Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Tre elbiler som lader ved hurtiglader

Slik velger du elbilen som passer deg

Det er mye å tenke på når man skal kjøpe elbil. Her er våre beste tips til hvor du kan begynne.

© NAF

Kjøpe eller dele elbil?

Du hører kanskje ofte at det er lurt å «velge bil etter behov», men hva betyr det egentlig?

For å ta den litt enkleste først, kan du begynne med å stille deg spørsmålet om du faktisk trenger å kjøpe bil. Erfaringsmessig er svaret ofte «ja, jeg må ha en bil for pendling, kjøring til trening, frakt av barn, ferier, hytteturer og mer.»

Avhengig av hvor ofte du trenger bilen, kan du vurdere om det beste er å kjøpe bilen eller om abonnementsløsninger eller bildelingskonsepter kan dekke behovet.

To barn og to voksne i en bil
Familiebil eller pendlerbil? © Colourbox

Hva må bilen ha av utstyr?

Når du har landet på at du trenger en elbil, er tiden inne for å sette opp en prioritert ønskeliste over egenskaper du har behov for. Er dere en familie på fire, vil dere ha andre behov enn for eksempel et par som ofte kjører over fjellet.

Nedenfor får du noen typiske eksempler på egenskaper du kan vurdere.

Trenger du:

  • Firhjulstrekk eller tohjulstrekk
  • Stasjonsvogn, SUV eller mindre bil?
  • Stort bagasjerom
  • God nyttelast
  • Plass til flere bilstoler
  • Tilhengerfeste

Sett opp en oversikt over egenskapene bilen ha og hvilke som hadde vært kjekke å ha.

Det å ha tenkt gjennom dette og ha en formening om hvilke egenskaper bilen bør ha for å passe deg bedre, vil hjelpe deg å få en oversikt på hva som finnes i markedet som passer til dine behov.

Hvor lang rekkevidde har egentlig bilen?

Når du skal kjøpe elbil blir rekkevidde og ladehastighet beskrevet med betegnelser som «inntil» og «opptil». Alle bilene testes etter en standardisert metode i et laboratorium, og tallene fra denne testen er de såkalte WLTP-tallene produsentene viser til når de reklamerer for bilene.

Ha i bakhodet at WLTP-rekkevidden er ment som et verktøy for å kunne sammenligne biler på likt grunnlag, ikke som en fasit på hvor langt elbilen kjører. Faktorer som temperatur, kjørestil, topografi og dekk vil påvirke rekkevidden. Størst forskjell vil du oppleve på vinteren.

Etter å ha testet over 100 elbiler på vinterføre, ser vi at bilene typisk går 15 til 30 prosent kortere enn WLTP på vinteren. Derfor har NAF også tatt til orde for at det skal innføres en «vinter-WLTP», hvor elbilene testes i minusgrader i laboratorium.

Du finner flere resultater fra testene våre i bilguiden.

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Hvor lang rekkevidde trenger jeg?

Mye har skjedd på rekkeviddefronten de siste fem årene. De fleste elbilene har nå rekkevidde nok til å komme seg til og fra hytta uten å lade, i hvert fall så lenge det ikke er alt for mange minusgrader.

Eller sagt på en annen måte: dagens elbiler har rekkevidde nok til at du ikke trenger å ha rekkeviddeangst i hverdagen.

Foto 1: © NAFFoto 2: Noen biler har flere strenger å spille på. © NAF
MG4 og BYD Han
BYD Atto 3

Hvis du likevel ønsker å ha et tall å forholde deg til, vil en tommelfingerregel være å se på WLTP-rekkevidden og halvere dette for å finne ut hvilken rekkevidde bilen vil ha ved typisk bruk.

Før noen setter kaffen i halsen, la oss forklare:

Til vanlig kommer du mest sannsynlig til å lade bilen før den går under 30 prosent gjenværende batteri, kanskje 20 prosent hvis du er på langtur eller du er en skikkelig avslappa type. I tillegg er anbefalingen gjerne å ikke lade til mer enn 80- til 90 prosent i hverdagen.

Vips, så vil du i praksis kun bruke 50- til 70 prosent av batteriet til hverdags, og rundt 80 prosent på langtur. Oppå dette kommer faktorene som påvirker rekkevidden, som nevnt ovenfor.

Merk at du kommer til å bli mer komfortabel med å strekke disse grensene etter hvert som du blir kjent med bilen din.

Hvorfor ladehastighet er viktig

Til vanlig vil du lade mest med saktelader hjemme og starte kjøreturen med passe fullt batteri. Derfor har ikke ladehastighet så mye å si for hverdagsreisene.

Skal du på langtur eller på ferie, vil du komme til å måtte benytte deg av hurtiglading. Da har ladehastigheten mye å si for hvor raskt du kommer deg videre.

Les også: Slik lader du trygt hjemme

I likhet med rekkevidden, oppgir produsentene gjerne maksimal ladehastighet i «inntil» og «opptil» uten at dette spesifiseres nærmere. Her kan man fort få falske forhåpninger. Særlig når det viser seg at den maksimale ladehastigheten kun oppnås under ideelle forhold, og selv da oppnås makshastigheten kun en kort periode.

Hongqi som lades
ID.Buzz som lader
Det kan bli kjølig å lade på vinteren. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF
ID.Buzz i vinterkulda. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Noen produsenter har begynt å oppgi ladetid fra 10 til 80 prosent, noe som gir et noe bedre bilde, men ideelt sett burde produsentene også kunne oppgi gjennomsnittlig ladeeffekt.

Dette er bakgrunnen for at vi i NAF i forbindelse med El Prix også tester hvordan elbilene lader.

Da kjøres bilene gode og varme og lades fra under 10 prosent til over 80. Dette resulterer i en ladekurve, som igjen kan fortelle om hvor lenge bilen holder maksimal ladehastighet, hvor lang tid det tar å lade fra 10 til 80 prosent, og rett og slett gir deg en pekepinn på om det er kjappere med ett langt ladestopp eller to korte for å komme frem dit du skal.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Dette bør du sjekke når du kjøper brukt elbil

Mye er det samme, men enkelte ting gjelder det å passe ekstra godt på når du skal kjøpe brukt elbil. I artikkelen nedenfor får du flere tips.

NAF Kjøpekontrakt

Kjøpekontrakten er salgets viktigste dokument og gir alle parter en tryggere handel. Med NAF Kjøpekontrakt kan du betale med Vipps og få gjort eierskifte hos Statens vegvesen og forsikret din nye bil. Ganske enkelt.

Dame overleverer bilnøkler til mann

Publisert: 4. oktober 2023

Sist oppdatert: 30. november 2023

Kjersti Stuestøl,

Les også


Fant du det du lette etter?