El Prix 2021:
Nye biler lader fortsatt på bare 50 kW
Nykommerne lader som lovet på tid, men leverer ikke nødvendigvis på effekt.
Foto: Harald WisløffLading om vinteren går saktere
Vinterens test bærer preg av store sprik i hva produsenter satser på av effekt under hurtiglading. De fleste nyhetene som har kommet på markedet siden sommerens ladetest, lader med CCS og lover effekt over 100 kW. Når det er sagt, så er det overraskende mange nyheter som ikke lader med mer enn 50 kW, i tillegg til to biler som lader på CHAdeMO-plugg.
Slik fungerer ladetesten
Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.
- Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
- Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
- Alle bilene lades på Ionity med unntak av Tesla som lades på Supercharger V3.
Slik gjør vi utregningene
Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.
Lading om vinteren går saktere enn på sommeren, selv også i denne testen, som ble gjennomført senere på året (mars) og i milde vintertemperaturer nærmere 0 grader.
Vinterens ladetest understreker igjen hvorfor du som kjøper skal følge mer med på hva produsenten lover av ladetid, enn effekten de lokker med.
Uoversiktlig hurtiglading
Reklamene omtaler ladehastighet på ulike måter. Noen merker oppgir ladetid fra 0 til 80 prosent, noen fra 10 til 80 prosent, noen fra 30 til 80 prosent, mens andre ikke sier hvilken intervall ladetiden gjelder for.
Hvor raskt du får ladet bilen, altså hvor mange kilowatt batteriet blir ladet med, avhenger av mange faktorer. Lader du rett etter at du har begynt å kjøre mens batteriet fortsatt er kaldt? Har du mye eller lite strøm igjen når du plugger i? Er det kaldt ute, eller en varm sommerdag?
Denne ladetesten viser at selv om du kjører og lader etter alle kunstens regler, kan det fortsatt være vanskelig å oppnå tiden og effekten produsenten lover.
Alle resultater
Så langt kan du kjøre etter 25 minutters lading
Hvor langt kan du egentlig kjøre etter å ha ladet i 25 minutter ? Vi har regnet på hvor mange kilometer du kan kjøre basert på ladekurven vi har målt for hver enkelt bil og forbruket vi registrerte i vinterens rekkeviddetest. Denne oversikten lar deg sammenligne bilenes ladeegenskaper.
Tesla Model 3 er fortsatt bilen på markedet som troner på toppen i denne sammenligningen. Det er fordi Model 3 både lader raskt, men også har veldig lavt forbruk. Du kan kjøre hele 360 kilometer med Model 3 etter 25 minutters lading.
Så langt kommer bilene:
Bilmodell | Kilometer etter 25 minutter lading |
---|---|
Tesla Model 3 (2021) | 360 km |
Porsche Taycan | 301 km |
BMW iX3 | 208 km |
Volkswagen ID.3 | 204 km |
Ford Mustang Mach-E RWD | 203 km |
Ford Mustang Mach-E AWD | 193 km |
Volvo XC40 Recharge | 192 km |
Polestar 2 | 180 km |
Citroën ë-C4 | 176 km |
Peugeot e-208 | 170 km |
DS3 Crossback e-Tense | 168 km |
Opel Corsa-e | 158 km |
Mini Cooper SE | 121 km |
Xpeng G3 | 116 km |
Mazda MX-30 | 77 km |
Honda e | 76 km |
Lexus UX300e | 69 km |
Publisert: 11. mars 2021