Kort fortalt om elbil og kolonnekjøring
- Lad opp batteriet før fjellovergangen
- Ha med varme klær, mat og litt drikke
- Bruk nødblink og følg brøytemannskapenes instrukser
Kolonnekjøring og dårlig vær er en svært krevende øvelse for bilisten. Snøføyke gjør at veien fort føyker igjen, selv med en brøytebil forrest i kolonnen.
Skal du passere en fjellovergang i dårlig vær gjelder det å være forberedt. Det er sjelden lademuligheter midt på fjellet, og uansett risikabelt å måtte forlate en kolonne fordi man er strømtom. Bilberging under slike forhold kan også være en utfordring.
Derfor er det viktig å lade bilen før man kommer til fjellovergangen. Finn laderen som er nærmest fjellet, og kjør batteriet varmt før du lader. Da bruker du kortest mulig tid på ladingen.
Les også: Skikk og bruk på ladestasjoner
Vær forberedt på full stans i snøføyke
Alle som skal passere områder med krevende vær bør være forberedt på det verste, nemlig full stans. Sørg for å ha med varme klær til alle, og at klærne er lett tilgjengelig. Ha også refleksvest lett tilgjengelig, og gjerne en spade om du skulle kjøre deg fast. Husk også lykt som ikke er avhengig av strøm fra bilen.
Det er også lurt å gjøre seg kjent med hvor slepekroken på bilen er, og hvordan den festes. Les også hva produsenten av bilen sier om sleping av elbilen.
Har du kjettinger som passer til akkurat din bil, bør du vite hvordan de settes på. Tren på forhånd under kontrollerte forhold.
Følg med på bilen foran når du kjører, og bruk nødblink og eventuelt tåkebaklys om det er tett snøføyke.
Les også: Slik forbereder du bilen på kulden
Ha med mat og drikke
Det kan hende at kolonnen tar mer tid enn antatt. Da er det smart å ha med litt å spise og drikke. Varm drikke og vann og en matpakke eller kjeks kan være avgjørende, ikke minst for utålmodige barn.
Og med blodsukkeret på plass er det lettere å beholde god stemning ombord. Dermed får sjåføren konsentrert seg om å kjøre forsvarlig.
Brøytemannskapene bestemmer
Det er brøytemannskapene som bestemmer hvor mange som får være med i kolonnen. De vet hvordan forholdene er over fjellet og hvor mange som er forsvarlig å ha med i hver kolonne. Det kan være kjedelig å måtte vente på neste runde, men det er for din egen sikkerhet om du må vente. Det skal ikke være flere mennesker og biler i hver kolonne enn det redningsmannskapene har mulighet til å redde ut.
Mannskapene kan også avvise bilister som ikke er godt nok forberedt.
Står det at fjellovergangen er stengt, betyr det også at det ikke er forsvarlig å kjøre over. Velger man å ta sjansen, risikerer man å møte motgående brøytebil med kolonne, og da kan det oppstå farlige situasjoner. Er veien stengt, vent på instrukser og på din tur. Ved kolonnekjøring regnes som regel veien som enveiskjørt av brøytemannskapene.
Elbilens fordel: Varmeapparat uten eksos!
Skulle kolonnen bli stående fast i en tunnel eller i snøfokk har elbilen den store fordelen at varmeapparatet fortsatt kan gå, uten farlige avgasser som fra en bensin- eller dieselmotor. Det forutsetter selvsagt at man har nok strøm.
Eksos er farlig, uansett hvor ren motoren er, og derfor må man være varsom med å la bensin- eller dieselmotorer gå når bilen står stille og inneklemt. I tunneler må forbrenningsmotorer skrus av. Selv om det er avtrekksanlegg i tunnelen, er det ikke sikkert dette kan ta av for en hel kø med biler som står stille.
Med nok batteri og gode forberedelser er elbilen perfekt, også under krevende norske vinterforhold.
Lurer du på hvordan elbilene gjør det om vinteren? Vi har testet!
Så langt gikk elbilene på vinteren