Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

E-comfort

Elsykkelen E-comfort fra Biltema havner blant de siste i elsykkeltesten, og også denne sykkelen må registreres som kjøretøy i Norge.


Produktbilde.
Elsykkelen E-comfort fra Biltema i NAFs elsykkeltest. © NAF

Elsykkeltest 2019

Elsykkel fra Biltema

Modell: E-comfort
Forbrukerkontakt: Biltema
Pris: 9 000 kr
Totalsum: 2,8 poeng

Vinglete elsykkel med bra rekkevidde

E-comfort fra Biltema er en lavpris-sykkel som bærer preg av svak konstruksjon. Testerne ved Velotech i Tyskland er ikke fornøyd med kvaliteten og kjøreegenskapene, og sykkelen scorer lavt blant syklene på kjøreegenskaper og sikkerhet.

Sykkelen beskrives som vinglete og den sladder på bakhjulet under kraftig nedbremsing. Testerne synes også at setet er for hardt, og det er den sykkelen som gjør det dårligst i test av lesbarheten i displayet. E-comfort havner midt på treet i den praktiske rekkevidde-testen med en rekkevidde på 46 kilometer.

Vegvesenet: – Ikke sykkel, men moped

Hovedårsaken til at den havner langt bak i testen og ikke godkjennes, er fordi motoren fortsetter å gi fart opptil 28 kilometer i timen, noe som er tre kilometer over lovlig grense. I likhet med sykkelen fra XXL og fra Lifebike kan den derfor ikke brukes lovlig som elsykkel, men må registreres som motorisert kjøretøy. Vi kan av den grunn ikke anbefale å kjøpe E-comfort til bruk som elsykkel.

Kurt Ottesen, seniorrådgiver i seksjon for Kjøretøy i Vegdirektoratet, bekrefter at en elsykkel som har motorassistanse i over 25 kilometer i timen ikke kan brukes lovlig som en sykkel.

– De syklene som er testet og målt til å gi en hastighet med motorassistanse på henholdsvis 28, 30 og 35 kilometer i timen er ikke en «sykkel», men en «moped». Bruk av disse innebærer derfor at man faktisk kjører en ikke-godkjent, uregistrert moped. En moped er i motsetning til sykkel, godkjennings- og registreringspliktig, kan kun brukes i kjørebanen og føreren må ha førerkort og benytte motorsykkelhjelm, sier Ottesen.

Kjøreegenskaper

Pluss:

  • Lettstyrt med behagelige håndtak.

Minus:

  • Rister kraftig og har dårlig demping bak (bagasjebrettet løsnet under testen).
  • Bakhjulet sladder ved kraftig nedbremsing.
  • Svak motor gjør det vanskelig å starte i oppoverbakke.
  • Hardt sete.

Produktfakta

Totalvekt23,6 kg
Oppgitt maksvekt (sykkel + fører + last)120 kg
Type av bremserFotbrems samt felgbroms foran
Antall gir7
Motorens plasseringFramhjulet
Fabrikat batteriIkke oppgitt
Batterikapasitet (Ah)10,2 Ah
Antall ladesykluser batteriet klarerIkke oppgitt

Utvalgte måleverdier fra laboratorietesten

Oppmålt makshastighet 28 km/t - ikke godkjent
Maksvekt som bremsene med lavest kapasitet klare169 kg
Mekanisk motstand i drivverket (tap av pedalkraft)32 %
Oppmålt rekkevidde i praktisk test46 km
Displayets lesbarhetDårligst display. Lesbarheten blir betydelig dårligere i direkte sollys. Det er ikke mulig å lese batteristatus.
Resultat av regntestFukt i gir-indikatoren som forsvinner etter noen minutter i solen.

Testresultat karakter 1 til 5

Batteriets rekkevidde (25 %)3,5
Bremser (25%)3,3
Konstruksjon og sikkerhet (25 %)2,0
Kjøreegenskaper med og uten elassist (25 %)2,3
Totalvurdering (100 %)2,8

Resultatet fra laboratorietesten er verdsatt og vektet sammen til en totalverdi i samråd med laboratoriet, med en skal fra 1 til 5 der 5 er best.
NAF SYKKEL

Er din sykkel registrert?

Vi har laget et sykkelmedlemskap for deg med ett mål: Å skape en tryggere og enklere sykkelhverdag.

Illustrasjon av mann med hund på sykkel

Publisert: 11. mai 2019

Sist oppdatert: 30. november 2023

Janne Pedersen,

Les også


Fant du det du lette etter?