Peugeot E-308
Peugeot e-308 er en helelektrisk utgave av suksessen 308. Med unntak av felgene vil den elektriske versjonen være identisk med hydbridutgavene av 308.
El Prix sommer 2024
El Prix vinter 2024
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Modellen leveres med en batterikapasitet på 51 kWt netto og dermed en rekkevidde på 400 kilometer - forbruket på 12,7 kWt pre 100 kilometer gjør den til en av de aller mest effektive bilene på markedet. Bilen legger seg i kompaktklassen og vil konkurrere med blant andre Volkswagen ID.3 og Tesla Model 3.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Peugeot oppgir at e-308 skal lade fra 20 til 80 prosent på 30 minutter. NAF oppfordrer bransjen til å oppgi ladetid fra 10 til 80 prosent, slik at det blir enklere for forbrukerne å sammenligne biler.
Peugeot E-308
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Peugeot e-308 Combi ladet fra 10 til 80 prosent på 29 minutter under vintertesten 2024.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
51 kWh
Pris for testbil
408 200 kr
Rekkevidde (WLTP)
409 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
12.7 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Ladetid (10–80%): I målingene vi har gjort i tabellen nedenfor, har vi rundet alt over 30 sekunder opp og alt under 30 sekunder ned til nærmeste minutt.
Bilprodusenten oppgir at Peugeot E-308 SW lader fra 20 til 80 prosent på ca. 30 minutter. Vi oppfordrer alle bilprodusenter til å oppgi ladetid fra 10 til 80 prosent, slik at det blir enklere for forbrukere å sammenligne.
Peugeot E-308 SW
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Peugeot e-308 SW ladet fra 10 til 80 prosent på 29 minutter og 7 sekunder under sommertesten 2024.
Om testbilen
Chassis
Stasjonsvogn
Netto batteripakke
51 kWh
Pris for testbil
413 300 kr
Rekkevidde (WLTP)
405 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.3 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 548 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Peugeot e-308 SW oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
102 cm
Gulv lengde
101 cm
Høyde opp til setekant
46 cm
Åpning bredde
101 cm
Åpning høyde
69 cm
Om testbilen
Chassis
Stasjonsvogn
Bagasjerom bak
548 liter
Nyttelast
384 kg
Taklast
70 kg
Egenvekt uten fører
1716 kg
Tillatt totalvekt
2175 kg
Hengerfeste
Nei
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?