Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

To menn og en kvinne følger med på ladetall

Hvor mye øker ladetiden hvis du har 30 prosent batteri?

Å lade 20 mil kan ta dobbelt så lang tid hvis batteriet er 30 prosent fullt fremfor 10 prosent.

Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Et tomt batteri lader raskere enn et fullt et. Tenk på det litt som en parkeringsplass. Når den er tom, er det bare å kjøre rett inn og parkere hvor som helst.

Står det allerede mange biler der, må du derimot kanskje kjøre et par runder før du finner en plass. Sånn er det for elektronene som fylles på batteriet også.

Men hvor stor er denne forskjellen i praksis?

Det kikker vi litt nærmere på.

20 mil til pause

Med utgangspunkt i våre ladetester har vi beregnet hvor lang tid bilene bruker på å lade nok til å kjøre 200 kilometer rekkevidde fra de starter å lade.

På denne måten kan du planlegge ladestoppene mer effektivt. Bør du ha flere korte stopp med nesten tomt batteri, eller kan du like gjerne ta en skikkelig lang beinstrekk fordi bilen uansett lader omtrent like raskt?

Hvor mye lengre tid tar det når du starter ladingen på 30 prosent gjenværende batteri?*

Ganske mye lengre, viser det seg.

* Slik har vi regnet ut ladetiden

Merk at dette er en teoretisk beregning ut fra ladekurve og forbruk oppnådd på testdato. Vi har regnet ut hvor lang tid det tar før bilen har ladet 200 km fra en batteristatus på henholdsvis 10 og 30 prosent.

Sommerens ladetest ble gjennomført i strålende solskinn og cirka 25 grader. Dette er de høyeste temperaturene vi har hatt under noen ladetest tidligere.

Utetemperatur, temperatur i batteriet, hvor tomt batteriet er og så videre, vil gjøre utslag i hvordan bilene lader. Oversikten nedenfor egner seg derfor best som en illustrasjon på forskjellen i ladetid ut fra batteristatus ved start.

Artikkelen fortsetter nedenfor grafen.

Så stor er forskjellen

For enkelte bilmodeller dobler ladetiden seg, slik som Tesla Model S.

Fra 10 prosent er Model S raskest til å lade 200 kilometer rekkevidde, men fra 30 prosent må den se seg slått av både Xpeng G9 og Hyundai Ioniq6.

Sistnevnte er den raskeste av alle til å lade 200 kilometer rekkevidde fra 30 prosent. Det er verdt å merke at alle tre bruker godt under 20 minutter få 200 kilometer kjørelengde, enten de starter fra 10- eller 30 prosent.

Ioniq6 er også den som har minst forskjell mellom ladetiden fra 10 og fra 30 prosent. Stor forskjell er det heller ikke mellom ladetid fra 10 – og fra 30 prosent for JAC e-JS4. Denne lader ikke særlig raskt, men den holder omtrent samme ladehastighet hele økten.

Foto 1: Xpeng G9 var med i testen for første gang. Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN / © NAFFoto 2: Testsjåfør Marianne med Hyundai Ioniq6. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF
Xpeng G9
Smilende kvinne med solbriller

Vi ser altså at noen elbiler lader mye mer effektivt når batteriet er nesten tomt, andre er designet for å holde en middels ladehastighet jevnt over tid.

Generelt er anbefalingen å lade når du kan, ikke når du må. Som vi ser kan det være mye tid å spare på å kjenne hvordan din bil lader fra ulike batterinivåer, og planlegge ladepausene etter det.

Fokus på ladetid

Tiden du bruker på å fylle 200 kilometer rekkevidde på batteriet gir deg et praktisk eksempel på hva du selv kan oppleve på langtur. For maksimal ladehastighet forteller deg ikke nok om hvordan bilen lader.

Ofte ser du denne maks-hastigheten bare i noen minutter når bilen lader og det er under helt ideelle forhold. Altså når batteriet er passe tomt og passe varmt. To biler med samme maks-hastighet, kan bruke helt ulik tid på ladingen avhengig av disse faktorene.

Slik har vi regnet ut ladetiden

Under sommerens store elbiltest, El Prix, gjør vi en ladetest av alle bilene. Disse gjennomføres ved at bilene kjøres gode og varme i over to timer på motorvei, til det gjenstår under 10 prosent igjen på batteriet.

Deretter lades bilene til over 80 prosent mens vi noterer ned ladeeffekt, antall kilowattimer fylt og tiden det tar. Det er denne testen som resulterer i ladekurvene vi publiserer per bil. Samtidig får vi også sammenlignet ladetiden mellom 10 og 80 prosent med det produsentene selv oppgir at bilen skal bruke. I hvert fall de produsentene som oppgir ladetiden mellom 10 og 80 prosent.

Med dette som utgangspunkt beregner vi hvor lang tid bilene bruker på å lade nok til å kjøre 200 kilometer fra de starter å lade fra ulike batterinivåer.

Her kan du lese mer om hvor lang ladepause du trenger hvis du lader fra under 10 prosent, i sommervær og med varmt batteri, altså helt optimale forhold for raskest mulig lading.

Publisert: 27. juni 2023

Sist oppdatert: 8. oktober 2024

Kjersti Stuestøl,

Fant du det du lette etter?