Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Slik lader du best i kaldt vær

Elbilene lader saktere i kulda. Med noen enkle grep kan du allikevel få opp hastigheten og ladeeffekten.


Vinterkledd mann ved lader.
© NAF

Kort fortalt

  • Elbilene lader saktere i kulda, men det finnes grep du kan ta
  • Legg ladestoppet mot slutten av turen
  • Bruk forvarming av batteri, dersom bilen din har det

Fordeler for deg med elbil!

Som medlem i NAF får du gode fordeler som forsikring, billån og lading. Vi står også klare for å hjelpe deg med vedlikehold, verkstedtjenester og service.

Illustrasjon av elbil som lader

Lading i kulde

Har du kanskje lagt merke til at elbilen din lader tregere i kuldegrader?

Det er helt normalt, for batteriet er som folk flest og trives best i sydentemperatur på rundt 20-30 plussgrader.

Siden elbil-batteriet trives best rundt 30 grader, er det rett og slett vanskelig å kjøre batteriet varmt nok til å lade optimalt om vinteren.

Det er imidlertid noen enkle grep du kan ta for å lade raskere også når gradestokken kryper langt ned i det blå.

Her er fem enkle råd for rask og økonomisk lading om vinteren:

1: Lad etter å ha kjørt en stund

Batteriet på en elbil lader best når det er driftsvarmt, altså at temperaturen inni selve batteriet når en viss temperatur. Hvis du vil at ladestoppet skal gå fortest mulig bør du derfor ha kjørt i minst et par timer i høy hastighet for å kjøre batteriet så varmt det går an på vinteren før du lader.

2: Forvarming av batteriet før hurtiglading

Hvis elbilen din har et system for forvarming av batteri før hurtiglading, er det lurt å benytte seg av dette både sommer og vinter.

Da varmes batteriet opp automatisk før du ankommer ladestasjonen, som gjør at du lader med høyere effekt.

Hvis bilen har forvarming, starter som regel forvarmingen dersom du legger inn en ladestasjon som destinasjon i navigasjonen.

3: Ha lite igjen på batteriet

Hvis det passer, bør du vente med å lade til du har mellom 10 og 20 prosent igjen på batteriet. Starter du lading ved lav batterikapasitet, bidrar det til å varme opp batteriet – som igjen gjør at du lader raskere.

Men husk - det er ikke lurt å gamble med å rekke frem til en ladestasjon med lite batteriprosent. Er du i tvil om du vil nå frem til neste ladestasjon, er det bedre å stoppe for tidlig enn for sent.

4: Velg riktig lader

Alle biler lader forskjellig, og det er lurt å lese seg opp på hvordan akkurat din bil lader. Det er bortkastede penger å betale for en lynlader som leverer 300 kW hvis bilen din uansett ikke klarer å ta imot mer enn 50 kW.

Det er også verdt å tenke på at det kan være greit å velge 50 kW-laderen hvis batteriet ikke er varmt når du skal lade.

Du finner informasjon om hvordan bilene lader i NAFs store Elbiltest.

5: Lad til 80%, ikke 100%

De aller fleste elbiler lader veldig sakte etter 80 eller 90 prosent. Trenger du mer rekkevidde for å komme frem, lønner det seg ofte både i tid og kroner å heller legge inn ytterligere ett kort ladestopp enn å lade til 100 prosent.

Igjen, dette varierer fra bil til bil - så bli kjent med hvordan din bil lader.

Lad når du kan, ikke når du må

Alle triksene over er ment som råd for å gjøre deg til en lademester, så du får mest ut av ladestoppene dine og kan spare penger og tid.

Men det enkleste rådet vi kan gi uansett sesong er å lade når du stopper, istedenfor å stoppe for å lade.

Det vil si at hvis du uansett stopper for å handle eller fylle kaffekoppen, er det lurt å plugge i bilen i laderen og fylle opp strøm mens du handler.

Da får du kanskje mer enn nok strøm til å komme frem til destinasjonen uten et ekstra stopp, og turen tar like lang tid som den uansett ville gjort.

Har du spørsmål om elbil?

Som NAF-medlem har du tilgang på bilteknisk rådgivning. Enten du skal kjøpe, lade, ta service, selge eller trenger veihjelp til din elbil – kan vi hjelpe deg.

Smilende mann i blå skjorte