Mellomklasse, Budsjett

Tesla Model 3

Model 3 er Teslas storsatsning mot massene og deres forsøk på en bil for folk flest. Startprisen ligger på 360.000-550.000 alt ettersom hvilken rekkevidde man ønsker.

El Prix vinter 2022

El Prix vinter 2021

El Prix sommer 2021

El Prix vinter 2020

El Prix sommer 2020

El Prix vinter 2024

El Prix sommer 2024

Foto: Siv Seglem

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Model 3 er er designet minimalistisk og all betjening av funksjoner foregår via den store skjermen til høyre for dashbordet. Prisen og størrelsen har gjort denne modellen til en favoritt her i Norge og modellen er blitt en kjenning på norske veier.

Fordeler

  • Suveren sikt pga. lavt instrumentpanel og stor frontrute

  • Gode seter foran og utmerket fjæring

  • En bil i den lavere prisklassen. Mye bil og rekkevidde for pengene

  • Lavest forbruk i klassen

Ulemper

  • Litt mye dekkstøy

  • Skjermen krever tilvenning

  • Upraktisk plass for voksne i baksetet

  • Upraktiske dørhåndtak, som først krever et trykk, så et grep

  • Smal åpning på bagasjerom og høy terskel

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Ladetid (10–80%): I målingene vi har gjort i tabellen nedenfor, har vi rundet alt over 30 sekunder opp og alt under 30 sekunder ned til nærmeste minutt.

el prix Sommer 2024

Tesla Model 3 RWD

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
Kommer senere
Maks effekt
170 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
28 min
Maks effekt
171 kW (+0.6%)
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Tesla Model 3 ladet fra 10 til 80 prosent på 27 minutter og 56 sekunder under sommertesten 2024.

Om testbilen

Utstyrsnivå

Ja

Chassis

Sedan

Pris for testbil

355 600 kr

Rekkevidde (WLTP)

513 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

13.2 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 594 liter
  • Bagasjerom foran: 88 liter

Bagasjeromsstørrelsen i Tesla Model 3 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

94 cm

Gulv lengde

107 cm

Høyde opp til setekant

45 cm

Åpning bredde

100 cm

Åpning høyde

52 cm

Frunk bredde

72 cm

Frunk høyde

25 cm

Frunk lengde

35 cm

Om testbilen

Chassis

Sedan

Bagasjerom bak

594 liter

Nyttelast

313 kg

Egenvekt uten fører

1844 kg

Tillatt totalvekt

2232 kg

Hengerfeste

Nei

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2019)

5/5

Voksne

96% beskyttelse i kollisjon

Barn

86% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

74% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 94% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller