Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Lader til elbil – en enkel oversikt

Forvirret over standarder på lading av elbiler? Her er en enkel oversikt over hvordan ladekabler og kontakter ser ut.


Elbil ladekabler
Forskjellige ladekabler: De vanligste kontaktene for lading er (fra venstre) CHAdeMO, CCS og Type 2.

Kort fortalt om ladestandarder

  • Lading med vanlig stikkontakt er ikke anbefalt av sikkerhetsårsaker
  • CCS og CHAdeMO er de vanligste standardene for hurtiglading
  • Type 2-ladekabel kan brukes til lading hjemme og ved enkelte destinasjonsladere

To måter å lade på

Før vi forklarer standardene, må vi forklare hvordan en elbil lades.

AC-lading (Saktelading)

AC står for Alternating Current, og innebærer lading med opptil 22 kW effekt. Dette er den typen lading elbilen gjør hjemme eller ved en destinasjonslader.

Mann plugger ladekabel i bil
Lading hjemme: Hjemmelading med en Type 2-kabel. © NAF

Når du lader hjemme, på hoteller eller ved kommunale ladeplasser med vanlig stikkontakt eller Type 2- eller Type 1-kabel, sitter selve batteriladeren i bilen. En hjemmelader er altså ingen lader i sin rette forstand, men et strømpunkt som er trygt, tilpasset og tåler høy belastning over tid. Den fysiske laderen sitter i bilen og kan for eksempel klare å lade bilen med 7,4 kW. Selv om laderen på veggen klarer å gi 22 kW, får du likevel kun 7,4 kW, siden dette er bilens begrensning.

DC-lading (Hurtiglading)

DC står for Direct Current, og innebærer raskere lading med høyere kW-effekt. Dette er den typen lading elbilen gjør ved en hurtigladestasjon.

Kvinne plugger elbillader i bil
Lading på veien: Hurtiglading ved en hurtigladestasjon med CCS-kontakt. © NAF

Når du lader ved en hurtigladestasjon, trengs ikke laderen om bord i bilen. Strømmen fra den kraftige hurtigladeren hopper bukk over bilens lader og går direkte til batteriet. Hurtiglading er derfor mye raskere enn hjemmelading. Bilens elektronikk og laderens elektronikk snakker sammen og sørger for at bilen ikke får mer strøm enn den tåler.

Forskjellige standarder for hjemmelading

For en fersk elbilist kan kabler, standarder og ladehastighet virke forvirrende. Her er de forskjellige standardene:

Illustrasjoner av ladekontakter
Ulike standarder: I tillegg til de fire standardene, kommer elbiler med en nødlader til bruk i stikkontakt. © NAF

Ladestandard Type 1

Dette er en type som ikke er vanlig på stasjoner for hurtiglading, men som mange elbiler (blant annet Kia Soul i kombinasjon med CHAdeMO for hurtiglading) har for lading fra kontakter eller ladeboks hjemme. Type 1-standarden kan lade med opptil 19 kW, avhengig av laderen om bord i bilen. Type 1 blir en stadig sjeldnere standard.

Lader holdes foran en ladeplugg
Lite brukt i dag: Type 1 ladekabel og ladeport. © NAF

Ladestandard Type 2

De fleste elbiler leveres nå med en Type 2-kabel. Den erstatter lading fra en vanlig stikkontakt dersom du har installert en ladeboks hjemme. På mange kommunale ladeplasser, hoteller og borettslag er det også denne standarden som er vanlig.

blå elbil ladekabel på bakken
Type 2-ladekabel: Den kan brukes til lading med lavere effekt, som ved hjemmelading eller destinasjonsladere.

Har du bil med CCS-inngang, passer en Type 2-kabel i «halvparten» av CCS-inngangen på bilen.

Ladeport i elbil
Ladeport: Type 2-ladepluggen bruker kun den øverste ladeporten, mens begge ladeporter benyttes ved CCS-lading. © NAF

Ladestandard CCS

Denne lade-standarden er utviklet av amerikanske og europeiske bilprodusenter. CCS har blitt den vanligste standarden for hurtiglading.

Mann holder ladekabel
Hurtiglading: CCS-ladekabel som er festet til en hurtiglader. © NAF

Ladestandard CHAdeMO

Opprinnelig en japansk ladestandard, som også Peugeot, Citroen og Kia har brukt på sine elbiler. CHAdeMO som ladestandard blir stadig mindre vanlig, og de fleste biler leveres i dag med CCS.

nærbilde av elbil-ladekabel og ladeport
Stading mindre brukt: Ladeporten til høyre er av typen CHAdeMO.

Vanlig stikkontakt (Nødlader)

Mange elbiler leveres med en kabel for lading fra vanlig stikkontakt som standard. Kabelen har gjerne en liten boks som regulerer ladingen og fungerer som en sikring. Denne lademetoden går relativt sakte – maksimalt rundt 3 kW i timen.

Vanlige stikkontakter er ikke beregnet for å levere høy strømstyrke over lang tid, og dårlig kontakt og smuss kan føre til varmgang både på selve kontakten og i ledningsnettet.

Elbillader i stikkontakt
Ikke anbefalt: Lading i stikkontakt kan brukes i nødstilfeller, men er ikke anbefalt på grunn av risiko for varmgang og i verste fall brann. © NAF

Det er ikke lenger lov å legge opp stikkontakt til lading av elbil. Når det gjøres en ny installasjon for lading hjemme, er det påbudt å montere en ladestasjon.

Hvis du allerede har lagt opp en dedikert stikkontakt til lading, kan du fremdeles bruke denne gitt at den er installert i henhold til tidligere gjeldende NEK400. Det vil blant annet si at det må være jordfeilvern av type B i sikringsskapet. Dette kan du lese mer om i vår guide til sikker lading hjemme.

Kan jeg bli straffet hvis jeg lader med en vanlig stikkontakt?

Ikke direkte, nei. Men hvis du lader regelmessig ved en vanlig stikkontakt som ikke oppfyller kravene til sikkerhet, vil du risikere avkortning i forsikringen dersom noe skulle skje. Et annet scenario er at ved en elkontroll vil du bli pålagt å montere en ladeboks.

Merk at en dedikert ladeboks er det tryggeste alternativet, både fordi den eliminerer feilbruk og fordi den har ekstra sikkerhetsmekanismer.

Om du er nødt til å bruke en vanlig stikkontakt i en nødssituasjon, bør du justere ned ladingen til fem eller åtte ampere. Dette kan gjøres på enkelte elbiler og vil sørge for at bilen trekker litt mindre ut av kursen for å unngå varmgang og overbelastning.

Publisert: 16. november 2023

Sist oppdatert: 5. november 2024

Kasper Furulund Frøjd,

Les også


Fant du det du lette etter?