Energy Touring
Elsykkelen Energy Touring fra XXL har stort potensiale, men blir dessverre ikke godkjent i testen fordi motoren fortsetter å gi fart helt opp i 35 kilometer i timen.
Elsykkel fra XXL
Modell: Energy Touring
Forbrukerkontakt: XXL
Pris: 10 000 kr
Totalsum: 2,8 poeng
Best i bremsetesten
Energy Touring er en prisgunstig elsykkel som scorer høyt på mange områder av testen. Med hydrauliske skivebremser gjør den det klart best i bremsetesten. Den får også gode tilbakemeldinger på kjøreegenskaper. Det er også den av elsyklene som har minst motstand i drivverket. Det viser at motoren utnytter kreftene fra batteriet effektivt.
Ulovlig som elsykkel
Det store minuset er imidlertid at motoren fortsetter å gi kraft selv etter at farten er 10 kilometer over lovlig grense på 25 kilometer i timen. Dermed kan elsykkelen ikke lovlig brukes som sykkel, men må registreres og skiltes som motorisert kjøretøy. I likhet med syklene fra Biltema og Lifebike, får sykkelen fra XXL derfor ikke godkjent-stempel i testen. Vi kan av den grunn ikke anbefale å kjøpe Energy Touring til bruk som elsykkel.
XXL forklarer testresultatene med at hastigheten på syklen som er sendt inn til testen, ikke er justert skikkelig.
– Den sykkelen vi har sendt inn er antakeligvis levert med en kontrollinnstilling som er tilpasset det amerikanske markedet der elsykler kan gi assistanse opp til 32 kilometer i timen, sier Are Enghagen, innkjøper for XXL.
Hvor vidt dette stemmer har det ikke vært mulig for Testfakta og oss å kontrollere. Vi må basere oss på de syklene som er testet og på den tilstanden disse var i ved testingen. Av denne grunn har syklene med for høy hastighet fått betydelig redusert totalkarakter.
Vegvesenet: – Ikke sykkel, men moped
Kurt Ottesen, seniorrådgiver i seksjon for Kjøretøy i Vegdirektoratet, bekrefter at en elsykkel som har motorassistanse i over 25 kilometer i timen ikke kan brukes lovlig som en sykkel.
– De syklene som er testet og målt til å gi en hastighet med motorassistanse på henholdsvis 28, 30 og 35 kilometer i timen er ikke en «sykkel», men en «moped». Bruk av disse innebærer derfor at man faktisk kjører en ikke-godkjent, uregistrert moped. En moped er i motsetning til sykkel, godkjennings- og registreringspliktig, kan kun brukes i kjørebanen og føreren må ha førerkort og benytte motorsykkelhjelm, sier Ottesen.
Kjøreegenskaper
Pluss:
- Stabil og med godt grep ved kraftig nedbremsing.
- Lettstyrt.
- Komfortabelt sete og komfortable håndtak.
Minus:
- Svak motor gjør sykkelen vanskelig å starte i oppoverbakke.
- Sykkelen har dårligere grep på løst underlag.
- Ringeklokken ringer på humpete veg.
Produktfakta
Totalvekt | 21,8 kg |
---|---|
Oppgitt maksvekt (sykkel + fører + last) | 127 kg |
Type av bremser | Hydrauliske skivebremser foran og bak |
Antall gir | 7 |
Motorens plassering | Bakhjulet |
Fabrikat batteri | Bafang fra Kina |
Batterikapasitet (Ah) | 10 Ah |
Antall ladesykluser batteriet klarer | Minst 1 000 |
Utvalgte måleverdier fra laboratorietesten
Oppmålt makshastighet | 35 km/t - ikke godkjent |
---|---|
Maksvekt som bremsene med lavest kapasitet klare | 228 kg |
Mekanisk motstand i drivverket (tap av pedalkraft) | 24 % |
Oppmålt rekkevidde i praktisk test | 42 km |
Displayets lesbarhet | Svært dårlig display. Lesbarheten svekkes betydelig i direkte sollys. Det er ikke mulig å lese av batteristatus. |
Resultat av regntest | Fukt i gir-indikatoren som forsvinner etter noen minutter i solen. |
Testresultat karakter 1 til 5
Batteriets rekkevidde (25 %) | 3,3 |
---|---|
Bremser (25%) | 4,0 |
Konstruksjon og sikkerhet (25 %) | 0,0 |
Kjøreegenskaper med og uten elassist (25 %) | 4,0 |
Totalvurdering (100 %) | 2,8 |
Er din sykkel registrert?
Vi har laget et sykkelmedlemskap for deg med ett mål: Å skape en tryggere og enklere sykkelhverdag.
Publisert: 11. mai 2019
Sist oppdatert: 30. november 2023