Mate Classic 250+
Testvinneren Mate Classic 250+ har potensiale til å bli pendlerens nye bestevenn. Den sammenleggbare elsykkelen er ikke bare lekker å se på, men er også lettkjørt, solid og har best rekkevidde av alle syklene vi har testet.
Elsykkel fra Mate
Modell: Mate Classic 250+
Forbrukerkontakt: Mate Bike
Pris: 10 999 kr (inkl frakt, eksklusiv mva og toll)
Totalsum: 3,8 poeng
Elsykkeltestens vinner
Mate Classic 250+ er en liten, sammenleggbar elsykkel som produseres i Danmark. Den kan være et godt valg for deg som skal bruke elsykkelen til pendling i kombinasjon med bil, tog eller buss. Når du legger sammen sykkelen, kan du ta den med deg som håndbagasje om bord. Da slipper du å betale ekstra for sykkelen.
Best rekkevidde og stabile bremser
Testen viser at elsykkelen fra Mate har gjennomgående solid konstruksjon. Den har også god batterikapasitet – med 13 Ah batteri gjør Mate det klart best i rekkeviddetesten og klarer hele 60 kilometer i den praktiske testen. Det er syv kiloemter lenger enn sykkelen fra Lifebike som har nest best rekkevidde.
Mate gjør det også godt i bremsetesten, og laboratoriet Velotech beskriver nedbremsingen som kraftig og stabil. Det kan være vanskelig å få like god komfort på en liten sykkel som på en sykkel i ordinær størrelse, men Mate scorer høyt også på komfort i testen og beskrives som lettkjørt og behagelig.
Selges kun på nett
Sykkelen, Mate Classic 250+ selges foreløpig kun på nett direkte fra fabrikanten Mate, og etter at NAFs test ble publisert i våres – har Mate endret på sine priser. I dag selges sykkelen for 10.999 norske kroner inkludert levering, men eksklusiv skatt (toll og moms).
Kjøreegenskaper +:
- Kraftig og stabil nedbremsing.
- Lettstyrt og stabil, også på humpete veg.
- Komfortabelt sete og behagelige håndtak.
- God demping.
Kjøreegenskaper -:
- Raslelyder fra sykkelkjede.
NB. Mate Classic 250+ het tidligere Mate City+.
Produktfakta
Totalvekt | 22,3 kg |
---|---|
Oppgitt maksvekt (sykkel + fører + last) | 112 kg |
Type av bremser | Skivebrems foran og bak |
Antall gir | 7 |
Motorens plassering | Bakhjulet |
Fabrikat batteri | Ingen informasjon |
Batterikapasitet (Ah) | 13 Ah |
Antall ladesykluser batteriet klarer | Ca. 600 |
Utvalgte måleverdier fra laboratorietesten
Oppmålt makshastighet | 26 km/t |
---|---|
Maksvekt som bremsene med lavest kapasitet klare | 139 kg |
Mekanisk motstand i drivverket (tap av pedalkraft) | 35 % |
Oppmålt rekkevidde i praktisk test | 60 km |
Displayets lesbarhet | Bra display med god lesbarhet. Svakere lesbarhet i sollys, men fortsatt lesbart. |
Resultat av regntest | Fukt kom inn i lokket til USB-porten. |
Testresultat karakter 1 til 5
Batteriets rekkevidde (25 %) | 4,0 |
---|---|
Bremser (25%) | 3,0 |
Konstruksjon og sikkerhet (25 %) | 4,1 |
Kjøreegenskaper med og uten elassist (25 %) | 4,2 |
Totalvurdering (100 %) | 3,8 |
Er din sykkel registrert?
Vi har laget et sykkelmedlemskap for deg med ett mål: Å skape en tryggere og enklere sykkelhverdag.
Publisert: 11. mai 2019
Sist oppdatert: 30. november 2023