Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Slik lader du elbilen trygt hjemme

Er det lov å lade elbil i vanlig stikkontakt eller må hjemmelading gjøres med ladeboks? Finn svarene her.


Kvinne holder ladekabel ved elbil
© NAF

Kort fortalt om hjemmelading:

  • En dedikert ladeboks er trygt og kan gi raskere lading
  • Lading i vanlig stikkontakt kan utgjøre en risiko og bør derfor kun benyttes til «nødlading», altså spesielle tilfeller der du ikke har noe annet alternativ
  • Å installere vanlig stikkontakt for lading er ikke lenger tillatt

Installer egen ladeboks

Har du eget elektrisk anlegg og mulighet til lading utenfor huset eller i garasjen, skal du installere en ladeboks med egen strømkurs beregnet for lading av elbil.

Ladeboksen, eller ladestasjon på fagspråket, er det eneste trygge og lovlige alternativet. Den eliminerer feilbruk og har ekstra sikkerhetsmekanismer.

En ladeboks gir raskere lading dersom du har et strømanlegg med nok kapasitet. For å kunne svare på hvor høy ladeeffekt du kan få, trenger elektrikeren informasjon om anlegget ditt.

«

De fleste ladebokser kan tilpasses tilgjengelig kapasitet, men det betyr også at samme ladeboks-modell kan gi høyere ladehastighet montert ett sted, og adskillig lavere et annet sted der kapasiteten på strømnettet er mer beskjeden.

Rabatt på hjemmelader

Som NAF-medlem får du Zaptec Go til medlemspris! Ladeboksen lader automatisk når strømmen er billigst, og er testvinner i NAFs test av ladebokser.

Er det lov å lade elbil i «vanlig» stikkontakt?

En ladekabel med såkalt «ladekladd», som fortsatt leveres med enkelte nye biler, er ofte stor og tung. Denne ladekabelen kobles i bilens kontakt i den ene enden og i et vanlig husholdningsstikk (stikkontakt i veggen) i den andre.

Nødlader
Ladekabel med ladekladd, som kobles inn i vanlig stikkontakt. Slik lading bør ikke brukes regelmessig. Foto: Kasper Furulund Frøjd

Den vanlige stikkontakten i veggen kalles Schuko, og er generelt lite egnet til lading av bil. Årsaken er at en bil trekker mye strøm konstant og over lang tid.

Hvis ledningsnettet til kontakten er gammelt eller for svakt, kan det gå varmgang og i verste fall ta fyr. Derfor er det ikke lenger tillatt å installere dette som løsning for regelmessig lading hjemme. Denne endringen ble innført med oppdatert versjon av installasjonsnormen NEK400 i 2022.

Elbilen krever kraftigere jordfeilvern

Jordfeil oppstår når strømførende ledninger kommer i kontakt med utsatte deler av det elektriske anlegget eller apparatet.

Feil, slitasje, fuktighet eller noe så beskjedent som en skrue som har kilt seg fast et sted, kan få strømmen til å «krype» dit den ikke skal, slik at du får støt. Jordfeilvern oppdager dette og vil umiddelbart slå ut strømkursen slik at det ikke oppstår skade.

jordvern til elbillader

Vanligvis er jordfeilvernet i sikringsskapet ditt av type A, men elbilen stiller høyere krav til jordfeilvernet enn ordinære husholdningsapparater gjør. Forenklet fortalt kan elbilen sette ordinære type A-jordfeilvern ut av spill, slik at de ikke oppdager jordfeil andre steder i huset. Derfor trenger du jordfeilvern av type B i sikringsskapet eller såkalt DC-overvåkning i selve ladeboksen.

Snakk med elektrikeren

Noen ladebokser kommer med noe som heter DC-overvåking. Da vil ladestasjonen beskytte mot feilstrømmene som kan oppstå i bilen, og det vil være tilstrekkelig med et ordinært jordfeilvern type A på strømkursen til ladestasjonen. For ladebokser som ikke har innebygget DC-overvåking, må strømkursen derimot sikres med et jordfeilvern av type B.

Vær oppmerksom på at hjemmelading av elbil er nytt også for mange elektroinstallatører. Velg derfor elektriker som kjenner til elbiler, jordvern av type B og andre spesielle krav som stilles til når biler skal lades. Husk at kravene gjelder både elbil og ladbar hybridbil.

Når du kontakter elektriker, gi installatøren følgende informasjon:

  • Bilde av sikringsskap.
  • Byggeår for bolig, samt informasjon om strømbruk og oppvarming av huset.
  • Avstand fra sikringsskap til ladepunkt/stikkontakt.
  • Forklar ladebehov. Hvor mange biler som skal lade og bruksmønster, altså hvor langt dere tror dere vil kjøre daglig.

Skal jeg ikke bruke kabelen som følger med?

Joda, det er jo en grunn til at den følger med bilen. Men ladekabelen med «ladekladd» for vanlig husholdningskontakt er mer beregnet på lading en gang iblant der du ikke har tilgang til noe annet. Det kan for eksempel være når du er på besøk hos noen.

I tillegg har ladekabelen med kladd en innebygget sikkerhet, som skal oppdage om det er god jording i kontakten. Denne sikkerhetsmekanismen kan skape problemer på vårt særnorske 230 V IT-strømnett, fordi det i mange tilfeller er vanskelig for kladden å detektere om dette er sikkert. Siden ladekabelen skal gå i feilmodus hvis det er tvil om jording er til stede, er det ingen garanti for at denne kabelen vil fungere smertefritt i Norge. Imidlertid er dette en viktig sikkerhetsmekanisme som ikke skal fjernes.

Med andre ord er ikke ladekabel med kladd for ordinær stikkontakt en god løsning, og spesielt ikke på det særnorske 230 V IT-strømnettet.

Les også: Slik lader du elbilen trygt på hytta

Fordeler ved ladeboks:

  • Ladeboks er en brannsikker løsning, som gir langt flere muligheter enn lading via stikkontakt.
  • Ladeboks er en investering som bør inkluderes i elbilbudsjettet.
  • Få en vurdering av elektriker allerede før kjøp av elbil, for å få klarhet i hva dine lademuligheter er hjemme.
  • Vurder ut ifra elektrikerens anbefalinger og eventuelle kostnader forbundet med oppgradering av strømnettet, hva det totale elbil-budsjettet ditt faktisk er.
  • Husk at en ladeboks i mange tilfeller har en levetid på opp mot 10 år.