under norske forhold.

Norge er full av bakker

Da vi startet med denne testen for tre år siden valgte vi rute med omhu. Testruta er den som ble den gylne middelvei av mange behov og ønsker. Er den perfekt? Nei.

Vet vi det er krevende at stigningen er på slutten? Ja.

– Ruta er representativ for manges helt vanlige reiseveier ute i distriktene, eller den hytteveien mange bilister har i dag, forklarer Berve.

Til slutt landet vi på at det viktigste er at alle kjører den samme ruta, den samme dagen, under de samme forholdene. Da må alle kjempe seg opp de samme bakkene på like premisser.

Sett passerspissen hvor som helst i Norge, og tegn en sirkel på ca. 400 kilometers radius. Du treffer et fjell.

Foto 1: Mens andre dager er gnistrende vakre. © NAFFoto 2: Selv om vi bestiller pent vær til testdagen, er det ikke alltid det slår til. Her kjører vi i ruskevær sommeren 2022. © NAF
Elbiler i knallsol på vinterfjellet.
Elbiler som kjører i regnvær

NAF ønsker bransjestandard

For at det skal være lettere for forbrukerne å kjøpe elbil må informasjonen blir bedre, spesielt informasjonen som forbereder kjøperen på effekten vinterkulda har på elbilen.

– Vi mener det må bli lettere å sammenligne elbilene og har på bakgrunn av resultatene fra testene våre krevd en bransjestandard for hvordan rekkevidde, ladeeffekt og ladetid oppgis. Dersom produsentene konsekvent hadde oppgitt WLTP-tallene for blandet kjøring, samt en mer realistisk rekkevidde i vintertemperaturer, ville det gjort det enklere for forbrukerne å finne god og sammenlignbar informasjon om bilene – og de ville vært bedre forberedt på hva elbilen presterer under helt vanlig kjøring.

Vi tester bilene for deg

Når to biler med samme WLTP-rekkevidden på papiret kan havne så ulikt at du ikke lenger kan skylde på sjåførforskjeller, viser det at våre tester gir viktig forbrukerinformasjon. Distansen mellom den markedsførte rekkevidden og virkeligheten kan være stor. Biler med oppgitt lengre rekkevidde kan stoppe lenge før de som i teorien skulle kommet kortere.

Vi kommer til å fortsette å teste elbilene som kommer på markedet og sjekke hvordan de gjør det opp mot oppgitt rekkevidde og ladehastighet. Ikke for å bremse overgangen til elbil, men for å sikre at flere blir trygge på valget.

NAF gjør elbil-hverdagen enklere

NAF jobber på flere fronter for å gjøre din elbil-hverdag enklere. Noe av det viktigste er kombinasjonen av mediesynlighet og direkte politikerkontakt. Vi bruker mediene aktivt, og vi har jevnlige møter med beslutningstagere i inn- og utland.

Publisert: 1. juni 2023

Sist oppdatert: 7. november 2024

Anette Berve,

Les også


Fant du det du lette etter?