Det finnes i dag et bredt utvalg av brukte elbiler på markedet – sjekk for eksempel denne oversikten: Brukte elbiler til under 250.000 kroner.
Om du har liten erfaring med elbil fra tidligere, kan det være vanskelig å vite hva du skal se etter i jakten på den riktige elbilen.
NAF Test
Test bilen før du kjøper den!
Du kan ta en NAF-test av bilen på et av våre sentre der vi gir deg en grundig vurdering av bilens tekniske tilstand og dokumentasjon av funnene. Da står du tryggere i handelen!
- Reduser risikoen i etterkant av kjøpet ved å ta en NAF Test før du gjennomfører handelen.
- Fast timeavtale.
- Medlemsrabatt på arbeidet.
- Dyktige fagfolk med lang erfaring
Slik går du frem for bestilling av NAF Test Eierskifte:
- Ta kontakt med selger og avklar om du kan ta med bilen på NAF Test.
- Du bestiller testen.
- Du låner bilen av selger, eller gjennomfører testen sammen med selger.
- Den som betaler for testen får eierskap til NAF Test rapport.
- Du blir enig med selger om riktig pris på bilen og hva som ev. skal utbedres.
Tips til deg som skal kjøpe brukt elbil
Det er viktig å undersøke elbilen nøye før du kjøper brukt. NAFs biltekniske rådgiver Tom Andre Nilsen forteller hva du bør sjekke, som blant annet:
- Batterikapasitet og rekkevidde
- Lading
- Nyttelast
- Dekk
- Andre vanlige feil og problemer
Batterikapasitet og rekkevidde
Etter hvert som en elbil blir eldre, får den dårligere batterikapasitet og dermed lavere rekkevidde. Du må derfor forvente at en brukt elbils reelle rekkevidde vil være lavere enn rekkevidden som ble oppgitt fra bilprodusenten da bilen var ny.
Trenger du en elbil som kan kjøre en viss distanse uten å lade, bør du forsikre deg om at bilen faktisk klarer å kjøre så langt – også på vinteren. Rekkevidden til en elbil er gjerne betydelig kortere i kulda.
– Snakk med selger og spør hvor langt bilen kan kjøre på sommeren og vinteren. Tallene selger oppgir bør skrives inn i kjøpekontrakten. Hvis bilen kjører mye kortere enn det som står i kontrakten, kan det være grunnlag for reklamasjon, sier Nilsen.
Han påpeker at du må regne med å kunne oppleve noe differanse i rekkevidden du oppnår og den som oppgis fra selger. Rekkevidde avhenger av en rekke faktorer, som for eksempel kjørestil og bruk av klimaanlegg.
– Er du mye hardere på gassen enn forrige eier, vil du få kortere rekkevidde, sier Nilsen.
Å skrive inn forventet rekkevidde i kontrakten er en måte å forsikre deg om at du ikke kjøper en bil som kjører kortere enn du trenger.
Lading
Noen elbiler lader raskt og noen elbiler lader sakte. Om du trenger en elbil som kan lade raskt, bør du forsikre deg om at elbilen du vurderer å kjøpe faktisk har mulighet for hurtiglading.
– Spør selger om hvor raskt bilen kan lade. Ladehastighet vil variere ut fra en rekke faktorer, men ved å spørre selger vil du få et inntrykk av hvor rask lading du kan forvente, sier Nilsen.
Om du har mulighet kan du ta med bilen du vurderer å kjøpe til en ladestasjon. Slik kan du teste at alt fungerer som det skal.
Finn ut om det følger med nødladekabel, altså en ladekabel som passer inn i vanlig stikkontakt. Denne skal ikke brukes til lading i hverdagen, men er nyttig om du står i en situasjon uten andre muligheter til å lade.
– Før du kjøper elbil må du vite at du har et egnet sted å lade bilen. Ta høyde for at du må installere elbillader hjemme. Pris for dette kommer an på hvordan elanlegget er og hvor du vil ha ladestasjonen, men det kan fort koste mellom 15.000 og 25.000 kroner, sier Nilsen.
NAF-fordeler for elbil
Visste du at NAF har mange fordeler for deg med elbil?
Som NAF-medlem kan du spare penger på å være medlem:
- Rabatt på hurtiglading og hjemmelader.
- Personlig rådgivning om lading av elbil og ladbar hybrid.
- Gode betingelser på billån og forsikring.
- Universal ladebrikke er inkludert.
- Vi kjemper for lave avgifter på elbiler.
I tillegg får du tilgang til veihjelp, nøkkelforsikring, rabatt på EU-kontroll og tester, juridisk rådgivning og mye mer.
Nyttelast
Elbiler har i snitt lavere nyttelast enn dieselbiler. Hvis du har planer om å fylle bilen med mange passasjerer og mye bagasje, bør du undersøke om elbilen du vurderer å kjøpe har høy nok nyttelast til ditt behov. Dette gjelder også om du skal kjøpe ny elbil.
– Å overlaste en bil kan ha farlige konsekvenser for bilens kjøreegenskaper, i tillegg til at du risikerer å måtte sette igjen passasjerer eller bagasje ved en kontroll. Har du funnet en bil du er interessert i å kjøpe, kan du sjekke nyttelasten ved å skrive inn registreringsnummeret (bilskiltet) på Statens vegvesens nettsider, sier Nilsen.
Merk at hvis bruktbilen er eldre enn et par år, kan det være vesentlig avvik fra faktisk egenvekt og egenvekt oppgitt i vognkortet. Den beste måten å være helt sikker på hva bilen veier, er å kjøre den innom en vektstasjon.
Dekk
Dekkene på en bruktbil er sjelden nye. For å slippe å oppdage at bilen trenger nye dekk like etter du har kjøpt den, bør du gjøre en rask kontroll i forkant av kjøpet.
– Krav om mønsterdybde på sommerdekk er minst 1,6 millimeter, men vi anbefaler minst 3 millimeter. På vinterdekk er kravet minst 3 millimeter, men vi anbefaler minst 4 millimeter, sier Nilsen.
Se etter om dekkene er skjevslitte, altså om de er mer slitte på én side enn den andre. Slitasjen skal vært jevnt fordelt over hele dekket.
– Skjevslitte dekk indikerer at det er noe galt med hjulstillingen, og det bør i så fall undersøkes hos et verksted. Avhengig av hvor skjevslitte dekkene er, kan det også være nødvendig med nye dekk, sier NAF-eksperten.
Om du finner ut at dekkenes levetid er omme, kan du bruke det som argument til å få en lavere pris. Uansett om prutingen fører fram, vil det være en fordel å vite om bilen trenger nye dekk før du bestemmer deg for å kjøpe.
Vanlige feil og problemer
Mange brukte elbiler får problemer med rust på bremseskivene. Dette skyldes at elbiler bremser med motoren for å gi strøm til batteriet, som fører til at bremseskivene blir lite brukt.
– Bremseskiver som må skiftes kan fort koste opp mot 10.000 kroner. For å unngå slike overraskelser etter kjøpet, vil jeg sterkt anbefale at du sørger for at det er gjennomført en kontroll av bilens tekniske tilstand før du bestemmer deg for å kjøpe den.
Kanskje har selger allerede fått utført en test før bilen er lagt ut for salg. Alternativt må du gå i dialog med selger for å få tillatelse til å utføre en test før dere skriver kontrakt.
– Hvis selger sier nei, er det et dårlig tegn. Noen vil vise til at bilen nylig er godkjent i EU-kontroll, og selv om det er bra, er EU-kontroll egentlig ikke en grundig nok kontroll hvis du vil unngå ubehagelige overraskelser, sier Nilsen.
Med NAF Test får du en grundig vurdering av bilens tekniske tilstand og dokumentasjon av funnene, slik at du vet hva du kjøper før du skriver kontrakt.
Ta en prøvetur
Før du kjøper bruktbil bør du alltid ta en prøvetur med bilen. Kjenn etter om du sitter godt og liker kjøreegenskapene, og benytt anledningen til å teste om ulike knapper og funksjoner fungerer.
– Hør etter ulyder, se etter varsellamper og test klimaanlegget. Se etter riper, bulker og rust på karosseriet, sier Nilsen.
Om du oppdager problemer med bilen etter du har kjøpt den, kan det være grunnlag for å reklamere mot selger. Som NAF-medlem kan du få rådgivning fra våre jurister i NAF Advokat.
Husk kontrakten
Når du har bestemt deg for hvilken bil du skal kjøpe, er det viktig at du lager en kontrakt sammen med selger. Overraskende mange dropper å skrive kontrakt, noe som kan føre til konflikter i ettertid av overtakelsen.
– I mange saker oppstår det uenigheter i etterkant, og da er det ord mot ord hvis dere ikke har gjort en skriftlig avtale, sier Nilsen.
NAF Kjøpekontrakt
Kjøpekontrakten er salgets viktigste dokument og gir alle parter en tryggere handel. Med NAF Kjøpekontrakt kan du betale med Vipps og få gjort eierskifte hos Statens vegvesen og forsikret din nye bil. Ganske enkelt.