Mellomklasse, Budsjett

MG MG5

MG har hatt stor suksess i Norge med SUV’en ZS EV og nå har de lansert MG5 Electric - som er verdens første elektriske stasjonsvogn.

El Prix sommer 2023

El Prix vinter 2023

Rød MG5
Foto: Tomm W. Christiansen / © Tomm W. Christiansen /Motor/ NAF

Startpris

315k—352k kr

Rekkevidde

380—400 km

Forbruk / 100 km

17,5—17,9 kWh

Drivhjul

Foran

Ladeeffekt

Ikke oppgitt

Bagasjerom

479 l

Nyttelast

380 kg

Tilhengervekt

500 kg

Med sin 4,5 meters lengde er MG5 en kompakt stasjonsvogn med et bagasjeromsvolum på 479 liter. Bilen leveres med V2L som i praksis betyr at du kan bruke bilen som en ladestasjon for andre apparater.

MG5 Electric oppgis å ha en rekkevidde på 380/400 kilometer alt ettersom hvilken variant det er snakk om (Luxury/Comfort).

Fordeler

  • Budsjettvennlig

  • Strømgjerrig

Ulemper

  • Litt beskjedent bagasjerom for å være en stasjonsvogn.

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

MG5 ble testet sommeren 2023. Testen ble gjennomført i sommerlige temperaturer, fra 15 til 20 grader, og ruten bød på alt fra rolig bykjøring til krevende fjellstigninger.

el prix Sommer 2023

MG MG5

Oppgitt for testbil
Rekkevidde (WLTP)
380 km
Forbruk (WLTP)
17,9 kWh
Målt av NAF
Rekkevidde
396 km (+4.2%)
Forbruk (WLTP)
15,5 kWh

WLTP: 380 km

Målt: 396 km

Avvik: 16 km

Grafen viser høydeprofilen av testruten, og hvor bilen stanset i forhold til oppgitt WLTP.

Testresultater

  • MG5 kjørte totalt 396 kilometer. Det er 16 kilometer lengre enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.
  • Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 337 kilometer.
  • Bilen kjørte 26 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.
  • Totalt var gjennomsnittsforbruket 15,5 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Varsel ved 7%, lav ladetilstand. Vennligst lad.

Varsel ved 1% og 361 km kjørte kilometer, 4km igjen.

Når den gikk i 0 forsvant alle tallene, bortsett fra kilometerstand.

Bilen kjørte 26 km etter 0. Mot slutten kom skilpadden opp og ladekabel begynte å blinke. Vi kunne kjøre i vanlig fart helt mot slutten.

Siste melding; Batteriet tømmes, vennligst stans trygt.

Om testbilen

Pris

372 890 kr

Chassis

Stasjonsvogn

Egenvekt uten fører

1562 kg

Drivhjul

Foran

Netto batteripakke

57.4 kWh

Forbruk / 100 km (WLTP)

17.9 kWh

Rekkevidde (WLTP)

380 km

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

MG5 lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke litt over 35 minutter på å lade til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 87 kW.

Under sommerens test brukte vi 37 minutter og 30 sekunder på å lade fra 8 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 44 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 85 kW.

el prix Sommer 2023

MG MG5

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
35 min
Maks effekt
87 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
36 min (+1min)
Maks effekt
85 kW (-2.3%)
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

MG5 lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke litt over 35 minutter på å lade til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 87 kW.

Under sommerens test brukte vi 37 minutter og 30 sekunder på å lade fra 8 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 44 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 85 kW.

Om testbilen

Pris for testbil

372 890 kr

Chassis

Stasjonsvogn

Rekkevidde (WLTP)

380 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

17.9 kWh

Netto batteripakke

57.4 kWh

Maksimal ladeeffekt

87 kW

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 479 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i MG5 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Bagasjerom i MG MG5.
Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

104 cm

Gulv lengde

87 cm

Høyde opp til setekant

50 cm

Åpning bredde

104 cm

Åpning høyde

68 cm

Om testbilen

Chassis

Stasjonsvogn

Bagasjerom bak

479 liter

Nyttelast

380 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

1562 kg

Tillatt totalvekt

2017 kg

Hengerfeste

Nei

Tilhengervekt

500 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.