Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Lønner elbil seg når det er høye strømpriser?

Lading av elbil hjemme er stort sett billigere enn å fylle drivstoff på bensin- og dieselbiler. Men hvordan ser regnestykket ut når det er høye strømpriser?


Mann som bruker hjemmelader på elbil
© NAF

Kort fortalt

  • Lading av elbil hjemme er vanligvis billigere enn å fylle dieselbilen.
  • Selv når strømprisene er høye, er det gunstig med elbil.
  • Strømstøtten gir god hjelp til elbilistene.

Fordeler for deg med elbil!

Som medlem i NAF får du gode fordeler som forsikring, billån og lading. Vi står også klare for å hjelpe deg med vedlikehold, verkstedtjenester og service.

Illustrasjon av elbil som lader

Dyr strøm

De siste årene har nordmenn til tider opplevd svært høye strømpriser, med pristopper over 6 kroner per kilowattime (kWh) på det verste.

Når strømmen er dyr, er det lett å tenke at bensin- og dieselbil må være billigere i drift enn elbil.

Vi har regnet på det, og konklusjonen er at lading av elbil hjemme er svært gunstig. Elbileiere får god hjelp av strømstøtten, som sørger for et betydelig kutt i ladeutgiftene hjemme.

Stor forskjell

I utregningene har vi sett på hvor mye det koster i måneden å lade en elbil som kjører 1000 kilometer og har et forbruk på 0,19 kWh per kilometer.

Dette sammenlignes med hva det koster å kjøre en dieselbil, forutsatt en literpris på 20 kroner og et forbruk på 0,65 liter per mil.

Først har vi sett på den månedlige utgiften dersom spotprisen gjennomsnittlig ligger på 2 kroner per kWh. Nettleie og avgifter er lagt til i regnestykkene.

Vi har inkludert prisen med og uten strømstøtte, for å vise hvor stor betydning den har.

Som diagrammet viser må elbilister betale litt over 300 kroner i måneden for lading hjemme dersom strømprisen gjennomsnittlig ligger på 2 kroner per kWh. Dette forutsetter strømstøtte på 90 prosent av det som overstiger 73 øre per kWh.

Uten strømstøtten måtte du i dette eksemplet betalt nesten dobbelt så mye for å lade elbilen.

Med en drivstoffpris på 20 kroner literen koster det til sammenligning 1300 kroner i måneden for en dieselbil som kjøres 1000 kilometer og har et forbruk på 0,65 liter per mil. Det er altså betydelig billigere å lade elbil enn å fylle drivstoff.

Strømstøtten viktig for elbilister

Dersom den gjennomsnittlige spotprisen en måned hadde steget til hele 6 kroner per kWh, mens diesel hadde ligget på 20 kroner literen, ville lading av elbil vært noen hundre kroner dyrere enn dieselbil – om det ikke hadde vært for strømstøtten.

På grunn av strømstøtten koster lading av elbil hjemme fortsatt mindre enn en tredjedel av prisen for å fylle diesel.

Som eksemplene viser sørger strømstøtten for at det er betydelig billigere å lade enn å fylle diesel, selv med svært høye strømpriser.

Lad smart

Selv om det er billigere å lade elbilen enn å fylle dieselbilen, er det lurt å likevel tenke gjennom hvordan du lader mest økonomisk.

Strømmen er som regel billigst når færrest bruker den, altså om natten. Du kan styre ladingen enten ved å sette tidsstyring på bilen, eller styre det med en app tilknyttet bilen eller strømselskapet.

Har du ikke tilgang til apper eller smartlading, kan du rett og slett gjøre det på den manuelle måten ved å plugge i bilen til lading rundt klokken ti om kvelden. Da vil du utnytte lavere strømpriser og få en hyggeligere strømregning.

Husk at du ikke må lade med vanlig stikkontakt, på grunn av brannfare. Med en egen ladeboks installert kan du lade med god samvittighet om natten.