Derfor skal du bry deg om nyttelast
Ikke bare er det ulovlig å laste for mye i bilen, det kan også være trafikkfarlig. Se hva som skjedde da vi testet en overlastet bil på bane.
Hva skjer når vi overfyller en elbil og tester den på øvingsbane? Det kan du se selv i videoen ovenfor.
Kort fortalt:
- Overlast går ut over kjøreegenskapene til bilen og kan være trafikkfarlig
- Elbiler har ofte mindre nyttelast enn bensin-, diesel og hybridbiler.
- Overlast kan gi garantiproblemer
Elbiler har lavere nyttelast
Fra bensin- og dieselbiler er vi vant med at det er noenlunde samsvar mellom tilgjengelig plass og tillatt nyttelast, det vil si hvor mye vekt du kan ha i bilen. Hadde du stort bagasjerom, hadde du mest sannsynlig mulighet til å fylle det opp med bagasje.
Sånn er det ikke nødvendigvis med elbiler. Ikke bare har disse tunge batterier, men elbiler som selges i Norge har ofte et høyt utstyrsnivå, med panoramatak, store felger og alt tenkelig ekstrautstyr.
Alt dette veier en del og går ut over hvor mye du kan ta med deg i svært mange elbilmodeller.
Men er det egentlig noe å bry seg om?
Det korte svaret er ja!
Overlast kan være farlig
Bilens maksimalt tillatte totalvekt er satt av en grunn. Bremser, hjuloppheng og lignende er montert basert på å tåle den vekten, så det å kjøre med overlast påvirker kjøreegenskapene til bilen. Overlast går rett og slett utover trafikksikkerheten.
Teknisk konsulent hos NAF, Tom Andre Nilsen forklarer:
– Den svingen du er vant til å ha god kontroll gjennom, blir vanskeligere å holde når bilen er tyngre enn den er beregnet for å være. Bremselengden vil også forlenges. Skulle noe oppstå og du må foreta en kritisk manøver, er det ikke sikkert at marginene er på din side når bilen er overlastet, sammenlignet med en normalt lastet bil.
Det kan vi se med egne øyne i videoen ovenfor. Gjennom svingen blir det tydelig at den overlastede bilen fort kommer over i motgående kjørefelt når den holder samme hastighet som den tomme bilen.
I bremsetesten vi utførte på banen, økte bremselengden med 3,8 prosent når bilen var overlastet.
I utgangspunktet høres dette ikke så mye ut, men der hvor den tomme bilen stanser, holder den overlastede bilen fremdeles 22 kilometer i timen. Det betyr at det hinderet en tom bil klarer å stoppe for, ville den overlastede bilen treffe med en kollisjonskraft på 4,7 tonn.
Dersom du havner i en ulykke og etterforskningen viser at bilen din har vært for tung, risikerer du også avkortning i forsikringen.
Overlast kan ødelegge ferien
Å kjøre med overlast kan få en rekke konsekvenser. Det mest åpenbare: det er ulovlig å kjøre med overlast. Reglene for vanlige personbiler sier at ved overlast inntil 500 kilo, må du kvitte deg med overlasten på stedet før du får lov til å kjøre videre. Har du mer enn 500 kilo i overlast, kan du bli politianmeldt.
Et typisk scenario er om du skal på bilferie med familien. To voksne og to til tre barn, hvor all ledig plass i bilen er fylt opp av alt man trenger på tur: klær, proviant, leker og elektronikk, gummibåt, sykler og så videre. Det skal riktignok mye til å komme opp i mer enn 500 kilo overlast i en slik situasjon, men selv om du ikke blir bøtelagt eller anmeldt, ville det legge en solid demper på feriestemningen om du må sette igjen bagasje eller passasjerer før du får lov til å kjøre videre.
«Reglene for vanlige personbiler sier at ved overlast inntil 500 kilo, må du kvitte deg med overlasten på stedet før du får lov til å kjøre videre.
Det er også fort gjort å gå i fella dersom du skal fylle bilen med venner eller kollegaer på tur. Her er det verdt å merke seg at regelverket for hvor mange personer bilen registreres for, går ut fra en standardvekt på 75 kg per person.
Noen bilmodeller har såpass lav nyttelast at det kun er plass til tannbørster hvis du har med fire passasjerer i bilen - og det er hvis alle veier 75 kg eller under.
Gjennomsnittsvekten til norske menn er 86,6 kg.
Hva er nyttelast?
Nyttelast den vekten du har lov til å ha med i kjøretøyet. Dette inkluderer passasjerer og bagasje. Tillatt nyttelast finner du ved å ta den maksimalt tillatte totalvekten og trekke fra egenvekten til bilen.
Overlast bryter garantivilkårene
I en spørrerunde NAF har gjort, oppgir de fleste produsentene at det å kjøre med tyngre last enn det bilen er beregnet for, vil kunne være et brudd på garantivilkårene.
For eksempel skriver Polestar at "garantien ikke dekker feil som skyldes feilaktig, unormal eller uriktig bruk av produktet. Kunden må følge alle Polestars anvisninger for bruk, dette omfatter også last."
«Garantien ikke dekker feil som skyldes feilaktig, unormal eller uriktig bruk av produktet. Dette omfatter også last.
Polestar
Egenvekt og nyttelast i vognkortet er veiledende
Inntil nylig ble biler registrert med den laveste egenvekten oppgitt i typegodkjenningen. Dette er en prismessig fordel for kjøretøy hvor avgifter beregnes ut fra vekt, men det gjør det også mindre oversiktlig å finne ut hvor mye nyttelast du reelt har tilgjengelig.
Hvis du er blant de som tenker "Neida, det står jo i vognkortet", så må du følge med nå:
I vognkortet står det nemlig også at "Egenvekt og nyttelast er veiledende - avhengig av utstyr". Den faktiske egenvekten til akkurat din bil kan derfor være vesentlig høyere. Og da har du mindre nyttelast enn det som står i vognkortet.
– Den eneste måten du kan være helt sikker på hva bilen din veier, er å få veid den. Pleier du å ha full bil når du skal på tur, bør du legge turen innom vekta før dere kjører av gårde, formaner Nilsen.
Hva er egentlig nyttelast?
Enkelt forklart er nyttelast den vekten du har lov til å laste i kjøretøyet. Dette inkluderer passasjerer og bagasje. Tillatt nyttelast finner du ved å ta den maksimalt tillatte totalvekten og trekke fra egenvekten til bilen. Vekten av sjåfør er inkludert i bilens egenvekt, men her går man ut fra en standardvekt på 75 kg. Hvis sjåføren veier mer enn dette, går overskytende vekt også av nyttelast-kvoten.
Dersom bilen lastes slik at den er tyngre enn maksimalt tillatt totalvekt, er den overlastet - og det bør du absolutt unngå.
Publisert: 28. mars 2023
Sist oppdatert: 13. november 2024