Lifebike Comfort G7
Vår elsykkeltest viser at sykkelen, Lifebike Comfort G7 sin motor gir en fart helt opp til 30 kilometer, og må derfor registreres som kjøretøy i Norge.
Elsykkel fra Lifebike
Modell: Comfort G7
Forbrukerkontakt: Elcykelvaruhuset
Pris: 12 000 kr
Totalsum: 2,9poeng
Elsykkel med skivebremser
Det er ikke lett å bli klok på elsykkelen Lifebike Comfort G7. Den gjør det desidert dårligst i kategorien konstruksjon og sikkerhet i testen, og får kun 1 av 5 poeng her. Det viser at det er generelt dårlig kvalitet ved store deler av sykkelen. Det er også deler av sykkelen, som bagasjebrett og ringeklokke, som løsner under testen.
Sykkelen fra Lifebike gjør det imidlertid svært godt i bremsetesten. Sammen med sykkelen fra Mate og XXL, er Lifebike-sykkelen blant de tre testsyklene som har skivebremser. Den får også gode tilbakemeldinger på kjøreegenskaper og oppleves som lettstyrt, stabil og komfortabel. I tillegg har den nest lengst rekkevidde av alle elsyklene som er testet. Totalt havner den på femteplass, og er blant de fire syklene som ikke ble godkjent i testen.
Vegvesenet: – Ikke sykkel, men moped
Det store minuset ved Lifebike Comfort G7 er at motoren fortsetter å gi fart helt opp i 30 kilometer i timen som er langt over lovlig grense på 25 kilometer i timen. I likhet med sykkelen fra Biltema og fra XXL, er den derfor ikke lovlig å bruke som elsykkel, men må registreres som motorisert kjøretøy. Vi kan derfor ikke anbefale å kjøpe Lifebike Comfort G7 til bruk som elsykkel.
Lifebike Comfort G7 selges kun i Sverige og fra blant annet Elcykelvaruhuset.
Kurt Ottesen, seniorrådgiver i seksjon for Kjøretøy i Vegdirektoratet, bekrefter at en elsykkel som har motorassistanse i over 25 kilometer i timen ikke kan brukes lovlig som en sykkel.
– De syklene som er testet og målt til å gi en hastighet med motorassistanse på henholdsvis 28, 30 og 35 kilometer i timen er ikke en «sykkel», men en «moped». Bruk av disse innebærer derfor at man faktisk kjører en ikke-godkjent, uregistrert moped. En moped er i motsetning til sykkel, godkjennings- og registreringspliktig, kan kun brukes i kjørebanen og føreren må ha førerkort og benytte motorsykkelhjelm, sier Ottesen.
Kjøreegenskaper
Pluss:
- Stabil ved nedbremsing.
- Lettstyrt og stabil, også på humpete veg.
- Komfortable håndtak.
- God balanse på elassistansen fra start til stopp.
Minus:
- Svak motor gjør sykkelen vanskelig å starte i oppoverbakke.
- Girene krangler innimellom.
- Det er skramlelyder fra flere deler av sykkelen.
- Sykkelstøtten begynte å løsne og ringeklokken falt av under testen.
- For hardt sete.
Produktfakta
Totalvekt | 25,4 kg |
---|---|
Oppgitt maksvekt (sykkel + fører + last) | Ikke oppgitt |
Type av bremser | Skivebremser foran og bak |
Antall gir | 7 |
Motorens plassering | Bakhjulet |
Fabrikat batteri | Samsung, Korea |
Batterikapasitet (Ah) | 11 Ah |
Antall ladesykluser batteriet klarer | 500 |
Utvalgte måleverdier fra laboratorietesten
Oppmålt makshastighet | 30 km/t - ikke godkjent |
---|---|
Maksvekt som bremsene med lavest kapasitet klare | 190 kg |
Mekanisk motstand i drivverket (tap av pedalkraft) | 30 % |
Oppmålt rekkevidde i praktisk test | 53 km |
Displayets lesbarhet | Svært dårlig display og svakere lesbarhet i sollys. |
Resultat av regntest | Begge håndtakene løsnet (kunne vris rundt). |
Testresultat karakter 1 til 5
Batteriets rekkevidde (25 %) | 3,5 |
---|---|
Bremser (25%) | 3,6 |
Konstruksjon og sikkerhet (25 %) | 1,0 |
Kjøreegenskaper med og uten elassist (25 %) | 3,6 |
Totalvurdering (100 %) | 2,9 |
Er din sykkel registrert?
Vi har laget et sykkelmedlemskap for deg med ett mål: Å skape en tryggere og enklere sykkelhverdag.
Publisert: 11. mai 2019
Sist oppdatert: 30. november 2023