Charge Amps Halo
Charge Amps Halo er en svensk design-lader med flere smarte og annerledes løsninger, men er de praktiske i hverdagen?
Ladeboks fra Charge Amps
Modell: Charge Amps Halo
Nettsted: Charge Amps
Pris: Fra 7.490kr
Les hele saken som NAF-medlem
Få tilgang til dette innholdet og mange andre fordeler når du melder deg inn.
Fordeler
- Charge Amps har tilleggsfunksjoner vi ikke finner i andre hjemmeladestasjoner.
- Praktisk med innebygget ekstra schuko-kontakt, men den kan ikke brukes samtidig som elbilen lader.
Ulemper
- Selve ladestasjonen er tung.
- Ladegrepet er annerledes, men ikke nødvendigvis bedre.
Den svenske design-laderen som skiller seg ut
Svenske Charge Amps reklamerer for en lader bygget for nordisk klima, med markedets høyeste IP-klassifisering. Ladeboksen kommer i tre varianter, og du velger på forhånd om du trenger 1-fase 16A/3,7 kW, 1-fase 32A/7,4 kW eller 3-fase 16A/11 kW.
For å velge hvilket av de tre alternativene som passer for deg, tar du utgangspunkt i installasjonen din, altså huset ditt – ikke bilen din.
Vi har tatt en prat med testens jury, bestående av Bjørn Nyland, erfaren elbilist og tester elbiler profesjonelt, Jan Tore Gjøby, elektroingeniør og NAFs rådgiver på lading, og Richard Kampenhaug, utdannet elektriker og driver eget konsulentselskap.
– Du kan like gjerne gå for den største amperen som installasjonen kan håndtere med en gang, og heller lade med lavere effekt om bilen du eier idag ikke utnytter effekten fullt ut, anbefaler Jan Tore Gjøby.
Designmessig skiller Halo seg ut. Den er laget i gjenvunnet aluminium, og har en ganske annerledes form sammenlignet med de øvrige ladestasjonene i testen. Den runde kuppelen stikker litt ut fra veggen slik at du kan bruke ladestasjonen som oppheng for ladekabelen. I tillegg er det en LED-lysstripe som lyser opp rundt og under laderen.
– Det er jo et kult og annerledes design, sier Bjørn Nyland.
– Jeg liker også designet, og jeg liker at man kan henge kabelen rundt selve ladeboksen. Du ser at en designer står bak og ikke en ingeniør. Men jeg synes ladeboksen er tung, spesielt med tanke på hvor lite festeanordningen er. Jeg hadde gått og kjent på den hver dag for å se om den holdt på å løsne. sier Richard Kampenhaug.
Det følger med skruer i esken for montering av ladeboksen, men de er Kampenhaug skeptisk til.
– Det er rett og slett for dårlige skruer for størrelsen og tyngden på laderen. Det kunne de spart seg for, sier elektrikeren.
Charge Amps Halo er en av ti ladestasjoner for elbil som er vurdert i NAFs test av elbilladere.
Annerledes ladegrep
Det er flere funksjoner med denne hjemmeladestasjonen som skiller seg ut fra konkurrentene. Selve ladestasjonen har en litt annerledes form. Spesielt selve ladepistolen skiller seg vesentlig ut fra konkurrentene ved at den er flat og holdes flatt mot håndflaten enn at brukeren tar et grep rundt pistolen.
– Vi er vel blitt vant med et pistolgrep? Jeg synes det er et unormalt grep, jeg vet ikke om jeg liker, sier Gjøby.
– Det kan være et krevende grep på bilene hvor ladeporten er langt nede, som Nissan Leaf og MG. Det er det greit å tenke gjennom hvis man eier disse merkene, sier Bjørn Nyland.
Kan lade elsykkelen, men ikke samtidig
Charge Amps har ytterligere en unik funksjon vi ikke har funnet på andre ladere. Gjemt på undersiden av laderen er en schuko-kontakt, slik at du kan lade elsykkelen eller koble inn motorsagen.
Da blir laderen rett og slett et ekstra uttak i eller utenfor garasjen.
Juryen er todelt om det er en funksjon de liker.
– Kontakten gir ikke strøm så lenge type 2-pluggen er i bruk, det er nok for å oppfylle krav som stilles til ladestasjonen. Da er med en gang bruken litt mer begrenset, sier Gjøby.
– Det er jo et praktisk alternativ hvis du mangler en utekontakt i nærheten av bilen, sier Kampenhaug.
NAF har kontaktet Charge Amps for kommentar, men ikke fått svar.
Teknisk info om Charge Amps Halo
Effekt og strøm
Maks belastning / Kan justeres | 16A eller 32A |
---|---|
Fra-til effekt | 3,7 kW, 7,4 kW eller 11 kW |
Nett | IT, TN |
Fase | 1-fase og 3-fase |
Støtter 3-fase-lading på IT (230v) | Nei |
Brannsikkerhet og installering
Innebygget jordfeilvern type B | Nei |
---|---|
Innebygget DC feilstrømovervåking | Ja |
Samsvarerklært med IEC 62955 (Hvis "Ja" kreves ikke eksternt Type B jordfeilvern) | Nei |
Innebygget jordfeilvern Type A | Nei |
Overstrømsvern | Nei |
Låsemekanisme på Type 2 kontakt | Ja |
IP-klasse | IP66 |
Driftstemperatur | Minus 25 til pluss 45 |
Smartness
Lastbalansering | Ja, med tilleggsutstyr |
---|---|
Programmere ladetider | Ja |
Lading optimalisert mot strømpris | Nei |
Kan ladeboksen kobles til internett | Wifi |
App | Ja |
Støtter OCPP | Nei |
Estetikk
Vekt | 4 kg |
---|---|
Størrelse | 262,4 mm, 159,4mm , 203,2mm |
Ulike farger | 1 |
Annet
Fastmontert kabel | Ja |
---|---|
Ladekontakt / -plugg | Type 2 |
Kabellengde | 7,5m |
Tilgangskontroll | Ja |
Garanti | - |