Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

En elbil kjører på fjellet

Dette mener NAF om elbil

NAF kjemper for enklere lading og bedre forbrukerinformasjon.

© NAF

Det finnes over 600 000 elbiler i Norge. Hver femte personbil på veien er en elbil.

Fram mot 2030 skal nesten én million forbrukere skaffe seg elbil, mange av dem for første gang. Det krever at lading er enkelt, og at det finnes relevant og tydelig forbrukerinformasjon for den som skal kjøpe elbil.

Det må bli enklere å lade elbil

Det må bli enklere å lade. Fra 1. januar 2023 ble det krav om kortlesere på alle nye ladestolper, noe vi har støttet.

Vi mener likevel at det viktigste myndighetene kan gjøre nå, er å kreve åpen, digital lading på alle ladestasjoner. Det betyr i praksis at du kan bruke din ene favorittapp på telefonen til å starte, stoppe og betale for lading på alle ladestasjoner, framfor som i dag hvor du trenger 12-15 forskjellige apper for å betale for lading.

Dette skal du få vite når du kjøper elbil

Vi jobber for at du som skal kjøpe elbil får så god forbrukerinformasjon som mulig.

Vi har blant annet krevd at bilforhandlerne informerer deg om en så realistisk vinter-rekkevidde som mulig. Det er fordi elbilene kan miste så mye som en tredel av rekkevidden selv i milde vintertemperaturer.

Andre NAF-krav dreier seg om standarder for hvordan sommer-rekkevidde, batteristørrelse og ladehastighet oppgis. Du kan lese mer om dette her.

Avgiften på elbil bør ikke øke

Per november 2023 var fire av fem nye personbiler elbiler. Grunnen til at elbilen selger så mye er blant annet lave kjøpsavgifter, og at den er mye billigere i drift enn en bensin- eller dieselbil.

Elbilen var lenge helt moms- og avgiftsfri, men fra 1. januar 2023 ble kjøpssummen over 500 000 kroner momsbelagt.

I tillegg kom en vektavgift for alle biler på 12,50 kroner per kilo over 500 kilo, som slår ekstra uheldig ut for elbiler fordi de på grunn av batteriet er tyngre enn bensin- og dieselbiler.

Stortinget har fastsatt et mål om at alle nye personbiler som selges fra 2025 skal være nullutslippsbiler, som i praksis betyr elbiler. Økte avgifter kan ta oss lenger vekk fra dette målet.

Vi mener at avgiftene på elbil må settes på en måte som gjør at man ikke mister 2025-målet av syne. Vi var sterkt mot å innføre den nye vektavgiften på personbiler. Derfor var det et viktig gjennomslag at avgiften ikke skal øke i 2024.

Foreløpig er 2024 siste år med en momsgrense på 500 000 kroner for elbiler. Ennå er det ikke avklart hva som skjer videre med denne grensen etter 2024. NAF jobber for at det fortsatt skal være lave kjøpsavgifter på elbiler.

Fordeler for deg med elbil!

Som medlem i NAF får du gode fordeler som forsikring, billån og lading. Vi står også klare for å hjelpe deg med vedlikehold, verkstedtjenester og service.

Illustrasjon av elbil som lader