Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Alt du noensinne kommer til å trenge å vite om nyttelast

Vi kan ikke love at du synes denne artikkelen er spennende, men hvis du leser den kommer du aldri til å bli stanset med overlast.


To elbiler på vekta til Statens Vegvesen.
Elbiler på vekt hos Statens Vegvesen. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Denne høsten har NAF publisert en serie om nyttelast. Dette er del 6, hvor vi guider deg gjennom absolutt alt du kunne komme til å trenge å lære om nyttelast.

Snarveier:

Hvor finner du informasjon om nyttelast?

Typegodkjenning

Certificate of Conformity

Hvor mye bagasje kan du ha med?

Hva du må passe på når du skal kjøpe bil

Hva er egentlig nyttelast?


Veldig enkelt forklart er nyttelasten det antallet kilo last som bilen er godkjent for å ha med. Både passasjerer og bagasje, samt eventuelt løst utstyr slik som ladekabler og gulvmatter teller som nyttelast.


Nyttelast, er ikke det bare noe som gjelder bobiler og campingvogner?


Neida. Alle kjøretøy er registrert med en maksimalt tillatt vekt. Trekk egenvekten (inkludert sjåfør) fra den maksimalt tillatte totalvekten og det som blir til overs er det du har lov til å ha i nyttelast.


For bensin- og dieselbiler har denne nyttelasten ofte harmonert godt med faktisk tilgjengelig lasteplass i bilen. Derfor har man ikke trengt å tenke så mye på hva lasten veier. Elbiler på sin side har gjerne en høyere egenvekt og lavere tilgjengelig nyttelast, selv om bagasjerommet er stort og fristende å fylle opp.


Så det er grunnen til at nyttelast er spesielt viktig for de som kjører elbil?


Ja, nettopp. Fordi elbiler er tyngre enn sammenlignbare bensin- og dieselbiler, uten at den maksimalt tillatte totalvekten nødvendigvis er tilsvarende mye høyere. Skulle tillatt totalvekt økt tilsvarende, nærmer man seg fort tre tonn i totalvekt.

Såpass tunge biler stiller høyere krav både til konstruksjonen og til sjåføren.
Merk at det finnes enkelte unntak, hvor egenvekten enten er lavere eller tillatt totalvekt er faktisk er tre tonn eller høyere.


Hvorfor er elbilene så tunge?


Det er faktisk ikke bare batteriet som gjør elbilene tyngre enn sine forbrenningsmotor-motparter, selv om batteriet selvsagt også har mye av skylden, særlig på modellene med lang rekkevidde. Men jo mer avansert utstyr som puttes i bilen, dess tyngre blir den.


Elbiler som selges i Norge er gjerne topputstyrte og kan skilte med store skjermer, navigasjon, panoramatak, førerstøttesystemer og mer. I tillegg er vi blitt veldig glade i store felger her på berget, og fire 20 tommers felger veier en god del mer enn fire 17-tommere.


Hvor finner jeg bilens nyttelast?

Vektinformasjon på en klistrelapp i dørkarm.
Vektinformasjon i dørkarmen. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF


Flere biler har nå informasjon om egenvekt og tillatt totalvekt på innsiden av dørkarmen på førersiden.


I teorien skal du også kunne finne denne informasjonen i vognkortet, men her er det verdt å være oppmerksom på at disse tallene er veiledende, avhengig av utstyrsnivå. Som flere har oppdaget, kan det være et vesentlig avvik mellom det som er oppgitt i vognkortet og den faktiske vekten til bilen. Det kan du lese mer om her.


Hvis du skal være helt sikker på at du ikke overlaster bilen, må du veie den.


Hvordan kan jeg veie bilen?


Statens Vegvesen har en rekke kontrollstasjoner i hele landet. På denne siden kan du finne nærmeste kontrollstasjon med vekt og når denne er åpen. Ved de fleste er vekten tilgjengelig døgnet rundt.


Jeg har jo masse plass i bilen, sier dere at jeg ikke kan bruke den plassen?


Ikke nødvendigvis. Det kommer så klart an på hvor mye det du tar med deg veier. Å fylle opp bagasjerommet med rullestein kan fort resultere i at bilen blir overlastet og kjøreegenskapene blir dårligere. Har du vunnet en hel haug store kosebamser på tivoli, er det derimot bare å laste inn så mange du får plass til.


Husk at passasjerer teller som nyttelast, så hvis du har bilen full av mennesker, er det mindre ledig vekt igjen til bagasje. Noen elbiler har i tillegg såpass lav nyttelast at du ikke får med deg noe mer enn et par tannbørster hvis bilen er full av folk.


Hva veier en passasjer?


Pleier du å spørre passasjerene dine om vekt før de får sitte på? Antagelig ikke. Men det må du kanskje begynne med, hvis du har en bil med lav nyttelast.

I henhold til regelverket for personbiler er hver passasjer tildelt en vektkvote på 75 kg. Det vil si at for å kunne registreres som en femseter, må bilen ha minst 300 kg i tilgjengelig nyttelast, fire ganger 75 kg.

Er nyttelasten lavere enn det, vil bilen måtte registreres med plass til færre passasjerer. Merk at vekten av sjåføren, som også har fått en standard på 75 kg, inngår i bilens egenvekt.


Passasjerene mine veier mer enn 75 kg, kan de ikke sitte på da?


Det er her du må frem med kalkulatoren. Regelverket sier riktignok at et standardmenneske veier 75 kg, men de aller fleste vil enten være over eller under denne standardvekten. Gjennomsnittsvekten for norske menn var ved forrige undersøkelse for eksempel 86,6 kg, mens den var 71,6 kg for kvinner.


Fra vår testveiing av et utvalg populære familiebiler, var det for eksempel bare VW ID.4 som i praksis hadde god nok nyttelast til å ha med fem gjennomsnittlige norske menn.


Er dere to voksne og to eller tre barn, vil det være mer nyttelast tilgjengelig til bagasje.

Les også: Så mye nyttelast trenger du


Hvor mye bagasje kan hver passasjer ha med seg?


For personbiler finnes det ikke noe krav om tilgjengelig vektkvote for bagasje til passasjeren. Hvor mye bagasje hver passasjer kan ha med seg, avhenger derfor av hvor mye nyttelast som er til overs når du regner sammen vekten av passasjerene.
Når noen av elbilene har såpass lav nyttelast at de så vidt har rom for det antallet passasjerer bilen er registrert for, betyr det dessverre at det i enkelte tilfeller ikke er mulig å ha med mer enn en serviett til hver.


Sannsynligheten er jo ikke så stor for å bli stoppet, hvorfor skal jeg bry meg?


Dette kan du lese mer om i denne artikkelen, men det raske svaret er at det kan gå ut over både sikkerheten og lommeboka di hvis bilen er overlastet. Bilen får dårligere kjøreegenskaper, og dersom det oppstår en kritisk situasjon, er marginene såpass små at du kan havne på feil side hvis bilen er for tungt lastet.


Hva skjer hvis jeg har for mye i bilen?


Hvis du blir stoppet i kontroll, må du laste av til bilen ikke er overlastet lenger, men som nevnt tidligere vil en overlastet bil også få dårligere kjøreegenskaper, noe som kan gå ut over sikkerheten.

Les også: Derfor skal du bry seg om nyttelast


Hva har EU med hvor mye jeg kan ha i bilen å gjøre?


EU har direktiver for det meste, inkludert hvor stor bøy det kan være på førsteklasses bananer. Alle kjøretøy som selges i Europa, må følge typegodkjenningsdirektivene. Vi skal spare deg for detaljene fra mange hundre sider med regelverk, men kortversjonen er at det er i disse direktivene det står hvor mye nyttelast en bil må ha (minst 75 kg per passasjer) og hvor stort avvik det kan være mellom registrert vekt og faktisk vekt av bilen.


Typegodkjenning, hva er det?


En typegodkjenning er en slags oppskrift en spesifikk bilmodell skal produseres etter, slik at man sikrer at alle regler og direktiver følges. På den måten slipper man å teste og kontrollere hver enkelt bil som importeres, men kan heller ta stikkprøver av hver modell. Typegodkjenning er en bekreftelse på at en bilmodell er produsert etter og tilfredsstiller spesifikke standarder.


Innenfor en typegodkjenning kan det også finnes flere versjoner av samme bilmodell. Hva som klassifiseres som en versjon av samme bilmodell, styres også av direktivene. I tillegg skal det følge med et Certificate of Conformity med alle biler, også kjent som CoC.


CoC, hva i alle dager er det? Jeg trodde vi snakket om nyttelast!


Vi lovet dere svaret på alt som har med nyttelast å gjøre, og da kommer vi dessverre heller ikke unna Certificate of Conformity. Det blir kanskje litt enklere hvis vi kaller det for et slags samsvarssertifikat?

Hver individuelle bil skal ha et CoC-dokument som går god for at akkurat den bilen er produsert i henhold til gjeldende regelverk. Her skal blant annet bilens reelle vekt være dokumentert, andre vitale mål, samt forbruk og eventuelle utslipp.


Hvorfor er det ikke bare å kikke i vognkortet?


I teorien skulle det holde å sjekke vognkortet for å finne ut av hvor mye du kan ha med deg i bilen, men i vognkortet står det samtidig «Egenvekt og nyttelast er veiledende - avhengig av utstyr». Med andre ord kan det være en forskjell mellom vekten som står i vognkortet og den faktiske egenvekten til bilen. Tidligere var det vanlig å registrere bilen med den laveste mulige vekten, og avhengig av utstyrsnivå kunne avviket være ganske stort.


Hvorfor er det oppgitt ulike vekter i det fysiske vognkortet og i appen til Statens Vegvesen?


Dette lurte vi også veldig på, så vi ringte en venn, nemlig Statens Vegvesen. Leste du avsnittene om Typegodkjenning og Certificate of Conformity? Bra. Det kommer du til å trenge nå.


Inntil relativt nylig ble biler gjerne registrert med den laveste vekten som var oppgitt i Typegodkjenningen, det vil si typisk laveste utstyrsnivå. For bensin- og dieselbiler var det en fordel at vektgrunnlaget avgiftene ble beregnet ut fra, var så lavt som mulig.


I fjor begynte Statens Vegvesen derimot å gå over til å bruke den faktiske egenvekten til den spesifikke bilversjonen, hentet fra CoC-dokumentet. Det har vært en gradvis innfasing av å bruke CoC-vekten istedenfor den laveste typegodkjenningsvekten, og derfor har det vært litt forskjell i hvilken egenvekt de ulike bilmerkene har blitt registrert med.


Omleggingen er også tilbakevirkende, slik at biler som ble førstegangsregistrert før man begynte å bruke CoC-vekten vil få oppdatert egenvekten i registeret til Statens Vegvesen etter hvert. Det vil derimot ikke sendes ut nye vognkort, så enkelte vil oppleve at det er to ulike egenvekter i vognkortet og i appen til Statens Vegvesen. Hvis bilen får nytt vognkort, enten fordi den blir solgt, avregistrert eller lignende, vil det nye vognkortet oppdateres med ny egenvekt.


Merk at den maksimalt tillatte totalvekten vil være den samme, selv om egenvekten endrer seg. Hvis egenvekten endrer seg, betyr det også at nyttelasten vil endre seg.

Er det noe jeg kan gjøre for å øke nyttelasten på bilen min?


Hvis du allerede eier bilen, er det ikke så mye du kan gjøre utover å ikke ha med deg mer enn nødvendig når du skal ut og kjøre. Hvis det står store felger på bilen, kan du vurdere å bytte til en eller to størrelser mindre.


Hvis du er i en kjøpssituasjon og har funnet en spesifikk bilmodell du er ute etter, får du best nyttelast ved å velge vekk panoramatak (utgjør +/- 70 kg) og de største felgene. Hengerfeste er tyngre enn man skulle tro (+/- 35 kg), så velg gjerne vekk dette hvis du ikke trenger det.


Hva gjør jeg hvis bilen er mye tyngre enn jeg fikk oppgitt da jeg kjøpte den?


– Det stilles strengere krav til en profesjonell bilforhandler enn en privat bilselger, men feil opplysninger om bilens egenvekt og totalvekt vil uansett kunne være grunnlag for en reklamasjon. Feil opplysninger om dette vil etter vår vurdering kunne gi grunnlag for et krav om prisavslag, forklarer Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat.

I første omgang bør du ta kontakt med selger av bilen. Hvis det ikke fører frem, har NAF-medlemmer tilgang til juridisk bistand.


Jeg skal kjøpe ny bil, hva bør jeg passe på?


Hvis du har lest helt hit, kommer ikke dette svaret som en overraskelse: ikke se deg blind på hvor stort bagasjerommet er, husk også å sjekke hvor mange kilo nyttelast bilen har. Hvis du kjøper bil av en forhandler, still spørsmål om tilgjengelig nyttelast og sørg for å få dette skriftlig med i kontrakten. Da står du tryggere dersom noen opplysninger skulle vise seg å ikke stemme.


Hvis du har mulighet, kjør innom en vekt når du prøvekjører bilen.

Hvordan skal jeg regne ut hvor mye vekt bilen kan lastes med?


I bilens vognkort eller via appen til SVV oppgis bilens egenvekt og maks tillatte totalvekt. Skal du jobbe med reelle vekter, må du veie bilen på en av SVVs vekter og trekke fra maks tillatte totalvekt.
Sjåføren teller 75 kg i alle godkjenninger. Veier man mer, går det av nyttelasten.
Som oftest oppgir de aller fleste bilens egenvekt inkludert sjåføren (75 kg).

Selve regnestykket blir slik
(bilens vekt+sjåfør) - max tillatte totalvekt = Nyttelast


Hvilke biler har god nyttelast?


I denne artikkelen finner du full oversikt over elbilene med rikelig med nyttelast.


Hva gjør jeg hvis bilen min har for lav nyttelast?


Her har du flere alternativer, avhengig av lommebok og situasjon. Det mest åpenbare er å redusere hvor mye du tar med deg, både av folk og bagasje. Er dere derimot en familie på fire-fem stykker, er det kanskje ikke så enkelt å pakke lettere. Hvis bilen har hengerfeste, kan et alternativ være å dra med seg en liten henger til bagasjen. Merk at det må være en separat henger, ikke en boks man setter på hengerfestet.


Hvis det å sette igjen partneren hjemme eller å hekte på en henger ikke er et alternativ, må du kanskje vurdere å bytte ut bilen med en som har bedre nyttelast.


Må man egentlig ha så mye nyttelast?


Nei, det kommer helt an på hvilke behov du har. Jo flere passasjerer og mer bagasje du er avhengig av å ha med deg, dess viktigere er nyttelasten. En familie som reiser mye på bilferie med tenåringsbarn vil ha andre behov enn en alene-kjører eller et par. Med andre ord, om høy nyttelast er viktig for deg, er det bare du som kan svare på.