Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Energy Touring

Elsykkelen Energy Touring fra XXL har stort potensiale, men blir dessverre ikke godkjent i testen fordi motoren fortsetter å gi fart helt opp i 35 kilometer i timen.


Energy Touring fra XXL i NAFs elsykkeltest 2019
© NAF

Elsykkeltest 2019

Elsykkel fra XXL

Modell: Energy Touring
Forbrukerkontakt: XXL
Pris: 10 000 kr
Totalsum: 2,8 poeng

Best i bremsetesten

Energy Touring er en prisgunstig elsykkel som scorer høyt på mange områder av testen. Med hydrauliske skivebremser gjør den det klart best i bremsetesten. Den får også gode tilbakemeldinger på kjøreegenskaper. Det er også den av elsyklene som har minst motstand i drivverket. Det viser at motoren utnytter kreftene fra batteriet effektivt.

Ulovlig som elsykkel

Det store minuset er imidlertid at motoren fortsetter å gi kraft selv etter at farten er 10 kilometer over lovlig grense på 25 kilometer i timen. Dermed kan elsykkelen ikke lovlig brukes som sykkel, men må registreres og skiltes som motorisert kjøretøy. I likhet med syklene fra Biltema og Lifebike, får sykkelen fra XXL derfor ikke godkjent-stempel i testen. Vi kan av den grunn ikke anbefale å kjøpe Energy Touring til bruk som elsykkel.

XXL forklarer testresultatene med at hastigheten på syklen som er sendt inn til testen, ikke er justert skikkelig.

– Den sykkelen vi har sendt inn er antakeligvis levert med en kontrollinnstilling som er tilpasset det amerikanske markedet der elsykler kan gi assistanse opp til 32 kilometer i timen, sier Are Enghagen, innkjøper for XXL.

Hvor vidt dette stemmer har det ikke vært mulig for Testfakta og oss å kontrollere. Vi må basere oss på de syklene som er testet og på den tilstanden disse var i ved testingen. Av denne grunn har syklene med for høy hastighet fått betydelig redusert totalkarakter.

Vegvesenet: – Ikke sykkel, men moped

Kurt Ottesen, seniorrådgiver i seksjon for Kjøretøy i Vegdirektoratet, bekrefter at en elsykkel som har motorassistanse i over 25 kilometer i timen ikke kan brukes lovlig som en sykkel.

– De syklene som er testet og målt til å gi en hastighet med motorassistanse på henholdsvis 28, 30 og 35 kilometer i timen er ikke en «sykkel», men en «moped». Bruk av disse innebærer derfor at man faktisk kjører en ikke-godkjent, uregistrert moped. En moped er i motsetning til sykkel, godkjennings- og registreringspliktig, kan kun brukes i kjørebanen og føreren må ha førerkort og benytte motorsykkelhjelm, sier Ottesen.

Kjøreegenskaper

Pluss:

  • Stabil og med godt grep ved kraftig nedbremsing.
  • Lettstyrt.
  • Komfortabelt sete og komfortable håndtak.

Minus:

  • Svak motor gjør sykkelen vanskelig å starte i oppoverbakke.
  • Sykkelen har dårligere grep på løst underlag.
  • Ringeklokken ringer på humpete veg.

Produktfakta

Totalvekt21,8 kg
Oppgitt maksvekt (sykkel + fører + last)127 kg
Type av bremserHydrauliske skivebremser foran og bak
Antall gir7
Motorens plasseringBakhjulet
Fabrikat batteriBafang fra Kina
Batterikapasitet (Ah)10 Ah
Antall ladesykluser batteriet klarerMinst 1 000

Utvalgte måleverdier fra laboratorietesten

Oppmålt makshastighet 35 km/t - ikke godkjent
Maksvekt som bremsene med lavest kapasitet klare228 kg
Mekanisk motstand i drivverket (tap av pedalkraft)24 %
Oppmålt rekkevidde i praktisk test42 km
Displayets lesbarhetSvært dårlig display. Lesbarheten svekkes betydelig i direkte sollys. Det er ikke mulig å lese av batteristatus.
Resultat av regntestFukt i gir-indikatoren som forsvinner etter noen minutter i solen.

Testresultat karakter 1 til 5

Batteriets rekkevidde (25 %)3,3
Bremser (25%)4,0
Konstruksjon og sikkerhet (25 %)0,0
Kjøreegenskaper med og uten elassist (25 %)4,0
Totalvurdering (100 %)2,8

Resultatet fra laboratorietesten er verdsatt og vektet sammen til en totalverdi i samråd med laboratoriet, med en skal fra 1 til 5 der 5 er best.
NAF SYKKEL

Er din sykkel registrert?

Vi har laget et sykkelmedlemskap for deg med ett mål: Å skape en tryggere og enklere sykkelhverdag.

Illustrasjon av mann med hund på sykkel

Publisert: 11. mai 2019

Sist oppdatert: 30. november 2023

Janne Pedersen,

Les også


Fant du det du lette etter?