Kokong EV10 Polar Wallbox
Den lille laderen fra Kokong EV10 er testens billigste vegglader til 2.500 kr. Den kommer i en rekke flotte farger, og er liten og nett. Men er det en elbil-lader?
Ladeboks fra Kokong
Modell: Kokong EV10 Polar Wallbox
Nettsted: Kokong
Pris: 2 495 kroner
Les hele saken som NAF-medlem
Få tilgang til dette innholdet og mange andre fordeler når du melder deg inn.
Fordeler
- Fin til å lade elsykkelen eller elsparkesykkelen.
Ulemper
- Ingen ladestasjon for elbil
- Støtter kun lading med 10A, som er det samme hvis du ladet rett fra husholdningskontakten.
Kokong Ev10 er en av ti ladestasjoner for elbil som er vurdert i NAFs test av hjemmeladere.
Kokong Ev10 gjør ikke mer enn nødladeren
Kokong EV10 er den eneste ladeboksen i testen som kun støtter lading med Mode 2-ladekabel, altså ladekabelen som går i en helt vanlig husholdningskontakt (schuko-kontakt) - og som ofte kalles nødladekabel.
Ladeboksen støtter lading med kun 10A, som er det samme hvis du ladet rett fra husholdningskontakten.
På nettsiden skriver Elkjøp at Kokong Ev10 overvåker bilens ladestatus og hvor mye strøm som trekkes ved hjelp av en automatisk kontroller, noe som ikke krever bruk av en app, Wi-Fi eller Bluetooth-tilkobling.
Juryen er ikke imponert
Vi har tatt en prat med testens jury, bestående av Bjørn Nyland, erfaren elbilist og tester elbiler profesjonelt, Jan Tore Gjøby, elektroingeniør og NAFs rådgiver på lading, og Richard Kampenhaug, utdannet elektriker og driver eget konsulentselskap.
På Elkjøp sin side er Kokong EV10 kategorisert som en elbil-lader, men juryen er klar i sin tale:
– Denne er veldig fin til å lade elsykkelen, men det er ikke en ladestasjon for elbil, sier Jan Tore Gjøby.
Alt som står på nettsiden høres fint og praktisk ut, men skiller Kokong EV10 seg fra det elbilen og nødladekabelen allerede gjør?
Egentlig ikke, mener juryen.
Kokong EV10 overvåker og kobler ut strømmen hvis det er noe feil under lading. Men denne funksjonaliteten ligger også i elbilenes Mode 2-ladekabel, også kalt en nødladekabel– den ladekabelen som ser ut som den har en stor kladd på seg.
Jan Tore Gjøby påpeker at Kokong EV10 vil gi et sikkerhetsaspekt til lading av en eldre elbil som lader med Mode 1, som en Buddy. Den samme sikkerheten vil du også få under lading av en elsykkel eller elsparkesykkel.
– Kokong EV10 kutter av strømmen når du er ferdig å lade, så du ikke står med spenning på etter at du er ferdig med å lade. Det i seg selv gir en trygghet, sier Gjøby.
Brosjyre og selvskryt
Det dårlige inntrykket av produktet understrekes av en brosjyre som bærer preg av å ikke ha gått gjennom korrekturen. Informasjonsarket er trykket med rød ruglestrek under ordet som er stavet feil.
I tillegg stiller vi oss undrende til at det reklameres for en designpris på esken, men den utmerkelsen fikk de for et annet produkt.
«kokong Ev10 er veldig fin til å lade elsykkelen, men det er ikke en ladestasjon for elbil
Jan Tore Gjøby
Teknisk info om Kokong EV10 Polar Wallbox
Effekt og strøm
Maks belastning / Kan justeres | 10A |
---|---|
Fra-til effekt | ikke oppgitt |
Nett | ikke oppgitt |
Fase | ikke oppgitt |
Støtter 3-fase-lading på IT (230v) | ikke oppgitt |
Brannsikkerhet og installering
Innebygget jordfeilvern type B | Nei |
---|---|
Innebygget DC feilstrømovervåking | Nei |
Samsvarerklært med IEC 62955 (Hvis "Ja" kreves ikke eksternt Type B jordfeilvern) | Nei |
Innebygget jordfeilvern Type A | Nei |
Overstrømsvern | Nei |
Låsemekanisme på Type 2 kontakt | Lader ikke med Type 2-kontakt |
IP-klasse | Ikke oppgitt |
Driftstemperatur | Ikke oppgitt |
Smartness
Lastbalansering | Nei |
---|---|
Programmere ladetider | Nei |
Lading optimalisert mot strømpris | Nei |
Kan ladeboksen kobles til internett | Nei |
App | Nei |
Støtter OCPP | Nei |
Estetikk
Vekt | ikke oppgitt |
---|---|
Størrelse | H: 110mm B: 220mm D: 98 mm |
Ulike farger | 5 farger |
Annet
Fastmontert kabel | Nei |
---|---|
Ladekontakt / -plugg | |
Kabellengde | - |
Tilgangskontroll | ukjent |
Garanti | ukjent |