Skoda Enyaq
Skoda sin andre modell på elbilmarkedet er en kompakt SUV med rekkevidde på 500 km (WLTP) og firehjulstrekk.
El Prix sommer 2022
El Prix vinter 2022
El Prix sommer 2021
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Skoda Enyaq har gjort det godt i Norge, gunstige priser og praktisk tilnærming til familiebiler er mye av hemmeligheten bak suksessen til Skoda. Enyaq er mye SUV for pengene.
Med en batterikapasitet på 83,0 kWh er Enyaq, tidligere kalt Vision iV som prototype, ingen lettvekter og bilen har seilt opp som en god konkurrent på det elektriske SUV-markedet. Enyaq har nå også kommet i Coupe-versjon med et mer strømlinjeformet karosseri og en litt mer sporty RS-versjon.
83
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Skoda Enyaq lader med CCS-kontakt, og skal bruke 35 minutter på å lade til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten Skoda Enyaq lader med er oppgitt å være 125 kW.
Skoda Enyaq
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
I sommerens test brukte vi 32 minutter og 2 sekunder på å lade fra 4 til 80 prosent. Totalt mottok vi da 62,13 kWt. Den høyeste effekten vi registrerte var faktisk 128kW.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
77 kWh
Pris for testbil
474 141 kr
Rekkevidde (WLTP)
509 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
17.69 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
To varianter ble testet denne sesongen
Skoda Enyaq lader med CCS-kontakt, og skal bruke 35 minutter på å lade til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten Skoda Enyaq lader med er oppgitt å være 125 kW.
Skoda Enyaq
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
I vinterens test brukte vi 35 minutter og 57 sekunder på å lade fra 8 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 57 kWt. Den høyeste effekten vi målte var 131 kW ved 26 prosent.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
77 kWh
Pris for testbil
474 141 kr
Rekkevidde (WLTP)
509 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
17.69 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Skoda Enyaq lader med CCS-kontakt, og skal bruke 36 minutter på å lade til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten Skoda Enyaq lader med er oppgitt å være 135 kW.
Skoda Enyaq
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Under sommertesten brukte vi 37 minutter og 14 sekunder på å lade fra 4 til 80%. Da hadde vi mottatt 62,37 kWt. Den høyeste effekten vi målte var 144 kW ved 12%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 100 kW. Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
77 kWh
Pris for testbil
617 960 kr
Rekkevidde (WLTP)
477 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
18.2 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 585 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Skoda Enyaq oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
99 cm
Gulv lengde
92 cm
Høyde opp til setekant
50 cm
Åpning bredde
106 cm
Åpning høyde
73 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
585 liter
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
2050 kg
Hengerfeste
Ja
Tilhengervekt
1200 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2021)
5/5
Voksne
94% beskyttelse i kollisjon
Barn
89% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
71% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 82% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?