El Prix: Ny rekkevidderekord i vinter-elbiltesten

Det ble satt rekord i hvor langt en elbil kjører om vinteren i NAF og Motors store rekkeviddetest i dag. Tesla Model S kjørte 530 kilometer i kaldt vintervær.


Tesla Model S kjører ut fra Skur 13 i Oslo
Tesla Model S var første bil ut fra Skur 13, men siste bil til å gå tom for strøm. © NAF

Vinteren 2022 kjørte Tesla Model 3 LR Dual Motor 521 kilometer i verdens største elbiltest. Onsdag 1. februar 2023 ble den rekorden slått av en annen Tesla, nemlig Model S Standard, med 530 kilometer på telleren da bilen var kjørt helt tom for strøm.

Elbiler kjører ut fra hall
Mercedes EQE 300 og BMW i7 kjører ut fra Skur 13 i Oslo med fullt batteri. Mange timer og kilometer senere var bilene tomme for strøm. © NAF

I vintertesten 2022 lå temperaturen mellom 0 og minus ti grader, mens det i årets utgave var litt kaldere med temperaturer mellom 0 og 19 minusgrader.

– Dette er imponerende. Tapet av rekkevidde er på pene 16,4 prosent sett opp mot den offisielle rekkevidden, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Så langt kjørte testbilene

WLTP Rekkevidde (km)

Målt rekkevidde (km)

Avvik (km)

Stolpediagrammet viser oppgitt rekkevidde opp mot målt rekkevidde og avvik.

Sjåfør og co-pilot i BMW i4 eDrive40 venter på berging i kulda på fjellet etter at bilen hadde gått tom for strøm.
Sjåfør og co-pilot i BMW i4 eDrive40 venter på berging i kulda på fjellet etter at bilen hadde gått tom for strøm. © NAF

Budsjettbil kom nærmest WLTP

Selv om Tesla Model S kjørte lengst, var det ikke den som kom nærmest den oppgitte rekkevidden (WLTP). Det var det en langt rimeligere bil som gjorde, nemlig Maxus Euniq6. Den kjørte bare 10,45 prosent kortere enn rekkevidden som står oppgitt i salgsmateriellet.

– Vi er opptatt av bilene som har de beste resultatene sett opp mot det som er den offisielle rekkevidden, sier Sødal.

Elbil kjører på vei i by
Maxus Euniq6 på vei inn i Skur 13 for å bli gjort klar til elbiltesten. © NAF

Rekord i rekkeviddetap

Vintertesten 2023 er den fjerde vintertesten NAF og Motor kjører. Historikken fra tidligere vintertester viser et avvik fra den offisielle rekkevidden mellom fire og 32 prosent.

I årets test var det fire biler som gjorde det dårligere enn det som til nå har vært det største avviket i rekkevidde: Mercedes EQE 300, Skoda Enyaq Coupé RS, Toyota bZ4x 2WD og Hongqi e-HS9 hadde alle mer enn 32 prosent kortere rekkevidde i dagens rekkeviddetest.

Hongqi E-HS9 hadde det nest største avviket, med rundt 35 prosent lavere rekkevidde enn WLTP-rekkevidden skulle tilsi.

Dårligst resultat sammenlignet med sin egne oppgitte rekkevidde fikk Toyota bZ4X, som kjørte 323 kilometer til tross for en oppgitt WLTP-rekkevidde på 503 kilometer.

Hvilken bil gir mest rekkevidde for pengene?

Nedenfor kan du sammenligne hvor mye rekkevidde du får for pengene i hver enkelt kategori.

Boblegrafen viser forhold mellom totalpris og målt rekkevidde. Filtrer visningen etter bilenes kategori for å se ønsket utvalg.

Elbil i vinter
Hongqi E-HS9 ble bilen med størst avvik mellom den oppgitte WLTP-rekkevidden og den faktiske rekkevidden i vår elbiltest. © NAF

– Det er stor variasjon i hvor stort tap av rekkevidde det er fra bilmodell til bilmodell. I dag hadde vi ordentlig kulde på deler av testruta, men stort sett kjørte de fleste bilene i normale vintertemperaturer, sier Sødal, og fortsetter:

– Vi ønsker oss en offisiell test av rekkevidden på elbiler vinterstid. Håpet er at det kommer på plass en europeisk vinter-WLTP.

Grå Toyota på vei
Det var knyttet stor spenning til hvor langt den mye omtalte Toyota bZ4X ville kjøre. Med 323 kilometer kjørt da batteriet var tomt, endte bZ4X sin ferd 35,79 prosent unna WLTP-rekkevidden på 503 kilometer. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Publisert: 2. februar 2023

Sist oppdatert: 5. mars 2025

Kjersti Stuestøl,

Fant du det du lette etter?