Polestar 2
Polestar 2 er den første helelektriske modellen fra Volvo-eide Polestar.
El Prix vinter 2024
El Prix sommer 2023
El Prix sommer 2022
El Prix vinter 2022
El Prix sommer 2021
El Prix vinter 2021
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Med et 78 kWh batteri og 500 kilometer rekkevidde er bilen et godt alternativ for dem som ønsker seg en litt mindre familiebil.
Polestar lanserte bilen som en konkurrent til Tesla Model 3 og størrelsen er omtrent den samme som den selvutnevnte konkurrenten. Teknologi og design er ifølge skaperne det som skiller Polestar fra konkurrentene - blant annet er interiøret designet med veganske stoffer og de aller fleste funksjonene til bilen skal være mulig å styre med mobilen eller den avanserte skjermen i midtkonsollen.
Polestar 2 har vært å se på norske veier siden 2021.
Fordeler
Gode kjøreegenskaper
Mye bil for pengene
Enkel betjening av infotainment-system
Ulemper
Lite komfortabel sitteposisjon bak
Litt dårlig sikt skrått fremover
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
83
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Polestar 2
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Polestar 2 ladet fra 8 % til 80 % på drøye 38 minutter sommeren 2021.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
75 kWh
Pris for testbil
456 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
470 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.6 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Polestar 2
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Polestar 2 ladet fra 6 % til 80 % på 43 minutter og 36 sekunder vinteren 2021.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
75 kWh
Pris for testbil
456 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
470 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.6 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
To varianter ble testet denne sesongen
Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.
Polestar Polestar 2
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Polestar 2 LR Single Motor ladet fra 7 til 80 % på 39 minutter og 58 sekunder sommeren 2022.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
75 kWh
Pris for testbil
405 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
517 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
17.85 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
To varianter ble testet denne sesongen
Vintertesten ble utført i temperatur på 0 grader.
Polestar Polestar 2
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Polestar 2 LR Single Motor ladet fra 5 til 80 % på 43 minutter og 41 sekunder vinteren 2022.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
75 kWh
Pris for testbil
405 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
517 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
17.85 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Polestar 2 Long Range
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Den oppgraderte versjonen av Polestar 2 ladet fra 10 til 80 % på 31 minutter og 5 sekunder sommeren 2023.
Om testbilen
Utstyrsnivå
Ja
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
79 kWh
Pris for testbil
586 963 kr
Rekkevidde (WLTP)
615 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.35 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Polestar 2 Long Range
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Polestar 2 Long Range Single Motor ladet fra 10 til 80 prosent på 32 minutter under vintertesten 2024.
Om testbilen
Utstyrsnivå
Ja
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
79 kWh
Pris for testbil
586 963 kr
Rekkevidde (WLTP)
615 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.35 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 405 liter
- Bagasjerom foran: 41 liter
Bagasjeromsstørrelsen i Polestar 2 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
100 cm
Gulv lengde
101 cm
Høyde opp til setekant
46 cm
Åpning bredde
98 cm
Åpning høyde
64 cm
Frunk bredde
79 cm
Frunk høyde
33 cm
Frunk lengde
33 cm
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Bagasjerom bak
405 liter
Nyttelast
412 kg
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
2113 kg
Tillatt totalvekt
2600 kg
Hengerfeste
Ja
Tilhengervekt
1500 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2021)
5/5
Voksne
93% beskyttelse i kollisjon
Barn
89% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
80% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 83% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?