Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

bilene i vintertesten 2022 ovenfra

El Prix 2022:

Så mye kortere gikk elbilene på vinterføre

Kinesiske nykommeren BYD Tang kom nærmest oppgitt rekkevidde i NAF og Motors elbiltest, tett etterfulgt av Tesla Model Y. Ingen av de 31 bilene klarte den oppgitte WLTP-rekkevidden.

© NAF

Kort fortalt:

  • Ingen av bilene klarte den oppgitte WLTPWLTP
    WLTP står for Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure. Dette er en laboratorietest som brukes for å måle drivstofforbruk og CO2-utslipp fra personbiler og varebiler.
    -rekkevidden.
  • BYD Tang kom nærmest oppgitt WLTPWLTP-WLTP står for Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure. -rekkevidde, mens Tesla Model 3 LR kjørte lengst.
  • Skoda Enyaq med tohjulstrekk ble testet to ganger, med samme skuffende resultat.

Så langt kjørte bilene

WLTP Rekkevidde (km)

Målt rekkevidde (km)

Avvik (km)

Diagrammet viser hvor langt bilene kjørte sammenlignet med WLTP-tallene.

Mellom 11 og 32 prosent kortere

De 31 elbilene som deltok i årets test kjørte mellom 11 og 32 prosent kortere enn den oppgitte rekkevidden.

Det selv under relativt greie vinterforhold, med tørre veier og kuldegrader mellom 0 og -10 grader.

BYD Tang kjørte 356 kilometer og ble med det testvinner med bare 10,88 prosent avvik fra de 400 kilometerne som oppgis i reklamen.

Tesla Model Y lå virkelig hakk i hæl med kun 11,05 prosent avvik fra WLTP-rekkevidden.

Det er så likt at man egentlig må si at det er en delt førsteplass.

Tesla 3 Long Range kjørte desidert lengst, med 521 km på vinterføre, men det er fortsatt nesten 15 prosent kortere enn reklamen lover.

Dette er El Prix

To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Biler i rekke om vinteren

Skoda Enyaq iV testes på nytt

Den populære Skoda Enyaq iV80 presterte adskillig dårligere enn antatt. Dette har skapt svært mye debatt. Derfor kjørte Motor den samme testruten med et annet eksemplar av samme modell noen dager senere. Men det dårlige resultatet gjentok seg, selv med en annen bil.

Les hele oppsummeringen av hva som skjedde med Skoda Enyaq-resultatene hos Motor.

Den firehjulsdrevne utgaven iV80x gjorde det imidlertid relativt godt i testen.

elbiler på rekke
Rekkeviddebom: Alle bilene testen kjørte 11-32 prosent enn oppgitt rekkevidde. Foto: NAF / © NAF
Foto: NAF / © NAF

To av elbilene har vært vintertestet før

Noen av modellene vi har testet er nye versjoner av biler vi har testet tidligere. De har fått flere oppgraderinger, og derfor tester vi dem på nytt. Polestar 2 har blant annet fått varmepumpe siden den ble testet for første gang under fjorårets vintertest.

Tesla Model 3 har fått en WLTP-oppdatering som gjør at vi tar den med på nytt. Det er tredje gang Model 3 er med i testen. Siden vi testet Model 3 for første gang vinteren 2020, har rekkevidden økt fra 560 kilometer til 614 kilometer. I tillegg fikk Model 3 varmepumpe vinteren 2021.

© NAF

Alle resultater

De siste årene har vi erfart at elbilene mister mellom 4 og 30 prosent av rekkevidden på vinterstid, selv i milde vintertemperaturer. Ladehastigheten til bilene påvirkes også av kuldegrader.

Publisert: 26. januar 2022

Anette Berve,

Fant du det du lette etter?