Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Dame ser på lading av bil på ladestasjon

El Prix 2022:

Så lenge lader elbilene med effekten reklamen oppgir

Våre tester viser at elbilnyhetene lader med mellom 37 og 99% av makseffekten under ladeøkten.

© NAF

Alle saker i serien

Kort fortalt

  • NAF og Motor tester ladehastigheten til elbilnyhetene på markedet to ganger i året.
  • Elbilene markedsføres med en maksimal ladeeffekt du kan få ved ladestasjonen.
  • Hvor lenge elbilene holder makseffekten varierer mye fra merke til merke.

I vinter testet vi ladeegenskapene til 31 elbiler.

Ladeeffekten til nyhetene på markedet spenner fra Xpeng P7 som lader med maks 80 kW til Porsche Taycan 4 Cross Turismo som lader med 270 kW.

Problemet er at reklamen sier lite om hvor lenge hver modell lader med makseffekten. Våre tester viser at elbilnyhetene lader med mellom 37 og 99 prosent av makseffekten under ladeøkten.

I toppsjiktet av årets nyheter finner vi Mercedes EQB, som holdt ladeeffekten 99 prosent av ladeøkten. I andre enden av resultatlisten finner vi Tesla Model Y, som holdt ladeeffekten 37 prosent av ladeøkten.

Dette er El Prix

To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Biler i rekke om vinteren

Ladekurven varierer fra merke til merke

Gjennomsnittsfarten elbilene lader med er gjennomgående mye lavere enn maksimal ladefart du ser i reklamen for elbiler.

Mer eller mindre alle bilene i vinterens testen lader saktere enn om sommeren.

Hvor mye saktere varierer, og bilene som har forvarming av batteriet før hurtiglading har en vesentlig fordel.

Har noe å si for laderegningen

Det er lurt å kjenne til hvordan din egen elbil lader. Ved å vite hvilken effekt biler lader med gjør at du kan velge riktig ladestolpe til din bil.

Hvis bilen din ikke kan lynlade, altså lade med mer enn 50 kW - er det lite vits i å betale dyre dommer for en effekt du ikke får.

Det samme gjelder hvis du stopper hos en ladeoperatør som tar betalt for både kilowatt-timene du lader OG minuttpris for hvor lenge du opptar stasjonen.

Vil du lære mer om din bil ?

I NAFs Elbilguide finner du ladekurvene til alle elbilene NAF og Motor har testet.

Gjennomsnittlig ladeeffekt for elbilene i vinterens test

BilmodellOppgitt maks effekt (kW)Observert maks effekt (kW)Gjennomsnittlige effektAndel gjennomsnittlig effekt
Mercedes Benz EQA100 kW112 kW99 kW99%
Mercedes Benz EQB100 kW102 kW98 kW98%
BYD Tang110 kW119 kW100 kW ´91%
Mercedes Benz EQS208 kW208 kW164 kW79%
Porsche Taycan 4 Cross Turismo270 kW271 kW207 kW77%
Nio ES8120 kW111 kW92 kW77%
Skoda Enyaq iV80125 kW131 kW94 kW75%
VW ID.3 Pro S125 kW124 kW91 kW73%
Audi e-tron GT270 kW257 kW190 kW70%
Xpeng P780 kW65 kW56 kW70%
VW ID.4 125 kW131 kW93 kW69%
Volvo C40 150 kW152 kW98 kW66%
Audi e-tron Q4125 kW111 kW83 kW66%
Opel Mokka e100 kW80 kW59 kW59%
BMW iX40150 kW148 kW89 kW59%
BMW iX50150 kW192 kW115 kW58%
Cupra Born120 kW128 kW70 kW58%
Peugeot e-2008100 kW68 kW56 kW56%
Polestar 2 155 kW154 kW85 kW55%
BMW i4 M50200 kW203 kW109 kW54%
Tesla Model 3 SR170 kW166 kW91 kW54%
Kia EV6239 kW158 kW112 kW47%
Ioniq 5239 kW145 kW107 KW45%
Tesla Model 3 LR250 kW225 kW110 kW44%
Tesla Model Y250 kW210 kW93 kW37%

Publisert: 12. april 2022

Anette Berve,

Fant du det du lette etter?