Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Ladetest på Dal vinter 2021

El Prix 2021:

Nye biler lader fortsatt på bare 50 kW

Nykommerne lader som lovet på tid, men leverer ikke nødvendigvis på effekt.

Foto: Harald Wisløff

Lading om vinteren går saktere

Vinterens test bærer preg av store sprik i hva produsenter satser på av effekt under hurtiglading. De fleste nyhetene som har kommet på markedet siden sommerens ladetest, lader med CCS og lover effekt over 100 kW. Når det er sagt, så er det overraskende mange nyheter som ikke lader med mer enn 50 kW, i tillegg til to biler som lader på CHAdeMO-plugg.

Slik fungerer ladetesten

Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.

  • Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
  • Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
  • Alle bilene lades på Ionity med unntak av Tesla som lades på Supercharger V3.

Slik gjør vi utregningene

Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.

Lading om vinteren går saktere enn på sommeren, selv også i denne testen, som ble gjennomført senere på året (mars) og i milde vintertemperaturer nærmere 0 grader.

Vinterens ladetest understreker igjen hvorfor du som kjøper skal følge mer med på hva produsenten lover av ladetid, enn effekten de lokker med.

Uoversiktlig hurtiglading

Reklamene omtaler ladehastighet på ulike måter. Noen merker oppgir ladetid fra 0 til 80 prosent, noen fra 10 til 80 prosent, noen fra 30 til 80 prosent, mens andre ikke sier hvilken intervall ladetiden gjelder for.

Hvor raskt du får ladet bilen, altså hvor mange kilowatt batteriet blir ladet med, avhenger av mange faktorer. Lader du rett etter at du har begynt å kjøre mens batteriet fortsatt er kaldt? Har du mye eller lite strøm igjen når du plugger i? Er det kaldt ute, eller en varm sommerdag?

Denne ladetesten viser at selv om du kjører og lader etter alle kunstens regler, kan det fortsatt være vanskelig å oppnå tiden og effekten produsenten lover.

Alle resultater

Så langt kan du kjøre etter 25 minutters lading

Hvor langt kan du egentlig kjøre etter å ha ladet i 25 minutter ? Vi har regnet på hvor mange kilometer du kan kjøre basert på ladekurven vi har målt for hver enkelt bil og forbruket vi registrerte i vinterens rekkeviddetest. Denne oversikten lar deg sammenligne bilenes ladeegenskaper.

Tesla Model 3 er fortsatt bilen på markedet som troner på toppen i denne sammenligningen. Det er fordi Model 3 både lader raskt, men også har veldig lavt forbruk. Du kan kjøre hele 360 kilometer med Model 3 etter 25 minutters lading.

Så langt kommer bilene:

BilmodellKilometer etter 25 minutter lading
Tesla Model 3 (2021)360 km
Porsche Taycan301 km
BMW iX3 208 km
Volkswagen ID.3 204 km
Ford Mustang Mach-E RWD203 km
Ford Mustang Mach-E AWD193 km
Volvo XC40 Recharge192 km
Polestar 2180 km
Citroën ë-C4176 km
Peugeot e-208170 km
DS3 Crossback e-Tense168 km
Opel Corsa-e158 km
Mini Cooper SE121 km
Xpeng G3116 km
Mazda MX-3077 km
Honda e 76 km
Lexus UX300e69 km

Publisert: 11. mars 2021

Anette Berve,

Fant du det du lette etter?