El Prix 2022:
Så lenge lader elbilene med effekten reklamen oppgir
Våre tester viser at elbilnyhetene lader med mellom 37 og 99% av makseffekten under ladeøkten.
© NAFKort fortalt
- NAF og Motor tester ladehastigheten til elbilnyhetene på markedet to ganger i året.
- Elbilene markedsføres med en maksimal ladeeffekt du kan få ved ladestasjonen.
- Hvor lenge elbilene holder makseffekten varierer mye fra merke til merke.
I vinter testet vi ladeegenskapene til 31 elbiler.
Ladeeffekten til nyhetene på markedet spenner fra Xpeng P7 som lader med maks 80 kW til Porsche Taycan 4 Cross Turismo som lader med 270 kW.
Problemet er at reklamen sier lite om hvor lenge hver modell lader med makseffekten. Våre tester viser at elbilnyhetene lader med mellom 37 og 99 prosent av makseffekten under ladeøkten.
I toppsjiktet av årets nyheter finner vi Mercedes EQB, som holdt ladeeffekten 99 prosent av ladeøkten. I andre enden av resultatlisten finner vi Tesla Model Y, som holdt ladeeffekten 37 prosent av ladeøkten.
Dette er El Prix
To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.
Ladekurven varierer fra merke til merke
Gjennomsnittsfarten elbilene lader med er gjennomgående mye lavere enn maksimal ladefart du ser i reklamen for elbiler.
Mer eller mindre alle bilene i vinterens testen lader saktere enn om sommeren.
Hvor mye saktere varierer, og bilene som har forvarming av batteriet før hurtiglading har en vesentlig fordel.
Har noe å si for laderegningen
Det er lurt å kjenne til hvordan din egen elbil lader. Ved å vite hvilken effekt biler lader med gjør at du kan velge riktig ladestolpe til din bil.
Hvis bilen din ikke kan lynlade, altså lade med mer enn 50 kW - er det lite vits i å betale dyre dommer for en effekt du ikke får.
Det samme gjelder hvis du stopper hos en ladeoperatør som tar betalt for både kilowatt-timene du lader OG minuttpris for hvor lenge du opptar stasjonen.
Vil du lære mer om din bil ?
Gjennomsnittlig ladeeffekt for elbilene i vinterens test
Bilmodell | Oppgitt maks effekt (kW) | Observert maks effekt (kW) | Gjennomsnittlige effekt | Andel gjennomsnittlig effekt |
---|---|---|---|---|
Mercedes Benz EQA | 100 kW | 112 kW | 99 kW | 99% |
Mercedes Benz EQB | 100 kW | 102 kW | 98 kW | 98% |
BYD Tang | 110 kW | 119 kW | 100 kW ´ | 91% |
Mercedes Benz EQS | 208 kW | 208 kW | 164 kW | 79% |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 270 kW | 271 kW | 207 kW | 77% |
Nio ES8 | 120 kW | 111 kW | 92 kW | 77% |
Skoda Enyaq iV80 | 125 kW | 131 kW | 94 kW | 75% |
VW ID.3 Pro S | 125 kW | 124 kW | 91 kW | 73% |
Audi e-tron GT | 270 kW | 257 kW | 190 kW | 70% |
Xpeng P7 | 80 kW | 65 kW | 56 kW | 70% |
VW ID.4 | 125 kW | 131 kW | 93 kW | 69% |
Volvo C40 | 150 kW | 152 kW | 98 kW | 66% |
Audi e-tron Q4 | 125 kW | 111 kW | 83 kW | 66% |
Opel Mokka e | 100 kW | 80 kW | 59 kW | 59% |
BMW iX40 | 150 kW | 148 kW | 89 kW | 59% |
BMW iX50 | 150 kW | 192 kW | 115 kW | 58% |
Cupra Born | 120 kW | 128 kW | 70 kW | 58% |
Peugeot e-2008 | 100 kW | 68 kW | 56 kW | 56% |
Polestar 2 | 155 kW | 154 kW | 85 kW | 55% |
BMW i4 M50 | 200 kW | 203 kW | 109 kW | 54% |
Tesla Model 3 SR | 170 kW | 166 kW | 91 kW | 54% |
Kia EV6 | 239 kW | 158 kW | 112 kW | 47% |
Ioniq 5 | 239 kW | 145 kW | 107 KW | 45% |
Tesla Model 3 LR | 250 kW | 225 kW | 110 kW | 44% |
Tesla Model Y | 250 kW | 210 kW | 93 kW | 37% |
Publisert: 12. april 2022