MG MG5
MG har hatt stor suksess i Norge med SUV’en ZS EV og nå har de lansert MG5 Electric - som er verdens første elektriske stasjonsvogn.
El Prix sommer 2023
El Prix vinter 2023
Startpris
315k—352k kr
Rekkevidde
380—400 km
Forbruk / 100 km
17,5—17,9 kWh
Drivhjul
Foran
Ladeeffekt
Ikke oppgitt
Bagasjerom
479 l
Nyttelast
380 kg
Tilhengervekt
500 kg
Med sin 4,5 meters lengde er MG5 en kompakt stasjonsvogn med et bagasjeromsvolum på 479 liter. Bilen leveres med V2L som i praksis betyr at du kan bruke bilen som en ladestasjon for andre apparater.
MG5 Electric oppgis å ha en rekkevidde på 380/400 kilometer alt ettersom hvilken variant det er snakk om (Luxury/Comfort).
Fordeler
Budsjettvennlig
Strømgjerrig
Ulemper
Litt beskjedent bagasjerom for å være en stasjonsvogn.
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
MG5 ble testet sommeren 2023. Testen ble gjennomført i sommerlige temperaturer, fra 15 til 20 grader, og ruten bød på alt fra rolig bykjøring til krevende fjellstigninger.
MG MG5
WLTP: 380 km
Målt: 396 km
Avvik: 16 km
Testresultater
- MG5 kjørte totalt 396 kilometer. Det er 16 kilometer lengre enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.
- Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 337 kilometer.
- Bilen kjørte 26 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.
- Totalt var gjennomsnittsforbruket 15,5 kWt/100 km.
Slik oppleves det å kjøre tom for strøm
Varsel ved 7%, lav ladetilstand. Vennligst lad.
Varsel ved 1% og 361 km kjørte kilometer, 4km igjen.
Når den gikk i 0 forsvant alle tallene, bortsett fra kilometerstand.
Bilen kjørte 26 km etter 0. Mot slutten kom skilpadden opp og ladekabel begynte å blinke. Vi kunne kjøre i vanlig fart helt mot slutten.
Siste melding; Batteriet tømmes, vennligst stans trygt.
Om testbilen
Pris
372 890 kr
Chassis
Stasjonsvogn
Egenvekt uten fører
1562 kg
Drivhjul
Foran
Netto batteripakke
57.4 kWh
Forbruk / 100 km (WLTP)
17.9 kWh
Rekkevidde (WLTP)
380 km
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
MG5 ble testet vinteren 2023. Testruten bøy på alt fra rolig bykjøring til krevende fjellstigninger, med temperaturer mellom 0 og 19 minusgrader.
MG MG5
WLTP: 380 km
Målt: 313 km
Avvik: 67 km
Testresultater
- MG5 kjørte totalt 313 kilometer. Det er 67 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.
- Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 275 kilometer.
- Bilen kjørte 6,5 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.
- Totalt var gjennomsnittsforbruket 18,6 kWt/100 km.
Slik oppleves det å kjøre tom for strøm
- Første varsel ved 50%: Batteriikonet i infotainmentpanelet (skjermen på siden) ble oransje.
- Ved 25%: batteriikonet i instrumentpanelet (bak rattet) gikk fra grønt til gul.
- 20%: motstand i pedalen. Klarte å holde hastigheten.
- 19%: Batteriikonet i infotainmentpanelet gir rødt varsel
- 17%: Varsel om «SOC low».
- 12%: bilen ble rar. Klarte ikke opprettholde hastigheten. 80-60 km/t. Så slapp den begrensningen og akselererte. Veldig varierende motorytelse fra 12%.
- Svingte av ved Otta ved 3%. Kjørte da i 50 km/t. Vekslet mellom 10 og 15.
- 2%: Skilpaddemodus. Ingen kraft. Klarte å trille. Ingen regenerering.
- Kjørte tom på en sløyfe rundt Otta. Kjente når den kom til å stoppe. Fikk dyttehjelp av skoleungdommer bort til lader.
Om testbilen
Pris
372 890 kr
Chassis
Stasjonsvogn
Egenvekt uten fører
1562 kg
Drivhjul
Foran
Netto batteripakke
57.4 kWh
Forbruk / 100 km (WLTP)
17.9 kWh
Rekkevidde (WLTP)
380 km
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
MG5 lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke litt over 35 minutter på å lade til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 87 kW.
Under sommerens test brukte vi 37 minutter og 30 sekunder på å lade fra 8 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 44 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 85 kW.
MG MG5
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
MG5 lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke litt over 35 minutter på å lade til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 87 kW.
Under sommerens test brukte vi 37 minutter og 30 sekunder på å lade fra 8 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 44 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 85 kW.
Om testbilen
Pris for testbil
372 890 kr
Chassis
Stasjonsvogn
Rekkevidde (WLTP)
380 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
17.9 kWh
Netto batteripakke
57.4 kWh
Maksimal ladeeffekt
87 kW
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 479 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i MG5 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
104 cm
Gulv lengde
87 cm
Høyde opp til setekant
50 cm
Åpning bredde
104 cm
Åpning høyde
68 cm
Om testbilen
Chassis
Stasjonsvogn
Bagasjerom bak
479 liter
Nyttelast
380 kg
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
1562 kg
Tillatt totalvekt
2017 kg
Hengerfeste
Nei
Tilhengervekt
500 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?