E-comfort
Elsykkelen E-comfort fra Biltema havner blant de siste i elsykkeltesten, og også denne sykkelen må registreres som kjøretøy i Norge.
Elsykkel fra Biltema
Modell: E-comfort
Forbrukerkontakt: Biltema
Pris: 9 000 kr
Totalsum: 2,8 poeng
Vinglete elsykkel med bra rekkevidde
E-comfort fra Biltema er en lavpris-sykkel som bærer preg av svak konstruksjon. Testerne ved Velotech i Tyskland er ikke fornøyd med kvaliteten og kjøreegenskapene, og sykkelen scorer lavt blant syklene på kjøreegenskaper og sikkerhet.
Sykkelen beskrives som vinglete og den sladder på bakhjulet under kraftig nedbremsing. Testerne synes også at setet er for hardt, og det er den sykkelen som gjør det dårligst i test av lesbarheten i displayet. E-comfort havner midt på treet i den praktiske rekkevidde-testen med en rekkevidde på 46 kilometer.
Vegvesenet: – Ikke sykkel, men moped
Hovedårsaken til at den havner langt bak i testen og ikke godkjennes, er fordi motoren fortsetter å gi fart opptil 28 kilometer i timen, noe som er tre kilometer over lovlig grense. I likhet med sykkelen fra XXL og fra Lifebike kan den derfor ikke brukes lovlig som elsykkel, men må registreres som motorisert kjøretøy. Vi kan av den grunn ikke anbefale å kjøpe E-comfort til bruk som elsykkel.
Kurt Ottesen, seniorrådgiver i seksjon for Kjøretøy i Vegdirektoratet, bekrefter at en elsykkel som har motorassistanse i over 25 kilometer i timen ikke kan brukes lovlig som en sykkel.
– De syklene som er testet og målt til å gi en hastighet med motorassistanse på henholdsvis 28, 30 og 35 kilometer i timen er ikke en «sykkel», men en «moped». Bruk av disse innebærer derfor at man faktisk kjører en ikke-godkjent, uregistrert moped. En moped er i motsetning til sykkel, godkjennings- og registreringspliktig, kan kun brukes i kjørebanen og føreren må ha førerkort og benytte motorsykkelhjelm, sier Ottesen.
Kjøreegenskaper
Pluss:
- Lettstyrt med behagelige håndtak.
Minus:
- Rister kraftig og har dårlig demping bak (bagasjebrettet løsnet under testen).
- Bakhjulet sladder ved kraftig nedbremsing.
- Svak motor gjør det vanskelig å starte i oppoverbakke.
- Hardt sete.
Produktfakta
Totalvekt | 23,6 kg |
---|---|
Oppgitt maksvekt (sykkel + fører + last) | 120 kg |
Type av bremser | Fotbrems samt felgbroms foran |
Antall gir | 7 |
Motorens plassering | Framhjulet |
Fabrikat batteri | Ikke oppgitt |
Batterikapasitet (Ah) | 10,2 Ah |
Antall ladesykluser batteriet klarer | Ikke oppgitt |
Utvalgte måleverdier fra laboratorietesten
Oppmålt makshastighet | 28 km/t - ikke godkjent |
---|---|
Maksvekt som bremsene med lavest kapasitet klare | 169 kg |
Mekanisk motstand i drivverket (tap av pedalkraft) | 32 % |
Oppmålt rekkevidde i praktisk test | 46 km |
Displayets lesbarhet | Dårligst display. Lesbarheten blir betydelig dårligere i direkte sollys. Det er ikke mulig å lese batteristatus. |
Resultat av regntest | Fukt i gir-indikatoren som forsvinner etter noen minutter i solen. |
Testresultat karakter 1 til 5
Batteriets rekkevidde (25 %) | 3,5 |
---|---|
Bremser (25%) | 3,3 |
Konstruksjon og sikkerhet (25 %) | 2,0 |
Kjøreegenskaper med og uten elassist (25 %) | 2,3 |
Totalvurdering (100 %) | 2,8 |
Er din sykkel registrert?
Vi har laget et sykkelmedlemskap for deg med ett mål: Å skape en tryggere og enklere sykkelhverdag.
Publisert: 11. mai 2019
Sist oppdatert: 30. november 2023