MG MG5
MG har hatt stor suksess i Norge med SUV’en ZS EV og nå har de lansert MG5 Electric - som er verdens første elektriske stasjonsvogn.
El Prix sommer 2023
El Prix vinter 2023
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Med sin 4,5 meters lengde er MG5 en kompakt stasjonsvogn med et bagasjeromsvolum på 479 liter. Bilen leveres med V2L som i praksis betyr at du kan bruke bilen som en ladestasjon for andre apparater.
MG5 Electric oppgis å ha en rekkevidde på 380/400 kilometer alt ettersom hvilken variant det er snakk om (Luxury/Comfort).
Fordeler
Budsjettvennlig
Strømgjerrig
Ulemper
Litt beskjedent bagasjerom for å være en stasjonsvogn.
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
MG5 lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke litt over 35 minutter på å lade til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 87 kW.
Under sommerens test brukte vi 37 minutter og 30 sekunder på å lade fra 8 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 44 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 85 kW.
MG MG5
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
MG5 lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke litt over 35 minutter på å lade til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 87 kW.
Under sommerens test brukte vi 37 minutter og 30 sekunder på å lade fra 8 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 44 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 85 kW.
Om testbilen
Chassis
Stasjonsvogn
Netto batteripakke
57.4 kWh
Pris for testbil
372 890 kr
Rekkevidde (WLTP)
380 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
17.9 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 479 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i MG5 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
104 cm
Gulv lengde
87 cm
Høyde opp til setekant
50 cm
Åpning bredde
104 cm
Åpning høyde
68 cm
Om testbilen
Chassis
Stasjonsvogn
Bagasjerom bak
479 liter
Nyttelast
380 kg
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
1562 kg
Tillatt totalvekt
2017 kg
Hengerfeste
Nei
Tilhengervekt
500 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?