Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Blå Model S på fjellet

El Prix 2023:

Ny rekkevidderekord

Tesla har hatt rekorden siden 2021. Det måtte selvfølgelig en Tesla til for å slå denne.

Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN / © NAF

NAF og Motor kjørte 32 elbiler i dag tidlig fra Oslo for å teste hvor langt bilene kjører før det er full stopp, opp mot den oppgitte rekkevidden (WLTP) til hver modell.

– Været var strålende, men siden temperaturen var under 20 grader store deler av dagen og det stedvis blåste en del, var det mange biler som stoppet før de nådde den oppgitte rekkevidden. Temperatur og vind påvirker bilenes rekkevidde også om sommeren, sier Anette Berve, testansvarlig for elbil i NAF.

Tesla S slo rekorden til en annen Tesla, nemlig Model 3 i 2021, med 18 kilometer.

– Det kommer konkurrenter med god rekkevidde, men Tesla holder stand på rekkeviddetronen, sier Berve.

Elbiler i kolonne på fjellet
Tre bergingsbiler på rekke
Toyota bZ4X på tur med berger
To menn foran Jeep Avenger
Varseltrekant
To smilende menn
Nærbilde av øredobb med lyn.

Verdens største elbiltest

32 biler

64 sjåfører og copiloter

Seks bergingsbiler

Til å plukke opp strømtomme testbiler sto seks bergingsbiler parat. Noen av bilene var heldige og kunne rulle selv inn til en ladestasjon...

... mens andre var enda heldigere og fikk nyte en tur oppå planet på en av de kule gule.

Totalt kjørte bilene hele 15 543 km

Dette tilsvarer omtrent avstanden mellom Alta og Cape Town, hvis du kjører via Finland, Russland og Tyrkia.

Den kjøreturen ville tatt over 9 dager.

Vest og varseltrekant er obligatorisk.

Totalt var cirka 90 mennesker i sving under testen

Inkludert disse to, Vegard fra Broom og Benny som nå ikke lenger er Broom-Benny, men NAF-Benny.

Mon tro om de diskuterer tilgangen på wienerbrød underveis?

Testsjåfør Christina stilte også med passende ørepynt.

Snitt-rekkevidden har økt med 130 kilometer

Rekkevidden på elbil-nyhetene har økt år for år. Siden NAF og Motor startet med sine elbiltester vinteren 2020 har gjennomsnittsrekkevidden blant testbilene økt med 130 kilometer.

Sommeren 2020 gikk også Tesla S lengst. Da kjørte den 645 kilometer. Den oppgraderte versjonen som var med i år, gikk nesten tre mil lenger.

Resultatene fra NAF og Motors tester viser at langt flere elbiler går over 500 kilometer nå enn under sommertesten i 2020. Sommeren for tre år siden var det seks biler som kjørte mer enn 500 kilometer. I dagens rekkeviddetest kjørte hele 15 av testbilene lenger enn 500 kilometer.

– Teknologiutviklingen går raskt! Vi forventer at dette fortsetter og at vi i neste test har med biler med over 800 kilometer rekkevidde, sier test-sjefen.

Foto 1: Xpeng G9 var med i testen for første gang. Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN / © NAFFoto 2: Testsjåfør: Kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal stilte som sjåfør. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF
Xpeng G9
Smilende senior kommunikasjonsrådgiver

Hovedresultater fra rekkeviddetesten

WLTP Rekkevidde (km)

Målt rekkevidde (km)

Avvik (km)

Grafer som viser hvor langt bilene kjørte målt opp mot WLTP. Velg kategori for å sammenligne.

Elbil er mer enn rekkevidde

Bilkjøperne trenger ikke å stirre seg blind på rekkevidde. Vel så viktig er hvor raskt elbilen du vurdere lader. Derfor tester NAF og Motor ladehastigheten til elbilene også.

-Elbilens ladehastighet er vel så viktig som rekkevidden, spesielt nå som rekkevidden begynner å bli så god som den er, understreker Berve.

Xpeng G9 skal lade med hele 300 kilowatt, som ligger an til å bli en ny rekord i ladeeffekt, sier Berve

Dette skjedde under elbiltesten

Sommerens test ble kjørt i temperaturer mellom 15 og 20 grader. Det var litt vind, men ellers fine forhold. Dette er en test som kjøres i helt vanlig trafikk, og av helt vanlige mennesker. Derfor skjer det tidvis uforutsette hendelser.

NIO EL5 var ikke fulladet ved avreise, og ble satt på saktelading i 15 minutter for å lade de siste to prosentene. Dette gjør at modellen startet med et noe varmere batteri enn konkurrentene.

Xpeng G9 og Xpeng 97 manglet også noen kilometer på å være fulladet, og ble også satt på lading rett før avreise.

Xpeng G9 kjørte feil underveis i ruta. Da alle de andre kjørte paralellveien via Biristrand, kjørte G9 motorveien. Denne omveien vekk fra motorveien er ca 1 mil lang. Dette betyr noe høyere gjennomsnittshastighet totalt og derfor litt høyere forbruk totalt.

Dette er El Prix

To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Biler i rekke om vinteren