Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Slik kjører du på glatt føre

Vinteren byr på krevende kjøreforhold, og det er viktig å tilpasse kjøringen etter føret. Vi deler våre beste tips som du kan følge for å komme deg trygt frem på glatte veier.

© NAF

Hvordan sjekke føret selv?

En effektiv måte å sjekke føret på er ved å gjøre en bremsetest. Pass på at det ikke er biler rett bak, og test veigrepet ofte da det fort kan endre seg på turen.

Gjør en hard innbremsing og kjenn hvor mye det bremser. Du vil raskt få en oppfatning av hvordan veigrepet er på veien du kjører på.

Fartsvalget er avgjørende på glatte veier

Vinterglatte veier er krevende å kjøre på. Det krever mye oppmerksomhet og god planlegging fra deg som sjåfør. Når veien er glatt, er det ekstra viktig med god avstand til bilen foran deg.

Velg en «myk» kjørestil

Jo dårligere veigrep, jo viktigere er det å manøvrere bilen rolig. Hard bremsing, brå rattbevegelser og mye gass, kan ofte føre til at du mister kontrollen. Ved å planlegge kjøringen din langt fram i trafikkbildet, kan du unngå disse brå bevegelsene.

  • Slipp gassen i god tid når du ser at farten må senkes
  • Hold lavere fart enn du tror er nødvendig i forkant av svinger
  • Ha et rolig trykk på gassen når farten igjen skal økes. Dette kan forebygge skrens og ubehagelige/farlige situasjoner.

Om du allikevel oppdager en fare for seint og det viser seg vanskelig å stoppe helt, gjelder det å få ned farten så mye som mulig. Det kan øke muligheten for å klare å styre unna, og vil redusere skadene hvis du skulle kollidere.

Når du først bremser i en nødssituasjon ,så brems alt du kan. Dette er verken farlig eller skadelig for bremsesystemet, men det har en avgjørende betydning for bremseeffekten. Hvis ABS-systemet hjelper til, vil du kjenne vibrasjoner i bremsepedalen og høre lyd. Dette er helt normalt.

Rask hjelp med NAF Veihjelp

Vær trygg på å få raskest mulig veihjelp med vårt store nettverk av bilbergere i Norge og hele Europa. Som medlem med veihjelp får du hjelp uansett årsak og det er 0 kroner i egenandel.

Illustrasjon av familie som får veihjelp om sommeren

Hold rolig og presis styring

På blank is er det nesten umulig å endre kurs. En vanlig førerfeil i en nødsituasjon er å styre brått og for mye. En slik reaksjon kan gjøre at du øker skrensen og det vil ta lengre tid før hjulene begynner på styre.

For å kunne styre presist og rolig på glatt vei er det viktig å tenke på følgende:

  • Holde hendene ytterst på hver side av rattet.
  • Skyv i rattet når du skal styre. Dette gjør rattbevegelsene mykere og du kan unngå skrens.
  • Se dit du skal, og styr rolig mot målet.

Hva er underkjølt regn?

Det er utfordrende å kjøre bil når veien er glatt, spesielt ved underkjølt regn. Når regndråpene fryser til is med en gang de treffer bakken, blir hele veibanen dekket av et tynt islag. De samme føreforholdene oppstår når regn har frosset på bakken over natten.

Under slike forhold, kjør saktere enn du tror er nødvendig. Jo lavere fart du har, desto enklere blir det å håndtere bilen på glatt føre. Ved bare litt for mye fart øker bremselengden betraktelig, og bilens førerstøttesystemer vil ikke nødvendigvis kunne hjelpe deg.

Når vær og føre er som dårligst bør du vurdere å la bilen stå. Hvis du allikevel må ut å kjøre, vent ihvertfall til veiene er brøytet og strødd.

rød bil kjører på glatt vinterføre
Vær ekstra forsiktig: Ved underkjølt regn er det spesielt viktig å holde en lav fart og presis styring. Foto: Niklas Carle / © NAF
Foto: Niklas Carle / © NAF

Riktig bruk av sikkerhetsbeltet

Sikkerhetsbeltet er en livredder, og små, enkle detaljer for hvordan du fester beltet kan være avgjørende for utfallet ved en kollisjon. Feil bruk av sikkerhetsbeltet kan få fatale konsekvenser.

Her er noen tips for hva som er viktig å sikre for at sikkerhetsbeltet fungerer optimalt:

  • Fest bilbeltet stramt og tett inntil kroppen. Plasseringen på overkroppen skal være over skulderen og så nær inntil halsen som mulig. Dette gjør at du ikke risikerer å skli ut av beltet ved en kollisjon.
  • På underkroppen skal bilbeltet ligge over hoftekammen. Sørg for å etterstram beltet med hånden. Beltet skal aldri være under armen!
  • Pass på at beltet ikke er vridd.
  • Ta av deg ytterjakken eller åpne den opp, og løft opp tykke gensere for å få plassert beltet tett inntil kroppen.
  • Sittestillingen din er avgjørende for om bilbeltet kan gjøre jobben sin. Ryggen skal være godt forankret inntil seteryggen i oppreist stilling.

Sjekk bremsene

Bremsene må selvsagt også fungere slik de skal. Selv på nyere biler kan bremsene ruste og miste effekt, særlig gjelder dette bakbremsene. Det gir lengre bremselengde.

Husk også at bremseklossene blir slitt. EU-kontroll vil kunne avdekke noe, men det beste er en NAF-test eller et verkstedbesøk. Finn ditt nærmeste NAF-senter.

Ha gode vinterdekk

En viktig faktor på glatte vinterveier er at du har trygge og gode vinterdekk. Minimumskravet for dekkmønster på vinterdekk er tre millimeter, men vi anbefaler minimum fire millimeter. For sommerdekk er kravet 1,6 millimeter mønsterdybde, men vi anbefaler minimum tre millimeter.

Kjører du lite, så husk at selv et dekk med tilstrekkelig mønster kan ha redusert veggrep på vinterføre på grunn av gammel og sprø gummi. Her kan du lese og se video om hjulskift, og få tips om hva du bør huske på.

Husk at riktig lufttrykk er avgjørende både for sikkerhet, miljø og økonomi. Lufttrykket i dekkene skal sjekkes når hjulene er kalde, og bør gjøres en gang i måneden.

Ikke glem frontruta når det isregner

Frontruta blir også vanskelig å holde fri for is når det regner kaldt. Når det kalde regnet treffer en kald frontrute, vil det fryse til is og legge seg som et teppe over hele ruta.

Bruk varmeapparatet på frontruta og skru på ekstra med varme slik at regnet ikke får mulighet til å fryse.

Ulykker på vinterføre

Møteulykker og utforkjøringer er de vanligste årsakene til alvorlig skade og dødsfall i trafikken. For høy fart etter forholdene eller langt over fartsgrensen har vært en sannsynlig medvirkende årsak til over 72% prosent av dødsulykkene ifølge Statens vegvesen.

Mange får seg en overraskelse når føret endrer seg. Sørg derfor for å gjøre noen enkle forberedelser til den nye årstiden og følg med på værmeldingen.

Gjør en vurdering om du må ut å kjøre når vær og føre er som aller dårligst. Hvis du allikevel må ut kan det være smart å planlegge kjøreturen til etter at veiene er brøytet og strødd.

ulykke på vinterføre, naf veihjelp
Ulykkesbelastet årstid: Vintersesongen byr på krevende kjøreforhold. © NAF

Kjøreteknikk med elektronikk

Det finnes et utall av forkortelser fra den enkelte fabrikant på elektroniske innretninger som skal hjelpe deg. Her er en enkel forklaring på noe av det viktigste:

Medlemsfordel

Utsatt for en trafikkulykke?

Meld fra om mulig personskade, og oppsøk lege eller andre behandlere. Vi kan hjelpe deg om du har krav på personskadeerstatning.

Dame prater med mann

Publisert: 12. august 2024

Sist oppdatert: 10. september 2024

Øyvind Årbogen ,

Les også


Fant du det du lette etter?