Dette er unikt for elbilen:
- Husk at jekken du bruker må tåle vekten av elbilen.
- Pass på så du ikke skader batteriet når bilen løftes med jekk.
- Dekkene kan være tunge, så pass på ryggen.
Slik skifter du hjul på en elbil
Å skifte hjul på elbil er nesten som å skifte hjul på bensin- og dieselbil. Men det er et par ting du må passe på. Teknisk rådgiver i NAF, Tom Andre Nilsen, guider oss gjennom prosessen.
Finn frem alt du trenger før du setter igang.
Aller først
Gå grundig over alle hjulene. Dekkene skal være hele og pene, uten slitte partier eller buler noe sted.
Sjekk også at dekkene har god nok mønsterdybde.
- På sommerdekk er kravet minst 1,6 millimeter, men vi anbefaler minimum 3 millimeter.
- På vinterdekk er kravet 3 millimeter, men vi anbefaler minimum 4 millimeter.
Disse sommerdekkene har en mønsterdybde på 5,6 millimeter og får derfor godkjent-stempel av teknisk rådgiver.
På elbiler er det viktig å lokalisere jekkepunktet for å unngå skader på batterikassa. Noen bilmerker, slik som Tesla, har en egen jekkemodus du må sette bilen i før du jekker den opp.
Løft bilen litt opp:
For å være sikker på at bilen står støtt på jekken, løfter teknisk rådgiver bilen såvidt opp fra bakken før han løsner boltene litt. Da holdes hjulet igjen av bakken slik at det ikke spinner rundt, samtidig som jekken avlaster for vekten. Han får også kontrollert at jekken beveger seg slik den skal mot underlaget.
En latmannsarm er kjekk å bruke.
Nå skal bilen løftes
Jekk opp til hjulet går fri av underlaget. Hvis det skal skiftes til større hjul, må du passe på å ha god nok klaring til å få de nye hjulene på.
Nå kan du skru løs boltene og løfte av hjulet.
Legg hjulboltene/mutterne et lurt sted, så de ikke forsvinner for deg.
Ta en sjekk på innsiden
Når hjulet er av, bør du ta en kikk på hvordan det ser ut bak det. Er bremseskivene hele? Enn bremseslangene, er de uten sprekker eller tegn til lekkasjer?
Ekstratips når hjulet skal på:
Latmannsarmen kan også brukes til å hjelpe å få løftet hjulet på plass.
Stram hjulboltene/mutterene i stjerneformasjon, for eksempel med et hjulkryss. Ved å stramme litt av gangen, fremdeles i stjerneformasjon, sørger du for at felgen sentrerer seg riktig på navet.
Den lille, hvite plastkoppen gjør at du unngår å ripe opp felgen.
Bruk en momentnøkkel for å sikre at boltene trekkes til med riktig kraft. Det skal strammes akkurat passe, verken for løst eller for stramt.
Nå er du nesten i mål, men før du rydder bort hjulene du nettopp har tatt av bilen, gi de en god vask og merk de tydelig med hvor de satt.
Så er det bare å gjenta prosessen på de tre andre hjulene. Lykke til!
Sjekk mønsterdybde
Når du kjører er det bare en liten håndflate per hjul som har kontakt med bakken. Mønsteret drenerer bort vann slik at du ikke får vannplaning og mønsteret på vinterdekk er laget for å «klistre» seg fast i underlaget.
Kravene til vinterdekk er 3 millimeter mønsterdybde.
NAF anbefaler 4 millimeter.
Skaff en passende jekk til hjulskiftet
Når du kjøper bil kan det følge med jekk til bilen, vi råder til å la den ligge for den kan være litt knotete å bruke. Invester heller i en garasjejekk da de tåler mer vekt og er mer stabile. Har du en lav bil trenger du en jekk som er lav nok til å trilles under. Bruk tommestokk under bilen og sjekk høyde på jekken i butikken.
Her er våre tips:
Hvis du skal sette bort hjulskiftet
Stadig flere velger å sette bort hjulskiftet, enten det er av profesjonelle, foreninger eller venner. Her er noen tips du bør huske på:
Få hjulskiftet gjort der du er!
La Noddi skifte hjulene dine – enten er du hjemme eller på jobb, slik at du kan bruke tiden din på andre ting.
Husk etterstramming!
Ting som skrus av og på kan løsne, og trenger kanskje etterstramming. En av de vanligste utrykningene til våre bergere er biler som har mistet hjul etter hjulskift.
Etter fire-fem mil bør du ta fram momentstaven eller hjulvinnen igjen og sjekke at bolter eller muttere sitter som de skal. Er de løse, stram til med riktig moment.