Kort fortalt:
- Alle syklene koster fra 7000 til 12 000 kroner.
- Testvinneren Mate Classic 250+ oppleves som god å kjøre og stabil, med kraftig nedbremsing.
- Tre av syklene viser seg å være ulovlig å bruke som sykkel, og må registreres som kjøretøy.
Denne elsykkeltesten ble utført våren 2019.
Rimelige elsykler med bedre bremser
Vi har testet åtte elsykler som ligger på mellom 7 000 og 12 000 kroner, og elsykkelen fra Jula er blant de billigste syklene i testen, med bra rekkevidde, god kjørekomfort og gode bremser.
Kayoba E-legance fra Jula viser at det er mulig å få en bra elsykkel for en billig penge, og havner helt i toppsjiktet i testen av rimelige elsykler, som vi har gjort i samarbeid med Testfakta.
I den første testen vi gjorde av billige elsykler i 2016 ble fem av syklene underkjent. Nå er det kun en av syklene som ikke får godkjent i bremsetesten og det viser at produsentene jobber for å få opp kvaliteten på bremsene.
Testens vinner er sammenleggbar
Testvinneren Mate Classic 250+ skiller seg ut med et kulere image enn de andre billigsyklene. Mate er en sammenleggbar elsykkel som produseres i Danmark. For de som skal ta med sykkelen på toget eller bussen, er det et godt valg med en sammenleggbar sykkel som kan tas med gratis som håndbagasje.
Mate Classic 250+ har en lavere pris enn mange liknende elsykler i markedet, og den scorer godt over hele linjen i vår test. Den er solid, har god batterikapasitet og lengst rekkevidde av syklene vi testet med 60 kjørte kilometer i den praktiske testen. Testerne beskriver den som god å kjøre, med stabil og kraftig nedbremsing. Sykkelen selges på nettet direkte fra fabrikanten Mate og prisen fra forhandler er 10 999 inkludert frakt, mva og toll til Norge. (Mate Classic 250+ het tidligere Mate City+.)
Det er viktig å sette seg inn i de forskjellige deltestene og lese tabellene godt for å se om sykkelen passer deg. Det er stor variasjon i tillatt maksvekt, og antall gir varierer fra elsykkel til elsykkel
Alle elsyklene er testet av det tyske laboratoriet Velotech, som spesialiserer seg på sertifisering og testing av sykler og elsykler.
Du får det du betaler for
Disse rimeligere elsyklene har generelt kortere rekkevidde, dårligere kjøreegenskaper og lavere kvalitet enn de dyrere modellene som vi testet i 2018. Også Jula-sykkelen viste svakheter ved konstruksjonen. Displayet hadde dårlig lesbarhet, det skramlet fra sykkelstøtten under syklingen og forgaffelen sviktet under kraftig nedbremsing. Flere av syklene i testen hadde også dårlige kjøreegenskaper og var vinglete å kjøre på. Verst ut kom syklene fra Biltema og Intersport som vinglet og krenget kraftig i høy hastighet. Testen viser at du får det du betaler for.
Fire av åtte sykler ble ikke godkjent i testen
Testens overraskelse er at hele fire av åtte sykler ikke ble godkjent. Sykkelen GoCamp Latte som også er testens taper, ble ikke godkjent i bremsetesten. Mest overraskende er det likevel at hele tre av syklene ikke ble godkjent fordi motoren fortsatte å gi assistanse etter at sykkelen hadde oppnådd en fart på mer enn 25 kilometer i timen. Det betyr at de ikke er lovlig å bruke som sykkel, men må registreres og skiltes som kjøretøy. De som ble underkjent på grunn av for høy fart var syklene fra Biltema, Lifebike og XXL. Biltema ga assistanse til 28 kilometer i timen, Lifebike til 30 kilometer i timen, og sykkelen fra XXL helt opp til 35 kilometer i timen.
Vi ble mest skuffet over at elsykkelen Energy Touring fra XXL havnet i denne kategorien. Energy Touring fra XXL er en av de beste elsyklene i testen. Den gjør det godt på de fleste punktene. Med hydrauliske skivebremser er den en suveren vinner i bremsetesten. Den gjør det også best på kjøreegenskaper. Dessverre viste testen at motoren i Energy Touring ga kraft helt opp til 35 kilometer i timen, og det er 10 kilometer over den lovlige grensen på 25 kilometer i timen. Her er det en jobb å gjøre for XXL for å få elsykkelen i godkjent stand.
Vegvesenet: – Ikke sykkel, men moped
Kurt Ottesen, seniorrådgiver i seksjon for Kjøretøy i Vegdirektoratet, bekrefter at en elsykkel som har motorassistanse i over 25 kilometer i timen ikke kan brukes lovlig som en sykkel.
– De syklene som er testet og målt til å gi en hastighet med motorassistanse på henholdsvis 28, 30 og 35 kilometer i timen er ikke en «sykkel», men en «moped». Bruk av disse innebærer derfor at man faktisk kjører en ikke-godkjent, uregistrert moped. En moped er i motsetning til sykkel, godkjennings- og registreringspliktig, kan kun brukes i kjørebanen og føreren må ha førerkort og benytte motorsykkelhjelm, sier Ottesen.
Dette svarer forhandlerne
Forhandlerne har fått anledning til å kommentere testresultatene for syklene som ikke blir godkjent. XXL og Lifebike oppgir at deres sykler er testet og godkjent. Begge forhandlerne forklarer testresultatene med at hastigheten på syklene som er sendt inn til testen ikke er justert skikkelig.
– Den sykkelen vi har sendt inn er antakeligvis levert med en kontrollinnstilling som er tilpasset det amerikanske markedet der elsykler kan gi assistanse opp til 32 km/t, sier Are Enghagen, innkjøper for XXL.
Hvor vidt dette stemmer har det ikke vært mulig for Testfakta og oss å kontrollere. Vi må basere oss på de syklene som er testet og på den tilstanden disse var i ved testingen. Av denne grunn har syklene med for høy hastighet fått betydelig redusert totalkarakter.
De åtte elsyklene vi har testet er:
Er din sykkel registrert?
Vi har laget et sykkelmedlemskap for deg med ett mål: Å skape en tryggere og enklere sykkelhverdag.