Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Charge Amps Halo

Charge Amps Halo er en svensk design-lader med flere smarte og annerledes løsninger, men er de praktiske i hverdagen?


Charge Amps Halo
Charge Amps Halo . Foto: Eirik Aspaas / © Eirik Aspaas

Ladeboks fra Charge Amps

Modell: Charge Amps Halo
Nettsted: Charge Amps
Pris: Fra 7.490kr

Allerede medlem?

Les hele saken som NAF-medlem

Få tilgang til dette innholdet og mange andre fordeler når du melder deg inn.

Fordeler

  • Charge Amps har tilleggsfunksjoner vi ikke finner i andre hjemmeladestasjoner.
  • Praktisk med innebygget ekstra schuko-kontakt, men den kan ikke brukes samtidig som elbilen lader.

Ulemper

  • Selve ladestasjonen er tung.
  • Ladegrepet er annerledes, men ikke nødvendigvis bedre.

Den svenske design-laderen som skiller seg ut

Svenske Charge Amps reklamerer for en lader bygget for nordisk klima, med markedets høyeste IP-klassifisering. Ladeboksen kommer i tre varianter, og du velger på forhånd om du trenger 1-fase 16A/3,7 kW, 1-fase 32A/7,4 kW eller 3-fase 16A/11 kW.

For å velge hvilket av de tre alternativene som passer for deg, tar du utgangspunkt i installasjonen din, altså huset ditt – ikke bilen din.

Vi har tatt en prat med testens jury, bestående av Bjørn Nyland, erfaren elbilist og tester elbiler profesjonelt, Jan Tore Gjøby, elektroingeniør og NAFs rådgiver på lading, og Richard Kampenhaug, utdannet elektriker og driver eget konsulentselskap.

– Du kan like gjerne gå for den største amperen som installasjonen kan håndtere med en gang, og heller lade med lavere effekt om bilen du eier idag ikke utnytter effekten fullt ut, anbefaler Jan Tore Gjøby.

Designmessig skiller Halo seg ut. Den er laget i gjenvunnet aluminium, og har en ganske annerledes form sammenlignet med de øvrige ladestasjonene i testen. Den runde kuppelen stikker litt ut fra veggen slik at du kan bruke ladestasjonen som oppheng for ladekabelen. I tillegg er det en LED-lysstripe som lyser opp rundt og under laderen.

– Det er jo et kult og annerledes design, sier Bjørn Nyland.

– Jeg liker også designet, og jeg liker at man kan henge kabelen rundt selve ladeboksen. Du ser at en designer står bak og ikke en ingeniør. Men jeg synes ladeboksen er tung, spesielt med tanke på hvor lite festeanordningen er. Jeg hadde gått og kjent på den hver dag for å se om den holdt på å løsne. sier Richard Kampenhaug.

Det følger med skruer i esken for montering av ladeboksen, men de er Kampenhaug skeptisk til.

– Det er rett og slett for dårlige skruer for størrelsen og tyngden på laderen. Det kunne de spart seg for, sier elektrikeren.

Charge Amps Halo er en av ti ladestasjoner for elbil som er vurdert i NAFs test av elbilladere.

Annerledes ladegrep

Det er flere funksjoner med denne hjemmeladestasjonen som skiller seg ut fra konkurrentene. Selve ladestasjonen har en litt annerledes form. Spesielt selve ladepistolen skiller seg vesentlig ut fra konkurrentene ved at den er flat og holdes flatt mot håndflaten enn at brukeren tar et grep rundt pistolen.

– Vi er vel blitt vant med et pistolgrep? Jeg synes det er et unormalt grep, jeg vet ikke om jeg liker, sier Gjøby.

– Det kan være et krevende grep på bilene hvor ladeporten er langt nede, som Nissan Leaf og MG. Det er det greit å tenke gjennom hvis man eier disse merkene, sier Bjørn Nyland.

Kan lade elsykkelen, men ikke samtidig

Charge Amps har ytterligere en unik funksjon vi ikke har funnet på andre ladere. Gjemt på undersiden av laderen er en schuko-kontakt, slik at du kan lade elsykkelen eller koble inn motorsagen.

Da blir laderen rett og slett et ekstra uttak i eller utenfor garasjen.

Juryen er todelt om det er en funksjon de liker.

– Kontakten gir ikke strøm så lenge type 2-pluggen er i bruk, det er nok for å oppfylle krav som stilles til ladestasjonen. Da er med en gang bruken litt mer begrenset, sier Gjøby.

– Det er jo et praktisk alternativ hvis du mangler en utekontakt i nærheten av bilen, sier Kampenhaug.

NAF har kontaktet Charge Amps for kommentar, men ikke fått svar.

Teknisk info om Charge Amps Halo

Effekt og strøm

Maks belastning / Kan justeres 16A eller 32A
Fra-til effekt 3,7 kW, 7,4 kW eller 11 kW
Nett IT, TN
Fase 1-fase og 3-fase
Støtter 3-fase-lading på IT (230v)Nei

Brannsikkerhet og installering

Innebygget jordfeilvern type BNei
Innebygget DC feilstrømovervåking Ja
Samsvarerklært med IEC 62955 (Hvis "Ja" kreves ikke eksternt Type B jordfeilvern) Nei
Innebygget jordfeilvern Type A Nei
OverstrømsvernNei
Låsemekanisme på Type 2 kontakt Ja
IP-klasse IP66
DriftstemperaturMinus 25 til pluss 45

Smartness

Lastbalansering Ja, med tilleggsutstyr
Programmere ladetider Ja
Lading optimalisert mot strømpris Nei
Kan ladeboksen kobles til internett Wifi
App Ja
Støtter OCPP Nei

Estetikk

Vekt 4 kg
Størrelse262,4 mm, 159,4mm , 203,2mm
Ulike farger1

Annet

Fastmontert kabelJa
Ladekontakt / -plugg Type 2
Kabellengde7,5m
TilgangskontrollJa
Garanti-